روابط ایران و عربستان در کمیسیون امنیت ملی بررسی می‌شود

۲۳ بهمن ۱۳۹۵ | ۱۷:۴۰ کد : ۱۹۶۶۹۷۶ سرخط اخبار

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از بررسی استراتژیک و راهبردهای جمهوری اسلامی ایران درباره دولت عربستان در جلسه فردا بعدازظهر کارگروه روابط خارجی این کمیسیون خبر داد.

سیدحسین نقوی حسینی در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: این جلسه در راستای بررسی استراتژیک و راهبردهای ما درباره دولت عربستان و همچنین نگاه عربستان به مسائل مربوطه برگزار می شود. این که چطور می توانیم راهبردها را نزدیک کنیم و در حال حاضر در چه سطحی از روابط با عربستان هستیم.

به گفته وی این جلسه با حضور مسئولان و کارشناسانی از وزارت خارجه و دستگاه های مربوطه برگزار می شود.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه توضیح داد: روابط عربستان و جمهوری اسلامی ایران طی سال های اخیر دچار مشکلاتی شده که نمونه بارز آن را می توان در توقف اعزام گروه کثیری از حجاج به عربستان برای انجام مناسک حج عمره و تمتع دید.

وی با بیان اینکه «اقدامات عربستان در منطقه خاورمیانه و سیاست های تقابلی در ایران مناسبات طرفین را با مشکلاتی روبرو کرده است» گفت: این موضوع در کنار دو اتفاق خیلی ناگوار در ایام برگزاری حج باعث بروز مشکلاتی در مناسبات ایران و عربستان شد. در مورد اول به دو نوجوان ما هتک حرمت و جسارت شد و امنیت حیثیتی و اجتماعی حجاج مورد تهدید قرار گرفت و در حادثه دوم نیز چند صد نفر از حجاج به دلیل بی کفایتی در مدیریت حج به شهادت رسیدند و هنوز مقامات عربستان پاسخگوی این اتفاق نیستند.

نقوی حسینی ادامه داد: طبیعی است جمهوری اسلامی ایران از عربستان خواستار جبران مافات جان باختگان و تضمین امنیت های بعدی است که در این باره هنوز مقامات عربستانی پاسخ مناسبی نداده اند.

وی با اشاره به حمایت های دولت عربستان از گروه های تروریستی و مدیریت تروریسم منطقه گفت: عربستان با تجاوز آشکار به یمن و لشکرکشی نظامی به بحرین برای منطقه مساله ساز شده است و جمهوری اسلامی نمی تواند در این باره سکوت کند.


نظر شما :