ترامپ باید حامیان قطعنامه ضد اسرائیلی را مجازات کند

۱۳ دی ۱۳۹۵ | ۱۶:۲۱ کد : ۱۹۶۵۹۱۹ سرخط اخبار

سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل متحد، هدف قطعنامه اخیر شورای امنیت علیه اسرائیل را "گیر انداختن دونالد ترامپ" دانست. جان بولتون این قطعنامه را که شهرک سازی اسرائیل در کرانه باختری و شرق قدس را محکوم می کند، "کینه جویانه" توصیف کرد.

به گزارش ایسنا، جان بولتون، سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل در مصاحبه با برنامه رادیویی ای ام ۹۷۰ در نیویورک گفت: از نظر من ایده بسیار بدی بود. این حرکت کینه جویانه بود چرا که همه می دانند دونالد ترامپ سیاست متفاوتی دارد و هدف از این حرکت گیر انداختن او است.

جان بولتون همچنین از دولت آتی خواست تا علیه سازمان ملل و کشورهایی که از آن قطعنامه حمایت کردند، وارد عمل شود. البته او این نکته را نادیده گرفت که تصمیم تاریخی آمریکا برای دادن رای ممتنع و عدم استفاده از حق وتو، باعث شد تا این قطعنامه در شورای امنیت تصویب شود. سابقا ایالات متحده آمریکا همیشه از حق وتوی خودش برای مسکوت گذاشتن قطعنامه های مشابه که به ضرر اسرائیل بود، استفاده می کرد.

سفیر سابق آمریکا تاکید کرد: به گمان من، کاری که دولت آتی ترامپ و اسرائیل باید انجام دهند، این است که بگویند ما به همه مجددا فرصت می دهیم تا آن قطعنامه را ملغی کنند و قطعنامه ای را تصویب کنند که قابل پذیرش باشد. اگر چنین نشود، باید حرکتی انجام دهیم تا نارضایتی ما مشخص شود. می توان از ابزارهای مالی از جمله قطع کمک خارجی به برخی از کشورها مثل مالزی و ونزوئلا استفاده کرد.

جان بولتون اوایل نوامبر ۲۰۱۶ هم در پیامی به دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا هشدار داد تا اقدامی علیه اسرائیل در سازمان ملل انجام ندهد.

جان بولتون در دوران ریاست جمهوری جورج بوش به عنوان معاون وزیر امور خارجه در امور کنترل سلاح و امنیت داخلی انتخاب شد و سپس در سال ۲۰۰۵ نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد شد.

از نظر بولتون، "نهادهای سیاسی سازمان ملل شامل شورای امنیت، شورای حقوق بشر و مجمع عمومی اساسا شکست خورده" هستند. این سیاستمدار کهنه کار یک سال بعد از مقام خودش در سازمان ملل متحد کناره گیری کرد و لقب "جنجالی ترین سفیر آمریکا در سازمان ملل" را به خود اختصاص داد.

کلید واژه ها: بولتون


نظر شما :