روحانی: ما عمامه داریم کلاه سرمان نمی‌رود

۱۹ بهمن ۱۳۹۵ | ۲۰:۱۹ کد : ۱۹۶۶۸۹۰ سرخط اخبار
رئیس جمهور با بیان اینکه رهبری با بیان نرمش قهرمانانه راه را باز کردند و مسیر را گشودند، گفت: ما با این 2 نظر و فتوای سیاسی توانستیم به جایی برسیم که رئیس جمهور جدید آمریکا مدام این توافق را می خواند و نمی تواند تحمل کند.

به گزارش خبرگزاری فارس، حسن روحانی صبح امروز با حضور در سی وچهارمین مراسم جایزه کتاب سال که در تالار وحدت برگزار شد، با بیان اینکه در مسائل مهم اجتماعی و سیاسی می توان با بیان حقایق، بیدار کردن ذهن ها و اندیشه ورزی در برابر مشکلات به پیروزی رسید، اظهار داشت: با فکر، اندیشه و قلم، می توان مشکلات موجود را برطرف کرده و کتاب می تواند جامعه را به حرکت درآورد.

روحانی با تبریک ایام دهه فجر گفت: انقلاب اسلامی پیروزی منطق، بیان، استدلال، قلم، کتابت، علم مردم با راهبری امام ،در برابر قدرت و انواع ابزار نظامی و امنیتی و نیز پشتیبانی همه ابرقدرت ها از رژیم استبداد بود.

وی خاطر نشان کرد: انقلاب اسلامی ایران این واقعیت را برای همه آشکار کرد که شرایط هر چقدر هم سخت و دشوار باشد، پایان آن پیروزی حق بر باطل خواهد بود و این موضوع امید بزرگ برای حرکت عدالت خواهانه همه انسان ها در طول تاریخ است.

رئیس جمهور کتاب را مظهر و آئینه ای از اندیشه و فکر یک اندیشمند، عالم و صاحب قلم توصیف کرد و اظهارداشت: کتاب همان فکر است، فکری که خدای بزرگ هنرمند، توانست به واسطه آن قدرتی را به ما عنایت کند که آنچه در ذهن و مغز ما پرورش می یابد با اشاره و حرکت قلم به دیگران منتقل شده و ماندگار شود.

روحانی افزود: تنها و مهم ترین راه انتقال آنچه در قرن های گذشته اتفاق افتاده به نسل امروز، کتابت بود و لذا معجزه آسمانی اسلام، گاهی قرآن و گاهی کتاب نامیده می شود. یعنی گفت همه معجزه پیامبر اسلام(ص) کتاب، قرآن، نوشتن، خواندن و تلاوت کردن است و همین معجزه بود که به همه قدرت های آن زمان و کفر و بت پیروز شد.

وی خاطر نشان کرد: بدون تردید، حرف نو، راه نو و نظریه جدید جاذبه بیشتری دارد و از اثر ماندگارتری برخوردار است. چه بسا کتاب ها و سخنان زیادی گفته شده اما ماندگار نشدند و در مقابل  برخی از نوشته ها در کتابخانه های مردم در کنار قرآن مجید و نهج البلاغه وجود دارد و بدون شک کتاب های بوعلی سینا، فارابی، شیخ مفید و شیخ طوسی از قفسه کتابخانه های مردم حذف شدنی نیست.

رئیس جمهور با طرح این سوال که امام راحل چگونه توانست انقلاب اسلامی را رهبری و به پیروزی برساند، به اتفاقات روز 19 بهمن 1357 اشاره کرد و گفت: امام توانست حتی نیروهای مسلح رژیم گذشته را به دامان ملت و انقلاب بکشاند و آنها را جذب کند و در چنین روزی افسران نیروی هوایی شاه که در میان نیروهای سه گانه نزدیک ترین آنها به رژیم گذشته بودند، و در شرایطی که هنوز معلوم نبود، پایان انقلاب، پیروزی و یا شکست است، با دل و جان و با افتخار در برابر امام خمینی(ره) احترام نظامی گذاشتند.

روحانی خاطر نشان کرد: امام(ره) اگر چه رسانه ای مانند رادیو و تلویزیون در اختیار نداشت اما با یک نوار ضبط صوت و با بلندگوهای مساجد سخن خود را به گوش همه جهانیان رسانید. امام(ره) با قلم، اعلامیه و کلام خویش جامعه را به حرکت درآورد.

وی اندیشه، قلم و بیان را عامل اصلی پیروزی انقلاب اسلامی دانست و گفت: امام(ره) با دو نظریه، اندیشه و سخن جدید انقلاب را به پیروزی رسانید و البته عده ای در همان ابتدا با آن مخالف بودند. نظریه اول امام پیوند دین و سیاست و جداناپذیری آن بود و عده ای این نظریه را نمی پسندیدند و تصور می کردند دین عمدتاً برای معنویت و ارتباط انسان با خدا و ساختن آخرت است و فکر نمی کردند که آخرت محصول دنیاست.

رئیس جمهور افزود: برخی تصور می کردند که جنس سیاست با دین سازگار نیست چرا که اساس دین صداقت، معنویت و وفای به عهد است و جنس سیاست بازیگری های مختلف، فریب، دروغ گویی و دو رویی است، اما سیاست به معنای راه صحیح جامعه و ارتباط درست کشورها، ملت ها و دولت ها با یکدیگر، حفظ منافع و مصالح ملی،  عین دیانت است و مگر پیامبر اسلام(ص) با دیگران معاهده صلح و پیمان و چارچوبی برای اداره شهر مدینه و دنیای اسلام و چارچوبی برای زندگی مسلمان و غیرمسلمان در کنار یکدیگر در مدینه، نداشت؟

روحانی گفت: معنای اسلام این نیست که افکار، اندیشه و ادیان دیگر در جامعه حذف شده و حضور نداشته باشند و اگر چنین بود، پیامبر به اهل کتاب و دین آنها احترام نمی گذاشت. البته که دین اسلام کمال یافته همه ادیان گذشته است، اما سایر ادیان هم از جایگاه و احترام برخوردارند و چنین نیست که با آمدن حضرت ابراهیم(ع) دین و سخن حضرت نوح(ع) به طور کامل از بین رفته باشد. البته هر دینی کمال و تکمیل یافته دین قبلی است و امروز اسلام دین کامل و هدایتگر در جامعه است.

وی خاطرنشان کرد: اگر سیاستی،  استقلال کشور، دین و هویت مردم را به باد می دهد، این دین است که ‏باید در مقابل آن بایستد و راه و رسم درست را در جامعه استقرار دهد. ‏

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به نظریه دوم امام راحل، اظهار داشت: براساس این نظریه امام(ره) معتقد بودند ‏که یک ملت با وحدت و یکپارچگی می تواند در برابر هر قدرتی پیروز شود و این مهم ترین نظریه اجتماعی ‏و سیاسی امام امت بود و مخالفان آن چنین می گفتند که مگر می توان با دست خالی در برابر ابزارهای پیشرفته ‏نظامی ایستادگی کرد. ‏

روحانی گفت: امام(ره) در روزهای سال 57 باوجود شبهه های فراوانی که وجود داشت، کاملاً مطمئن ‏بودند و هیچ تردیدی نداشتند که مردم و انقلاب پیروز خواهند شد و قاطعانه اعلام می کردند که وقتی ملت ‏دست به دست هم دهند، اراده آنها در برابر هر قدرتی به پیروزی خواهد رسید.‏

وی اضافه کرد: در دوران پس از انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نیز زمانی که در ماه های اولیه ‏انقلاب اتفاقات کردستان بوجود آمد، امام(ره) به جای اینکه نیروهای مسلح را خطاب سخنان خود قرار دهد ‏و به آنها دستور صادر کند، خطاب به مردم اعلام می کرد که پاوه در خطر است و باید با آن مقابله شود. در ‏دوران دفاع مقدس نیز همواره از مردم دعوت می کردند در برابر تجاوزگری رژیم صدام  بایستند و این ‏موضوع عامل اصلی پیروزی در برابر دشمنان بود.

وی اظهار داشت: ما در مسائل مهم سیاسی در برابر دنیا می توانیم بایستیم. این اندیشه است که می تواند بایستد، فکر سالم را بیدار کنیم. با نوشتن، سخن گفتن و با بیان حقایق ذهن را آماده کنیم.

وی با طرح این سوال که چرا ما در برابر قدرت بزرگ در مسئله هسته ای توانستیم توفیق به دست آوریم، گفت: 2 نظریه را رهبری بیان کردند. اول اینکه در انتخابات سال 92 اعلام کردند این صندوق آراء و این رأی حق الناس است. همه پای صندوق بروند، رأی ها باید حفظ شود. گفتند من هم فقط یک رأی دارم و کسی به من چیزی نسبت ندهد، من یک نفر در میان کاندیداها در ذهنم است و به آن رأی می دهم و کسی از آن خبر ندارد. ظاهرش ساده است. این بیان رهبری و این حق الناس بودن و اینکه هر کسی حتی اگر با نظام میانه ندارد، با صندوق رابطه برقرار کند به خاطر کشور و ملتش، این پایه اول بود.

روحانی افزود: پایه دوم نظریه نرمش قهرمانانه بود. این 2 نظریه بود که ما را پیروز کرد. هسته ای کجا درست شد؟ درست است که بحث کردیم و به نتیجه رسیدیم، اما پایه آن، رأی مردم در خرداد 92 بود و گرنه یک راه دیگری می شد. چرا ما رفتیم کنار قدرت های بزرگ؟ بعضی می گفتند ما نباید اصلاً با اینها حرف بزنیم و نزدیک شویم. آنها یک کلاه گشاد دارند که ما تا نشستیم آن را سر ما می گذارند. ما هرچقدر می گفتیم ما عمامه داریم کلاه سرمان نمی رود می گفتند کلاه خیلی گشاد دارند فوق عمامه!

رئیس جمهور با بیان اینکه رهبری با بیان نرمش قهرمانانه راه را باز کردند و مسیر را گشودند، گفت: ما با این 2 نظر و فتوای سیاسی توانستیم با یک قدرت بزرگ سیاسی ملی و با منطق و استقلال با عزت به جایی برسیم که رئیس جمهور جدید آمریکا نمی تواند آن را تحمل کند و مدام این توافق را می خواند و نمی تواند تحمل کند. می گوید در تاریخ این بدترین توافق بوده که آمریکا آن را امضا کرده، البته این توافق یک توافق برد ـ برد هست و به نفع همه است، به نفع منطقه است.

وی خاطرنشان کرد: شما دیدید در کنار مذاکره 1+5 مذاکره قزاقستان و آستانه بوجود آمد و می تواند مذاکرات هسته ای الگویی شود برای 10ها مذاکره دیگری که به امنیت و ثبات منطقه منجر شود.اگر اندیشه نرمش قهرمانانه نبود و اگر آن مسئله حق الناس بودن آرا نبود، ما نمی توانستیم موفق شویم.

وی افزود: با فکر و قلم و کتاب می توانیم جامعه را به حرکت دربیاوریم. در تاریخ از پیروزی انقلاب اسلامی مهمتر داریم؟ که بی نظیر بود. دیگر از مذاکرات سیاسی هسته ای پیچیده تر و سخت تر داشتیم. خب از آن عبور کردیم. همه اینها با اندیشه و فکر است. این فکر و اندیشه از تراوش ذهن صاحبان قلم و اندیشمندان است.

روحانی در ادامه خاطرنشان کرد: اینکه چرا کتاب جاذبه اش کم شده این خود شما هستید که باید علت آن را بیابید و آنجایی که ما باید کمک کنیم، باید به ما بگویید. در دولت یازدهم وزرای ارشاد ما گوش شنوایی داشتند. ما باید جاذبه لازم را برای کتاب ایجاد کنیم. حال مهم نیست روی کاغذ نوشته شده باشد یا دیجیتال باشد. آن شیوه و سبک است. اساس آن اندیشه ای است که می آید روی کاغذ. در بحث کتاب خوانی شاید از دبستان مشکل داریم که فرزندان را کتاب خوان بار نمی آوریم. اشکال می تواند از هر کجا باشد از مطبوعات یا رسانه ملی یا هرجای دیگر.

رئیس جمهور ادامه داد: یکی از مسائل مهم ما این است که باید از طریق خود صاحب نظران و ناشران مشکلات را رفع کنیم. گاهی اسم ناشر، گاهی اسم مؤلف جاذبه ایجاد می کند. بیاییم این برندهای معتبر را درست و تشویق کنیم. همه جور کتاب می شود نوشت، البته چارچوب ما، منافع ملی و امنیت ملی ماست. اگر من کتابی بنویسم که فاصله ای بین مردم را بیشتر کنم، این کتاب مسلماً نمی تواند مفید باشد. کتابی می تواند مفید باشد که در جامعه ما وحدت ایجاد کند.

وی افزود: اگر من کتابی بنویسم که بین مذاهب اسلامی فاصله بیاندازد، این خیانت به کشور و اسلام است. باید مذاهب و اقدام را به یکدیگر نزدیک کنیم. اگر کتابی بنویسیم که در جامعه افراطی گری و خشونت ار ترویج کنم. این خدمات به جامعه است؟ عده ای متخصص خشونت هستند و مانده ام که چگونه یاد گرفته اند و این چه تفکر و ذهنی است و این مدرسه خشونت کجا بوده که اینها را درست کرده است. هرچه هست خشونت! خوششان می آید دعوا کنیم و داد بزنیم و لشکرکشی کنیم. چرا؟

روحانی خاطرنشان کرد: ما یک ملت هستیم و یک انقلاب و یک رهبر و یک دولت و یک قانون اساسی داریم. چرا اختلاف؟ مگر انتخابات چقدر ارزش دارد که از حالا شروع کنیم به معصیت خدا. معصیت خدا را یک لحظه هم نباید انجام داد حال اگر کسی می خواهد معصیت کند به شب احیا نزدیک باشد تا بشود توبه کرد. الان تا شب احیا خیلی زمان مانده است.

رئیس جمهور تصریح کرد: اسلام برای ما جمهوریت، صندوق آراء و حاکمیت ملی آورد و جمهوریت و ‏صندوق آراء برای ما تقویت فرهنگ اسلام را خواهد آورد. ما فرهنگی بدون قانون و دولت نمی خواهیم بلکه ‏فرهنگ ما در کنار دولت است . در عین حال دولت بی فرهنگ هم برای ما بی ارزش است. لذا ‏فرهنگ ما هم باید فرهنگ قانون و در چارچوب قانون باشد و اینها اهداف بلندی است که از روز نخست ‏نهضت اسلامی به دنبال آن بوده ایم.‏

روحانی خاطر نشان کرد: کتاب باید بتواند میراث گذشتگان ما را به خوبی حفاظت کرده و اندیشه ما را ‏برای حرکت به سوی تعالی تقویت نموده و زمینه را برای آینده ای پرغرور رقم بزند.‏

کلید واژه ها: حسن روحانی مذاکرات هسته ای


نظر شما :