شناختی بیشتر از شهباز شریف

برادر کوچکتری که نخست وزیر شد

۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۷:۰۰ کد : ۲۰۱۱۳۷۱ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
شهباز شریف سه بار به عنوان استاندار ایالت بزرگ پنجاب خدمت کرده است. وی در سال های ۱۹۹۷ الی ۱۹۹۹ پیش از تبعید شدن او و برادرش توسط پرویز مشرف، زمامدار نظامی وقت، پاکستان به عربستان سعودی، استاندار پنجاب بود. دیگر دوره های خدمت وی به عنوان نماینده ایالت پنجاب، سال های ۲۰۰۸ الی ۲۰۱۳ و از ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸ بوده است. در دورانی که حزب تحریک انصاف در مجلس ملی پاکستان اکثریت داشت، شهباز شریف، جناح مخالف این حزب را رهبری کرده است.
برادر کوچکتری که نخست وزیر شد

دیپلماسی ایرانی: روز دوشنبه هفته گذشته، با دریافت 174 رای موافق از مجموع 342 رای نمایندگان حاضر در مجلس ملی پاکستان، شهباز شریف به عنوان بیست و سومین نخست وزیر جمهوری اسلامی پاکستان انتخاب شد. اعضای حزب تحریک انصاف با داشتن 155 نماینده در مجلس ملی، حاضر به شرکت در رای گیری نشدند و همه نمایندگان مجلس عضو این حزب، از مقام خود کناره گیری کردند. 

شهباز شریف متولد 1950 در شهر لاهور، برادر کوچکتر نواز شریف، رهبر حزب مسلم لیگ، شاخه نواز است.

شهباز شریف سه بار به عنوان استاندار ایالت بزرگ پنجاب خدمت کرده است. وی در سال های 1997 الی 1999 پیش از تبعید شدن او و برادرش توسط پرویز مشرف، زمامدار نظامی وقت، پاکستان به عربستان سعودی، استاندار پنجاب بود. دیگر دوره های خدمت وی به عنوان نماینده ایالت پنجاب، سال های 2008 الی 2013 و از 2013 تا 2018 بوده است. در دورانی که حزب تحریک انصاف در مجلس ملی پاکستان اکثریت داشت، شهباز شریف، جناح مخالف این حزب را رهبری کرده است.

وی به عنوان فردی مقتدر و هدفمند و قانونگذاری توانا شناخته می شود که در دوران خدمت خود به عنوان نماینده و استاندار پنجاب به موفقیت های چشمگیری دست یافت. یکی از شناخته شده ترین دستاوردهای وی راه اندازی پروژه متروبوس های پنجاب است.

وی در عرصه تجارت نیز بسیار موفق بوده و صاحب بخشی از سهام های گروه شرکت های اتفاق است. شهباز شریف به توسعه و کارهای شهرسازی صورت گرفته در نواحی مختلف و توسعه شهر لاهور افتخار می کند.

حتی با وجود مسائل چالش برانگیز برادر وی در گذشته و زمان کنونی و تبعید شدن شهباز به علت مسائل برادر بزرگتر خود، وی همچنان به برادر خود وفادار باقی مانده است. به باور شهباز، نواز تنها سیاستمدار پاکستانی و وارث لایق تفکر سیاسی محمد علی جناح است.

وی پس از انتخاب شدن به رهبری حزب راستگرای مسلم لیگ پاکستان در سال 2018 در سخنانی در همایش سراسری این حزب گفت: از داشتن رهبری همچون نواز شریف، بسیار خوش اقبال هستیم.

صرف نظر از وفاداری شهباز شریف به برادر خود، در مقایسه با دیدگاه افراطی نواز شریف، شهباز در مسائل نظامی و سیاسی بسیار معتدل و میانه رو است. وی در سال 2018 به خبرنگاران و روزنامه نگاران گفت: مقامات نظامی و غیرنظامی باید برای مقابله با چالش های موجود در پاکستان، با یکدیگر همکاری کنند.

منبع: دان / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: پاکستان شهباز شریف عمران خان انتخابات پاکستان نواز شریف نخست وزیر پاکستان


( ۳ )

نظر شما :