مشاور امنیت ملی ترامپ کیست؟

ایران‌هراسی، ذائقه فکری فلین

۰۱ آذر ۱۳۹۵ | ۱۸:۳۰ کد : ۱۹۶۴۸۲۶ اخبار اصلی آمریکا پرونده هسته ای
این نوشته گزیده‌ای از اظهارات مایکل فلین است و می‌تواند شمایی کامل از چیزی را که در ذهن دولت بعدی خواهد گذشت، نشان دهد.
ایران‌هراسی، ذائقه فکری فلین

نویسنده: جیم لوب
دیپلماسی ایرانی:
در خبرها آمده که دونالد ترامپ از ژنرال مایکل فلین خواسته است تا مشاور امنیت ملی او باشد. به همین دلیل تصمیم گرفتم که اظهارات فلین درباره ایران تا یک ماه قبل از توافق هسته ای ۱+۵ با ایران که منجر به امضای برجام شد، را جمع کنم. چیزی که یافتم تکان دهنده است. فلین به اسلام هراسی معروف است اما به نظر نمی رسید تا این حد اسلام هراس باشد. این نوشته گزیده ای از صحبت های اوست و می تواند شمایی کامل از چیزی را که در ذهن دولت بعدی خواهد گذشت، نشان دهد:
◾️«ایده ها در مورد راه های دیگر به راه انداختن جنگ نادیده گرفته می شود چراکه با پارادیم نسل دومی فعلی همخوان نیست. در حالی که، واشنگتن می تواند جایگزین های مناسب دیگری برای سیاست خارجی فعلی خود یا استراتژی بزرگش پیدا کند.»
◾️«ایران به شدت به دنبال ساخت سلاح هسته ای است. آن ها این را چندین بار اعلام کرده اند. برای دهه ها برای آن تلاش کرده اند تا قابلیت های هسته ای خود را سرعت ببخشند. قابلیت غنی سازی تا 20 درصد و حرکت سریع برای توسعه برنامه های موشک های بالستیک، نمونه هایی هستند که از آمادگی آن ها برای داشتن موشک ها با قابلیت حمل سلاح هسته ای خبر می دهند.»
◾️«ایران تمایل خود به از بین بردن اسرائیل را خیلی واقعی نشان داده است. ایران حتی یک بار هم به ایجاد امنیت در منطقه و حفاظت از امنیت مردم منطقه  کمک نکرده است. به جای این، برای دهه ها ناامنی و بی ثباتی در منطقه را تشدید کرده است به ویژه در منطقه شام در اطراف اسرائیل (یعنی جنوب لبنان، غزه و منطقه مرزی در امتداد بلندی های جولان).»
◾️«روشن است که معامله هسته ای یک ثبات دائمی را به ارمغان نمی آورد بلکه صرفا یک حفره است. در یک بازه زمانی ده ساله دولت فکر می کند که یک آشتی گسترده و حقیقی با ایران رخ خواهد داد و باعث می شود که برای رژیم ایران یک تغییر استراتژیک امکان پذیر شود. این افکاری پوچ و واهی است.»
◾️«من معتقدم که ایران یک خطر واضح و روشن برای منطقه و در نهایت برای جهان است. آن ها حامی داعش و تروریسم هستند. آن ها همچنان به نقض تحریم های بین المللی ادامه می دهند.»
◾️«آنچه که نمی دانیم، دامنه کامل تلاش های هسته ای ایران است. جوامع اطلاعاتی جهان باید به طور کامل حواس خود را معطوف برنامه های هسته ای ایران کنند در غیر این صورت نمی توانیم فرآیند های برنامه های هسته ای و تاسیسات ایران را به طور کامل شناسایی کنیم. علاوه بر این تاریخ به ما نشان می دهد که عاقلانه است تا نتیجه بگیریم عناصر برنامه های هسته ای ایران پنهان از دید باقی می مانند. ایران این را با اعمال خود نشان داده است که قابل اعتماد نیست.»
◾️«همانطور که سرمقاله واشنگتن پست گفته است، تغییر رژیم در ایران بهترین راه برای جلوگیری از برنامه هسته ای این کشور است. حرکتی مشابه باعث می شود که از بالا بردن کیفیت و رشد زرادخانه موشکی ایران جلوگیری شود.»
◾️«فقط به همکاری آن ها با کره شمالی، چین و روسیه نگاه کنید. اتصال با چنین نقاطی به شما یک طرح کلی می دهد که باید توسط ایالات متحده و دوستان ما درک شود.»
◾️«همکاری آن ها با کره شمالی بسیار قابل توجه است. این دو کشور به مدت طولانی در مورد مسائل هسته ای و احتمالا سلاح هسته ای داد و ستد داشته اند.»
◾️«بلافاصله باید از ایران خواسته شود تا تمام امکانات علمی، نظامی و تاسیسات هسته ای فعلی خود را برای بازرسی بین المللی باز کند.»
◾️«آمریکا باید نقش فعالانه تری در منطقه را بپذیرد تا یک مسابقه هسته ای ایجاد نشده و توسعه سلاح به توسعه انرژی ترجیح داده نشود.»
◾️«واضح و مشخص است که ما با یک دشمن اسلامی بسیار رادیکال و افراطی مواجه هستیم. خودداری دولت ایالات متحده از پذیرش این مساله به سادگی فراتر از غیرمسئولانه بودن است و ایالات متحده را به محدوده امنیتی خطرناک خواهد رساند. رهبری باید به مقاماتی داده شود که در واقع می توانند ما را در رسیدن اهداف استراتژیک، هدایت کنند.»
◾️«ما باید در برابر ایران بسیار تهاجمی تر برخورد کنیم به خصوص وقتی در رابطه با خلیج فارس صحبت می کنیم. حمایت ایران از بحران ها در منطقه شام قابل پیش بینی است و ما همچین چیزی را در بحرین و به احتمال قوی در شرق عربستان سعودی هم باید انتظار داشته باشیم.»
◾️«همانطور که گفتم ما به عنوان ایالات متحده باید درک کنیم که ایران دیپلماسی را به رسمیت نمی شناسد و همچنان قصد دستیابی به سلاح های هسته ای را دارد.»
◾️«مشکل است که ریسک مجهز شدن ایران به سلاح های بالستیک و هسته ای را دست کم بگیریم. جاه طلبی های ایران به مدت 30 سال است که ادامه دارد. آن ها همچنان مسئولیت صدور انقلاب را برعهده دارند.»
دوباره باید اشاره کرد که این ها فقط گزیده ای از سخنرانی های منسجم و طولانی فلین درباره ایران هراسی و اسلام هراسی است تا به این حس برسید که او واقعا چطور فکر می کند، اگر بتوانیم این را فکر کردن نام بگذاریم. با این حال هنوز این امکان وجود دارد که او دیدگاه هایش را تغییر داده باشد. بعد از گذشت یک سال از اجرای واقعی برجام، او می تواند شرایط اثرگذاری موثر برجام را در حالتی واقع بینانه ببیند و در برابر سناریوهای وحشتناکی بگذارد که در سال 2015 در سر داشت. اما من روی این تغییر زیاد حساب باز نمی کنم.

منبع: لوب لاگ/ تحریریه دیپلماسی ایرانی/ 32

کلید واژه ها: فلین مایکل فلین


نظر شما :