اردوغان: حق ترکیه است برای سوریه تصمیم بگیرد

۲۵ بهمن ۱۳۹۵ | ۲۲:۳۹ کد : ۱۹۶۷۰۵۸ سرخط اخبار

رئیس جمهور ترکیه با ادعای اینکه کشورش حق دارد برای سوریه تصمیم بگیرد، خواستار دوره انتقال قدرت برای این کشور شد.

به گزارش فارس، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه اظهار داشت چون ترکیه طولانی ترین مرز با سوریه را دارد و اولین تهدید علیه ماست، پس ما باید درباره آن اقداماتی انجام دهیم.

اردوغان که اکنون در «بحرین» به سر می برد، طی همایشی با مقاماتی از دو کشور در «منامه» گفت امروز در برهه ای حساس از زمان زندگی کرده و باید با کمک هم مشکلات امنیتی در منطقه را حل کنیم.

وی با اشاره به بحران های موجود در خاورمیانه تصریح کرد تضمینی وجود ندارد که آنچه در عراق، سوریه و لیبی اتفاق می افتد و مردم از آن رنج می برند، برای ما نیز اتفاق نیافتد.

رئیس جمهور ترکیه با بیان اینکه به ایفا کردن نقشی فعال در مبارزه جهانی با تروریسم ادامه خواهد داد، افزود به دلیل اینکه داعش و نیروهای حزب اتحاد دموکراتیک سوریه تلاش کردند به مرز ترکیه حمله کنند، باید منطقه ای امن در شمال سوریه ایجاد شود.

اردوغان تاکید کرد بعد از پایان عملیات نظامی در «الباب» و آزادسازی «الرقه» - پایتخت خودخوانده داعش در سوریه - منطقه امن مذکور را به مساحت 5000 کیلومتر مربع ایجاد خواهد کرد.

وی طی اظهاراتی مداخله جویانه مدعی شد سوریه به فرایند انتقال قدرتی نیاز دارد که در آن تمام گروه های ملی مذهبی حضور داشته باشند تا وحدت حفظ شود.

رئیس جمهور ترکیه با بیان اینکه گروه داعش تروریستی است و هیچ ارتباطی با اسلام ندارد، ادعا کرد دولت سوریه تا کنون 1 میلیون نفر را با حملات هوایی و زمینی کشته است!

اردوغان درباره عملیات تجاوزکارانه ترکیه در شمال سوریه با نام «سپر فرات» نیز گفت الباب به طور کامل محاصره شده و بزودی نظامیان کشورش و تروریست های ارتش آزاد آن را از داعش خواهند گرفت.

وی درباره مناقشات فلسطین-اسرائیل نیز گفت برای تاسیس دولت فلسطینی مستقل به پایتختی «قدس شرقی» تلاش می کند و از اسرائیل می خواهد که محاصره نوار «غزه» را پایان دهد. ساخت شهرک های جدید در اراضی 1967 یک اقدام تحریک آمیز از سوی اسرائیل است.

رئیس جمهور ترکیه با بیان اینکه پادشاه عربستان و بحرین جزو اولین سرانی بودند که در ساعات اولیه کودتا با او تماس گرفته و حمایتشان از دموکراسی در ترکیه را اعلام کردند، افزود سازمان تروریستی «گولن» نوعی جدید از تروریسم است که همه را تهدید می کند.

کلید واژه ها: جمهور ترکیه با


نظر شما :