وزیر دفاع آمریکا: ترامپ به ناتو متعهد است

۳۰ بهمن ۱۳۹۵ | ۲۲:۵۱ کد : ۱۹۶۷۱۸۲ سرخط اخبار

وزیر دفاع آمریکا در «کنفرانس امنیتی مونیخ» ضمن تاکید بر تعهد دونالد ترامپ به ناتو و بند پنجم اساسنامه آن، بار دیگر از اعضا خواست سهم خود را در تامین هزینه های سازمان بپردازند.

  به گزارش فارس، با گذشت دو روز پس از هشدار وزیر دفاع آمریکا درباره «کاهش» تعهد واشنگتن در قبال ناتو، او در کنفرانس امنیتی مونیخ گفته که که دونالد ترامپ به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی کاملا متعهد است.

جیمز متیس» وزیر دفاع آمریکا روز چهارشنبه از اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) خواست سهم مالی خود در ائتلاف را بپردازند.

وی که برای دیدار با همتایانش در ناتو به «بروکسل» سفر کرده بود، به اعضای سازمان هشدار داد که اگر تا پایان سال جاری میلادی تعهدات مالی خود را اجرایی نکنند، آمریکا هم «تعهد خود را کاهش» خواهد داد.

این هشدار در حالی مطرح شد که «دونالد ترامپ» در کارزار انتخاباتی بارها ناتو را ائتلافی «تاریخ مصرف گذشته» توصیف و از برخی اعضا به دلیل عدم پرداخت هزینه های این سازمان انتقاد کرده بود.

با گذشت دو روز از هشدار متیس، او روز جمعه(دیروز) در کنفرانس امنیتی مونیخ در آلمان، درباره تعهد دولت جدید آمریکا در قبال ناتو به اعضا اطمینان داد.

وزیر دفاع آمریکا در آلمان گفت که دولت دونالد ترامپ به ناتو کاملا متعهد است و بند پنجم آن را سنگ بنای تعهد واشنگتن دانسته است.

بند پنجم اساسنامه ناتو تصریح دارد که حمله به یک عضو حمله به همه اعضا تصور می شود و همه اعضا به آن پاسخ جمعی خواهند داد.

متیس گفت: «من به شما باید یک توضیح صریح در خصوص واقعیت سیاسی در آمریکا بدهم و آن اینکه، آمریکا مسئولیتهای خودش(در قبال ناتو) را رعایت خواهد کرد اما اگر کشورهای شما خواهان آن نیستند که آمریکا تعهدش را کم کند، هر یک از پایتختهای شما باید حمایتش از دفاع مشترک را نشان دهد».

وی افزود: «دیگر مالیات دهندگان آمریکایی نمیتوانند بار سهم نامتناسبی از هزینه دفاع از ارزشهای غربی را به دوش بکشند. آمریکایی ها نمی توانند بیشتر از شما مراقب امنیت کودکانتان باشند».

کلید واژه ها: ناتو


نظر شما :