ترجیح می دهم ترامپ با رئیس جمهور تایوان صحبت کند تا با روحانی

۱۴ آذر ۱۳۹۵ | ۲۰:۵۶ کد : ۱۹۶۵۱۷۸ سرخط اخبار

سناتور آمریکایی در دفاع از اقدام جنجالی رئیس جمهوری کشورش در گفت و گو با رئیس جمهوری تایوان گفت که این اقدام او را به گفت و گو با رئیس جمهور ایران یا کوبا ترجیح می دهد.

به گزارش فارس، تد کروز، سناتور آمریکایی و رقیب دونالد ترامپ در مرحله درون حزبی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از رئیس جمهور منتخب کشورش در گفت و گوی تلفنی با رئیس جمهور تایوان ذفاغ کرد. 

وی اقدام ترامپ که با انتقادهای گسترده همراه بود را «پیشرفت» در سیاست خارجی وی نسبت به دوران باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا خواند و گفت ترجیح می دهد ترامپ با رئیس جمهور تایوان صحبت کند تا با روسای جمهور ایران یا کوبا.

کروز در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «ترجیج می دهم دونالد ترامپ با رئیس جمهور سای صحبت کند تا با رائول کاسترو در کوبا یا حسن روحانی در ایران.»

 

«دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری منتخب آمریکا بامداد شنبه مستقیماً با رئیس جمهور تایوان تلفنی گفت وگو کرد. اقدام او بر خلاف سیاست تصریح شده آمریکا از سال 1979 میلادی است که روابطش با تایوان را قطع کرد. 

این اقدام ترامپ با واکنش وزیر خارجه چین مواجه شد و او با انتقاد از تماس تلفنی رئیس جمهور منتخب آمریکا با رئیس جمهور تایوان، بر مخالفت پکن با هرگونه «تماس یا همکاری نظامی مستقیم» بین واشنگتن با تایوان تاکید کرد.

چین منطقه تایوان را که در سال 1949 میلادی در پایان یک جنگ داخلی از این کشور جدا شد، بخشی از خاک خود می داند.

دونالد ترامپ به جنجال ایجاد شده در رسانه ها درباره تماس تلفنی با رئیس جمهور تایوان واکنش نشان داد و از اقدامش دفاع کرد.

او در توئیتر خود نوشت: «رئیس جمهور تایوان با من تماس گرفت و پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری را به من تبریک گفت. متشکرم».

ترامپ افزود: «جالب است که آمریکا میلیاردها دلار تجهیزات نظامی به تایوان می فروشد اما من نباید تماس تلفنی با محتوای تبریک(پیروزی در انتخابات) را بپذیرم(و جواب بدهم)».

کلید واژه ها: تایوان ترامپ رئیس جمهور تایوان


نظر شما :