عمران خان:به دنبال کودتا نیستم

۱۰ آبان ۱۳۹۵ | ۲۰:۱۶ کد : ۱۹۶۴۲۸۶ سرخط اخبار

دادگاهی در پاکستان برگزاری هر گونه تظاهرات خیابانی حزب اپوزیسیون متعلق به عمران خان، چهره شناخته شده مخالف دولت این کشور در اسلام آباد را ممنوع کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، صدیق عوان، یک وکیل پاکستانی گفت، دادگاه پاکستان امروز (دوشنبه) دستور داده که مقامات تضمین کنند این تجمع تنها در محدوده یک پارک در این شهر برگزار شود.

بابار عوان، وکیل عمران خان، رهبر حزب "تحریک انصاف" پاکستان گفت، درخواست تجدید نظر در این حکم را مطرح خواهد کرد.

حزب عمران خان فراخوان برگزاری یک تظاهرات خیابانی بزرگ را برای پس فردا(چهارشنبه) داده است و تهدید کرده که با این تظاهرات پایتخت را فلج کرده و نواز شریف، نخست وزیر پاکستان را مجبور به استعفا خواهد کرد.

نواز شریف بعد از آن تحت فشار قرار گرفته که اعضای خانواده اش به عنوان دارندگان حسابهای بانکی در بهشت های مالیاتی در اسناد افشا شده شرکت پانامایی "موساک فونسکا" شناسایی شدند.

پلیس پاکستان طی روزهای اخیر صدها تن از فعالان حامی حزب عمران خان را که در اعتراضات شرکت کردند بازداشت کرده است و با حامیان او که تلاش کرده اند وارد شهر اسلام آباد شوند درگیر شده و روز یکشنبه بیش از ۱۰۰ تن از حامیان عمران خان را که چند روز قبل از اعتراضات برنامه ریزی شده برای روز چهارشنبه وارد شهر اسلام آباد شدند بازداشت کرد.

این اعتراضات جدید در زمانی حساس برای نواز شریف انجام می شود؛ چرا که دادگاه عالی پاکستان قرار است از امروز رسیدگی به پرونده ای درباره افشاگری های اوراق پاناما علیه شریف و خانواده اش را آغاز کند.

چودری نیسار علی خان، وزیر کشور پاکستان در یک کنفرانس خبری گفت: حدود ۴۵۰ تن روز یکشنبه وارد اسلام آباد شدند. پلیس آنها را تعقیب کرد اما اکثر آنها فرار کردند و بسیاری خودروهایشان را رها ساختند. پلیس بیش از ۱۰۰ نفر از آنها را بازداشت کرده است.

همچنین وزیر کشور پاکستان گفت، پلیس از این افراد هفت قبضه سلاح کلاشنیکوف، ۲۱ خشاب، گاز اشک آور و هفت جلیقه ضد گلوله کشف کرده است.

او گفت که حزب تحریک انصاف پاکستان متعلق به عمران خان برنامه ریزی کرده تا مقر دولت را به اشغال خود در بیاورد.

وی اظهار کرد: آنها می خواهند اجازه ندهند که کارمندان دولت به محل کارشان وارد شوند.

وزیر کشور پاکستان گفت، شنبه شب نیز ۱۲۰۰ فعال حامی حزب تحریک انصاف تلاش کردند در قالب یک کاروان خودرو اعزامی از شهر پیشاور وارد شهر اسلام آباد شوند اما هنگامی که پلیس آنها را در جاده متوقف کرد آنها ابتدا شروع به ضرب و شتم پلیس کرده اما با ورود نیروهای تقویتی مجبور به عقب نشینی شدند.

وی افزود: تعطیل کردن پایتخت یک جرم علیه دولت نیست بلکه جرم علیه کشور است. ما قدرت هسته ای هستیم و اگر یک گروه مجرم برای تعطیل کردن پایتخت به آن وارد شوند جهان چه فکری درباره ما خواهد کرد.

عمران خان در همین حال در مصاحبه ای با خبرگزاری رویترز این اتهام را که راهپیمایی بزرگ روز چهارشنبه او منجر به یک کودتای نظامی خواهد شد رد کرد.

وی تاکید کرد: نواز شریف نمی تواند پشت یک دموکراسی در خطر افتاده پنهان شده و اعتراضات را سرکوب کند.

او در این مصاحبهکه  در محل خانه اش در حومه اسلام آباد انجام شد، این ادعا را که می خواهد ارتش نواز شریف را مثل دهه 1990 سرنگون کند رد کرد. عمران خان تاکید کرد، هدف از اعتراضات او این است که نخست وزیر صرفا در قبال اتهامات فساد پاسخگو باشد.

وی گفت: چطور یک دموکرات می تواند تمایل داشته باشد که ارتش وارد قضیه شود؟ او (نواز شریف) باید پاسخگو باشد. او نمی تواند پشت یک دموکراسی به خطر افتاده پنهان شود.

این در حالی است که روابط دولت شریف و ارتش پاکستان در پی انتشار یک گزارش افشاگرانه درباره یک نشست عالی رتبه امنیتی مقامات این ارتش در اوایل ماه جاری میلادی دچار تنش شد. این گزارش خشم ارتش پاکستان را در پی داشت.

عمران خان در واکنش به این اتهام که ارتش از او در جنگ قدرت با دولت غیرنظامی پاکستان استفاده می کند گفت: من به ارتش نیازی ندارم. من کاری را انجام می دهم که مخالفان باید انجام دهند یعنی افشای فساد؛ افشای قانون شکنی. این به این معنی نیست که من از ارتش تقاضای مداخله کرده ام. این فساد است که دموکراسی را تهدید می کند نه اعتراضات.

کلید واژه ها: عمران خان عمران اسلام آباد نواز شریف


نظر شما :