نیروهای امنیتی و نظامی‌ ایران و استرالیا در تماس مستقیم هستند

۲۲ آبان ۱۳۹۵ | ۱۸:۲۳ کد : ۱۹۶۴۶۱۵ سرخط اخبار

سفیر کانبرا در تهران در رابطه با نقش استرالیا در منطقه و به ویژه عراق می گوید که نیروهای امنیتی و نظامی ایران و استرالیا در تماس مستقیم هستند و این کشور بیش از نیم میلیون دلار را به برقراری ثبات در منطقه اختصاص داده است.

او هم چنین معتقد است که سیاست های سخت گیرانه دولت مطبوعش در قبال پناهجویان مانع از تلاش آن ها برای رسیدن به استرالیا از طریق دریا و به خطر افتادن جان شان شده و می گوید دولت های نائورو و گینه نو مسوول بهبود شرایط در کمپ های پناهجویان هستند و استرالیا با کمک های انسان دوستانه و ارائه پیشنهادهایی برای زندگی بهتر پناهجویان تلاش می کند.

ایان بیگز، دیپلمات استرالیایی که  سه ماهی از پذیرش مسوولیت اداره سفارت کشورش در تهران می گذرد و پیش از این هم ماموریت دیپلماتیک خود را به عنوان سفیر در دو کشور عربستان و ترکیه پشت سر گذرانده با اشاره به حضور فعالانه ایران در عرصه بین المللی در فضای پسابرجام از مصادف شدن آغاز ماموریتش در این برهه از زمان ابراز خرسندی می کند.

سفیر جدید استرالیا که مانند بسیاری از دیپلمات های غربی تصورش با آن چه که پیش از این در مورد ایران شنیده بود،  به واسطه اقامت هرچند کوتاهش در تهران تغییر کرده است؛ می گوید هنوز فرصت نکرده مناطق مختلف ایران را ببیند ولی در آینده حتما مناطق بیش تری را خواهد دید.

ایان دیوید گرنج بیگز با حضور در ایسنا، در رابطه با  سیاست های سختگیرانه استرالیا در قبال پناهجویان و نتیجه بخش بودن یا نبودن این سیاست ها و واکنش هایی که نسبت به  شرایط پناهجویان متوجه استرالیا است، خاطرنشان کرد: تاثیر این سیاست های استرالیا مثبت بوده است و بسیاری کشورها با مهاجرت از مرزهای خود مواجه هستند و ایران هم پذیرای مهاجران افغان و سایر ملیت ها بوده و به همین دلیل با این مساله آشنایی دارد.  

سیاست های استرالیا در قبال پناهجویان غیرقانونی نتیجه بخش بوده است

سفیر استرالیا در تهران با اشاره به این که استرالیا یکی از سخاوتمندترین کشورها در زمینه پذیرش پناهجویان است، افزود: طبق آمار کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل،  استرالیا سالانه حدود ۱۳ هزار و۷۵۰ پناهجو می پذیرد و احتمالا این رقم  تا سال ۲۰۱۹- ۲۰۱۸ به  ۱۸هزار و ۷۵۰ نفر افزایش خواهد یافت. این ارقام علاوه بر ۱۲ هزار نفری است که در اثر جنگ سوریه با استقبال استرالیا پذیرفته شدند و هم چنان روند پذیرش آن ها در جریان است؛ البته پذیرفتن پناهجویان با این ارقامی که گفته شد به این معنا نیست که استرالیا کمک های انسان دوستانه خود را متوقف کرده باشد،  بلکه هم چنان در کنار روند پذیرش پناهجویان کمک های مالی انسان دوستانه خود را در مناطق مختلف به پناهجویان دارد.

وی ادامه داد: بین سال های ۲۰۰۸ تا آخر ۲۰۱۳ بیش از هزار و دویست نفر جان خود را برای رسیدن به مرز استرالیا از طریق سفر با قایق های غیراستاندارد از دست دادند و از آن زمان بود که استرالیا این سیاست را در قبال پناهجویان در پپیش گرفت که یا آن ها را به همان مرزهای آبی بازگرداند و یا به مراکز پروسه کردن درخواست های شان در گینه نو یا جزیره نائورو انتقال بدهد. نتیجه این سیاست های استرالیا این بوده است که از ماه دسامبر ۲۰۱۳ دیگر آماری از افرادی که جان خود را در این مسیر از دست دادند ارائه نشده است.

۵۵۱ ایرانی در کمپ های مهاجرتی استرالیا و ۳۷۷ ایرانی دیگر در مانوس و نائورو به سر می برند

نماینده دولت استرالیا در تهران در پاسخ به این که چه تعداد ایرانی در کمپ های استرالیا و مانوس و نائورو اسکان داده شده اند، گفت: تعداد ایرانیان در کمپ های اداره مهاجرت داخل استرالیا ۵۵۱ نفر است و ۳۷۷ ایرانی در کمپ های مراکز پروسه درخواست منطقه یی شامل ۲۷۱ نفر در مانوس و ۱۰۶ نفر هم در نائورو به سر می برند.

او در مورد تعداد ایرانی هایی که در زندان های داخل استرالیا به سر می برند هم گفت که آمار یاد شده بر اساس ملیت در دسترس نیست.

بیگز هم چنین در مورد روند بررسی درخواست های پناهندگی به استرالیا تصریح کرد: درخواست هایی که از سوی پناهندگان در مراکز پروسه کردن درخواست در جزایر گینه نو و نائورو ارائه می شود باید روندی را طی کنند و پروسه این درخواست ها مهم است؛ چراکه قاچاقچیان انسان هم چنان بسته های پیشنهادی را به پناهجویان می فروختند و به آن ها می گفتند که با پرداخت مبالغی می توانند درخواست اقامت خود را در حالی که در کمپ هستند ارائه کرده و با درخواست آن ها موافقت خواهد شد. برای متوقف شدن این روند، مرکز پروسه درخواست ایجاد شد و افرادی که سعی کنند از طریق غیرقانونی به استرالیا برسرند طبق قانون جدید در استرالیا اقامت داده نخواهد شد. بلکه این مراکز در گینه نو پیشنهاد اقامت آن ها را بررسی می کنند و به پناهجویانی که درخواست اقامت آن ها پذیرفته شود،  پیشنهاد اقامت در جزیره گینه را می دهند.

وی در رابطه با بیانیه وزارت خارجه استرالیا مبنی براین که جزیره نائورو بسته خواهد شد،  گفت: کسانی که در نائورو هستند می توانند برای اقامت در نائورو یا کشورهایی مثل کامبوج درخواست بدهند. استرالیا، گینه نو و نائورو همگی تابع قوانین مربوط به پناهجویان هستند، طبق استانداردهای انسان دوستانه، دولت استرالیا از دولت های این دو جزیره حمایت های مالی می کند تا پناهجویان بتوانند از امکانات و تسهیلات پزشکی، رفاه و امکانات آموزشی استفاده کنند.

سفیر کانبرا در پاسخ به این سوال که آیا  توافقی با کشور سومی مثل کانادا و یا نیوزیلند برای پذیرش این پناهجویان انجام شده است؟ خاطرنشان کرد: از چنین توافق خبر ندارم، مذاکراتی بین استرالیا و گینه نو در جریان است تا تعدادی از این افراد اگر مایل باشند در گینه نو ساکن شوند. کمپی که در نائورو هست بسته خواهد شد و افراد در کامبوج اسکان داده می شوند.

او ادامه داد: این افراد در مراکزی هستند که درخواست های آن ها در حال بررسی است. اما در مورد کسانی که در طول بررسی درخواست آن ها مشخص شود نیاز به محافظت ندارند یا درخواست پناهجویی آن ها نمی تواند به رسمیت شناخته شود همکاری بسیار نزدیک و خوبی بین دولت های ایران و استرالیا از طریق سفارت خانه ها در جریان است تا درخواست های این افراد به نوعی بررسی شود که بتوانند با عزت به کشورشان بازگردند. در همین راستا دولت استرالیا برای افرادی که  به محافظت نیاز ندارند و درخواست پناهجویی آن ها رد می شود،   بسته هایی را پیشنهاد می کند که آن ها بتوانند به ایران بازگشته و با کمک حمایت مالی استرالیا بتوانند زندگی جدیدی را در ایران از سر بگیرند. 

 دولت های نائورو، گینه نو، استرالیا و ایران مسوول رسیدگی به وضعیت ایرانی ها در اردوگاه ها هستند

بیگز هم چنین در پاسخ به این سوال که شما می گویید سیاست های استرالیا در قبال پناهجویان غیرقانونی و اسکان آن ها در این کمپ ها برای حفظ جان خودشان است؛ ولی طبق گزارش های منتشر شده به دلیل کمبود امکانات و شرایط نامطلوب این کمپ ها،  بسیاری از پناهجویان یا بیماری روحی و روانی پیدا کردند یا مورد تجاوز قرار می گیرند، نظر شما در مورد وضعیت داخل کمپ ها  چیست؟ تصریح کرد: به گزارش های مربوط به تجاوزها و جرایمی که در این مراکز بررسی یا پروسه انجام می شود اشاره کردید، این گزارش ها توسط مسوولان خود اردوگاه ها صادر و در اختیار رسانه های بین المللی قرار می گیرد. علت آن است که بتوانند پاسخگو باشند و این مشکلات را حل کنند.

وی ادامه داد: من نمی گویم امکانات ارائه شده در این اردوگاه ها در حد عالی است؛ ولی این ها مسوولیت دولت نائورو و گینه نو است و آن ها مسوول این اردوگاه ها هستند. آن ها باید رسیدگی کنند و استرالیا هم به نوبه خود پیشنهادهایی برای یافتن راه حل این مسائل ارائه کرده است. پیش نهادهایی وجود دارد مبنی بر این که این افراد یا اقامت در آن جزایر را بپذیرند یا این که هرچه سریع تر بازگشت داوطلبانه این افراد را طبق هماهنگی هایی که با دولت ایران انجام می دهند تسهیل کنند.

 سفیر استرالیا در تهران خاطرنشان کرد:  طبیعتاً وقتی این کار انجام شود کمک های توانبخشی، بهداشتی یا روانشناسی را که پناهجویان لازم دارند می توانند دریافت کنند. این نه فقط تعهد دولت استرالیا بلکه تعهد سایر کشورها نسبت به رعایت مسائل حقوق بشری هم هست و آن چه در رسانه ها به آن اشاره می شود مسوولیتی هست که دولت های استرالیا، گینه نو، نائورو و ایران در مورد پناه جویان ایرانی به عهده دارند و باید کمک کنند تا این مشکل حل شود.

او هم چنین در رابطه با تعاملات  تهران و کانبرا در پسابرجام با بیان این که تحریم ها همکاری های جامعه جهانی که استرالیا هم جزئی از آن است،  با ایران را سخت کرده است،  گفت:  استرالیا خیلی خوشحال است که مذاکرات به رهبری ایران به نمایندگی از مردم این کشور با گروه ۱+۵ به نتیجه رسید و همین امر باعث شد که با توافق هسته ای یا برجام،  سوء تفاهم ها از میان برداشته شود.

نماینده دولت استرالیا در تهران در بخش دیگری از گفت وگو با ایسنا در رابطه با روابط تهران- کانبرا در پسابرجام خاطرنشان کرد: استرالیا جزو اعضای گروه ۱+۵ نیست اما جزو اولین کشورهایی بود که از نتیجه برجام استقبال کرد و می توان برای مثال به سفر خانم جولی بیشاپ، وزیر امور خارجه استرالیا به ایران در سال ۲۰۱۵ و پس از انجام توافق اشاره کرد که از جمله اقدام های دولت استرالیا برای از سرگیری روابط با تهران محسوب می شود.

بیگز با اشاره به این که استرالیا بسیار خوشحال است که آقای ظریف توانست با فاصله کوتاهی پس از سفر همتای استرالیایی خود به این کشور سفر کند، خاطرنشان کرد: این سفر بعد از اجرای برجام در سال ۲۰۱۶ انجام شد و حتی مهم تر از آن سفر آقای استیون چیوبو، وزیر تجارت استرالیا در ماه گذشته به ایران بود که حاکی از تلاش استرالیا برای ابقاء، شروع مجدد و تقویت روابط اقتصادی و تجاری بین ایران و استرالیا و زنده کردن روابط مردمی بین دوکشور است.

این دیپلمات استرالیا در پاسخ به این که  آمار روابط اقتصادی دو کشور در قبل و بعد از برجام به چه صورت است؟ گفت: حجم معاملات تهران- کانبرا در سال ۲۰۱۵، ۳۳۳ میلیون دلار استرالیا بود و هنوز آمار مربوط به سال مالی ۲۰۱۶- ۲۰۱۵ در دست نیست؛ چراکه زمان کمی گذشته است.

وی ادامه داد: در سفر وزیر تجارت استرالیا به تهران هیأت تجاری همراه او استقبال زیادی کردند و همین طور ملاقات هایی بین فعالان تجاری استرالیایی با فعالان تجاری ایران و توافق های زیادی هم بین بخش های خصوصی دو کشور انجام شد. علاوه براین یادداشت تفاهم هایی بین تهران و کانبرا به امضا رسید و سازمان های رسمی دو کشور در بخش های صادرات،   مالی و بیمه هم توافق های بسیار خوبی را با یکدیگر به امضا کردند؛ اما از آن جا که سفر وزیر تجارت استرالیا به تهران اخیرا بوده است کمی زود است که آمار یا ارقامی را اعلام کنیم.

بخش خصوصی استرالیا به دنبال شریکان ایرانی است

بیگز در مورد روابط مالی و بانکی بین ایران و استرالیا،  گفت: خیلی جالب است که سرعت ابقاء روابط مالی کمی کند تر از حد انتظار بوده است، با این حال ما به عنوان دولت استرالیا قادر نیستیم به بخش های خصوصی و بانک های دولتی دستور بدهیم که چه رویکردی داشته باشند؛ ولی آن ها ارزیابی های خود را از اقتصاد موفق و روشن ایران هم چنین بازار ۸۰ میلیونی این کشور انجام داده و می دهند و مطمئن هستیم که موفق می شوند که در ایران شریکان مناسب خود را یافته و با آن ها ارتباط برقرار کنند.

او ادامه داد:  ایران و استرالیا و بخش های خصوصی آن ها در زمینه های هوانوردی،  نفت و گاز،  کشاورزی و توریسم  تعاملات خود را با یکدیگر آغاز کرده اند و در سایر بخش ها هم مشغول ارزیابی و پیدا کردن شریکان مناسب برای همکاری هستند. با بهبود روابط دولت ها و گسترش سفرهای توریستی ایمن، مردم متوجه می شوند جدا از مسائلی مثل بیکاری و تورم در ایران که ممکن است در هر کشوری وجود داشته باشد دیدنی های بسیاری وجود دارد.

این دیپلمات با سابقه با تاکید بر این که با کنار گذاشتن این مسائل تهران و کانبرا  سعی می کنند راه های تعامل دو ملت را باز کنند، افزود: یکی از این راه ها بازکردن کانال های ارتباطات مالی است. هر شرکت استرالیایی خودش راهی را یافته تا بتواند طبق قراردادهایی که با ایران بسته است پول خود را منتقل کند، من تا الان از هیچ موسسه استرالیایی نشنیده ام که مانع یا مشکلی برای مسائل مالی یا انتقال پول به ایران داشته باشد؛ البته طبیعتا در شرایط کنونی با وجود مشکلاتی که کماکان وجود دارد این کارها راحت نیست ولی حرکت خوبی آغاز شده است و ادامه همکاری ها را به دنبال خواهد  داشت.

بازگشایی دفتر آسترید در تهران تعهد مهم دولت استرالیا برای تعامل شرکت های این کشور در ایران

سفیر استرالیا در تهران در مورد بازگشایی دفتر تجاری استرالیا (آسترید) در تهران گفت:  این دفتر ماه گذشته توسط وزیر تجارت استرالیا در سفرش به ایران بازگشایی شد. بازگشایی آسترید در تهران تعهد مهمی بود که دولت استرالیا به عهده گرفت تا به شرکت های استرالیایی کمک کند تا موانع را رفع کرده و درک بهتری از فرصت های مهم و موجود در ایران داشته باشند. در واقع آسترید نقش هدایت کننده را برای  شرکت های استرالیایی ایفا می کند تا آن ها بتوانند شریکان مناسب خود را در بازار ایران پیدا کنند.

وی گفت:  دفتر آسترید در تهران از نظر کاری در حال رشد و توسعه فعالیت های خود بوده و فعالیت زیادی می کند تا بتواند تعامل لازم را بین شرکت های ایرانی و استرالیایی ایجاد کند و شرکت های استرالیایی هم قطعا مایل هستند از فرصت هایی که در بازار و اقتصاد رو به رشد ایران در سال های آتی وجود دارد استفاده کنند.

بیگز در مورد دیدارهایی که نماینده های استرالیا با وزارت خزانه داری آمریکا برای برقراری تعاملات بانکی با ایران داشتند، خاطرنشان کرد: با توجه به تحریم های اولیه آمریکا که در سطح جهانی مطرح است و تقریبا همه کشورها از آن متاثر می شوند، اداره منابع خارجی آمریکا (اوفک) با صدور دستورالعمل و راهنمایی هایی این تحریم های اولیه و نحوه اعمال آن ها را مشخص کرده و نشان داده که تحریم ها در چه صورتی می توانند بر کشورها و شرکت ها تاثیر داشته باشند.

او ادامه داد: بخش دولتی و خصوصی در استرالیا به ویژه بانک ها باید بدانند تحریم های اولیه چه تاثیری بر آن ها خواهد گذاشت؛ البته خوشبختانه در حال حاضر این همکاری ها در جریان است و از سوی دولت آمریکا یا این سازمان هیچ خسارتی بر استرالیا وارد نشده است.      

بیگز با بیان این که خبرهای خوشی از تعاملات تهران و کانبرا در دست است، گفت: خوشحال هستم که سفرهای متقابل ایرانیان و استرالیایی ها افزایش یافته است. این افزایش سفرها نشان دهنده گسترش روابط مردمی بین شهروندان دو کشور است که به اقتصاد ایران و استرالیا هم هم  کمک می کند.

استرالیا از برقراری پرواز مستقیم به ایران استقبال می کند

این دیپلمات استرالیایی با اشاره به همکاری های تهران و کانبر در زمینه هوانوردی، افزود:  یکی از شرکت های معتبر استرالیایی در زمینه هوانوردی، در کنفرانس هوانوردی که ماه پیش در تهران برگزار شد شرکت کرده و با طرف ایرانی توافق هایی داشتند. تعداد زیادی از خطوط هوایی خارجی به ایران برگشتند و خطوط هوایی ایران هم با هواپیماهای جدید فرصت های تجاری جدیدی را در پسابرجام برای ایران  به ارمغان خواهند آورد.

 وی ادامه داد: استرالیا با ایران حدود ۱۶ ساعت فاصله پروازی دارد و از برقراری پرواز مستقیم بین شهرهای مهم دو کشور استقبال می کند. علاوه براین همکاری های ایران و استرالیا در مورد خدمات هوانوردی در جریان است. مسائلی مثل حقوق و قوانین هوانوردی وجود دارد که باید از سوی دو طرف تأیید شود. دقیقاً نمی توانم پیش بینی کنم مذاکرات مربوط به برقراری پرواز مستقیم بین دو کشور چقدر طول می کشد ولی خطوط زیادی از منطقه خلیج فارس مانند هواپیمایی های امارات و قطر در حال حاضر از ایران به استرالیا پرواز می کنند و مشکلی در این زمینه وجود ندارد؛ ولی طبیعتاً داشتن یک خط پرواز مستقیم از تهران به استرالیا مورد استقبال است و ما منتظر نتیجه مذاکرات دوطرف هستیم.

حدود ۳۰۰ نیروی ویژه استرالیا وظیفه آموزش نیروهای عراقی را بر عهده دارند

این دیپلمات استرالیا در بخش دیگری از این گفت وگو در پاسخ به این سوال که نظراسترالیا  در مورد تحولات منطقه یی و سیاست های ایران در قبال تحولات منطقه یی به ویژه مسائل سوریه و عراق چیست؟ گفت: استرالیا با ایران و جامعه بین الملل، در زمینه مبارزه با تروریسم و ارتقاء ثبات منطقه یی همکاری می کند. البته منطقه اقیانوس هند برای استرالیا در اولویت است. طبیعتا اقدامات ایران در منطقه هم برای استرالیا مهم است، این که در مقابل داعش ساکت نماند و تجزیه کشورهای منطقه هم برای ما اهمیت دارد؛ چرا که  می تواند خطراتی را برای کل جهان به همراه داشته باشد،  به همین دلیل استرالیا برای حل این مساله همکاری می کند.

او ادامه داد: استرالیا در عراق نیروهایی دارد که بنا بر درخواست دولت عراق نقش آموزش نیروهای این کشور را به عهده دارند و به ارتش عراق برای مبارزه با داعش آموزش می دهند؛ البته ما در عراق علیه داعش عملیات نظامی انجام نمی دهیم. حدود ۳۰۰ نیروی ویژه استرالیا وظیفه  آموزش نیروهای عراقی را بر عهده دارند.

نیروهای امنیتی و نظامی ایران و استرالیا در تماس مستقیم هستند

بیگز با بیان این که استرالیا در بخش های مختلف عراق از جمله موصل همکاری مشترکی با ارتش عراق انجام می دهد، افزود: استرالیا همین طور عضو ائتلاف نجات سوریه بوده و در سوریه و عراق برای سوخت رسانی و کمک هایی از این دست عملیات هوایی انجام داده وهمکاری دارد. در عین حال از طریق سفارت به  صورت مستمر با دولت ایران ارتباط دارد و دولت ایران را در جریان فعالیت هایی که انجام می دهد قرار داده  تا از هرگونه سوء تفاهم اجتناب شود؛ چرا که ایران و استرالیا هردو اهداف مشترک دارند و به طور کلی اجماع جامعه جهانی برای رسیدن به یک راه حل سیاسی در مسأله سوریه،  یمن و منطقه است.

وی تاکید کرد: ایران و استرالیا توافق دارند که  شرایط کنونی و جنگ به نفع مردم نیست و به همین دلیل با ایران همکاری می کنیم تا از طریق مذاکرات راه حلی برای شکست داعش پیدا کنیم؛ علاوه براین کمک های انسان دوستانه ای که استرالیا برای ثبات در منطقه به ویژه عراق تخصیص داده از مرز نیم میلیون دلار گذشته است. استرالیا نسبت به تلاش های بین المللی برای مبارزه با تروریسم کاملاً متعهد است و برای ایجاد ثبات در منطقه تلاش می کند و از این جهت با ایران کاملا هم نظر است.

 بیگز درمورد جزییات همکاری های نظامی بین ایران و استرالیا گفت:  شاید خیلی مفید و به جا نباشد در این مورد وارد جزییات شویم؛ ولی می توان گفت نیروهای امنیتی و نظامی دو کشور در ارتباط نزدیک و تماس مستقیم هستند تا بتوانند از هر نوع سوء تفاهعم و مشکلاتی که در اثر سوء تفاهم ایجاد می شود اجتناب کنند.

 در بخش دیگری از گفت وگو با خبرنگار ایسنا، این دیپلمات استرالیا در رابطه با تعاملات تهران - کانبرا و دستاوردهایی که سفرهای متقابل مسوولان دو کشور داشته است،  گفت:  بازدید وزیر تجارت استرالیا از تهران ماه پیش انجام شد و هنوز در مورد پروژه هایی که تکمیل شده نمی شود صحبت کرد؛ ولی هیأت تجاری از استرالیا وزیر را همراهی کردند و از شرکت ها و کارخانه های بسیاری در تهران بازدید کردند و دیدارهایی با فعالان اقتصادی و تجار ایرانی داشتند. این تعاملات باعث می شود شبکه های همکاری بین دو کشور ایجاد شود و به مرور گسترش پیدا کند.

او ادامه داد: سه یادداشت تفاهم در زمینه تجارت و مدیریت آب و همکاری های بخش مالی بین دو ایران و استرالیا امضا و توافق های زیادی هم بین بخش های خصوصی دو کشور انجام شد. بین دانشگاه ها و شرکت های ایران و استرالیا  هم گفت وگوهایی برقرار شد.

 بیگز سفر ماه آینده هیأت ایرانی به ملبورن را از دست آوردهای بازدیدهای متقابل هیات های ایرانی و استرالیایی دانست و افزود:  هیات ایرانی در کنفرانسی در مورد معدن شرکت خواهد کرد و همین طور هیأتی از استرالیا در زمینه معدن و کشاورزی با همتایان خود در ایران دیدار خواهند داشت.

وی با اشاره به انجام هماهنگی برای همکاری ها با آسترید در ایران خاطرنشان کرد: من هم بازدیدی از سه شهر بزرگ استرالیا در ماه های آینده خواهم داشت که با هماهنگی آسترید و بخش بازرگانی سفارت انجام می شود تا به این وسیله همه شرکت های استرالیایی را برای همکاری با شرکت های ایران و استفاده از فرصت هایی که در بازدید وزیر تجارت استرالیا ایجاد شده است،  تشویق کنیم. قطعا بازدیدهایی که از سوی وزیران خارجه دو کشور بعد از برجام انجام شده است همه در جهت احیاء روابط و تماس های بیش تر بین بخش خصوصی،  مردم، مسافرت و تجارت موثر است.  

صدور سالانه ۱۳ هزار ویزا برای ایرانیان توسط دولت استرالیا

 سفیر استرالیا در تهران با اعلام این که تعداد سفرها بین ایران و استرالیا بسیار بالا رفته است، افزود: بخش ویزای سفارت بعد از سفر هیات این کشور به ایران شاهد افزایش درخواست ویزا است و هیأت های دو طرف خواهان سفر هستند. بر اساس تجربه من این بازدیدها مهم هستند؛ چون حال و هوای همکاری ها را عوض می کنند و به دنبال آن بازدیدهایی از سوی مدیران ارشد دو کشور انجام می شود و دو دولت می توانند از این طریق منافع دوجانبه و تعهدی که نسبت به تأمین منافع خود دارند را ایفا می کنند.

این دیپلمات استرالیا در رابطه با روابط کنسولی تهران و کانبرا این طور توضیح داد که هر ساله ۱۳هزار ویزا صادر می شود و چند صد ویزای اقامت دائمی برای ایرانیان صادر می شود، سه مسوول صدور ویزای تمام وقت استرالیایی در بخش ویزا مشغول به فعالیت هستند و ۱۶ کارمند محلی هم در بخش ویزا کار می کنند. سعی این افراد این است که خدمات ویزا را به نحو عالی به متقاضیان انجام دهند.

سفیر کانبرا در تهران در رابطه با موضوع تسهیل روادید بین دو کشور گفت:  با توجه به این که در برخی موارد افراد ویزا می گیرند و پس از اتمام مهلت آن در استرالیا می مانند و موضوع به صورت غیرقانونی در می آید، طبیعتا  این کنترل ها انجام می شود و برداشتن روادید به این زودی ها انجام نمی شود. این در تمام دنیا و بین همه کشورها مرسوم است. وقتی درخواست روادید انجام می شود کنترل های بهداشتی و امنیتی انجام می شود؛ البته فعالیت سفارت ایران در کانبرا هم خیلی مهم است و فعالیت آن ها هم به تعداد افرادی که از استرالیا به ایران سفر می کنند موثر است. به نظرم فعالیت هر دو طرف خوب است.

کلید واژه ها: نائورو ایران و استرالیا گینه کانبرا گینه نو دولت استرالیا


( ۱ )

نظر شما :