روابط ایران و عربستان امر و مقوله‌ای جدا از بحث حج است

۱۶ اسفند ۱۳۹۵ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۹۶۷۶۷۰ سرخط اخبار

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه روابط ایران و عربستان امر و مقوله ای جدا از بحث حج است، گفت: مذاکرات در خصوص حج روند مثبتی دارد و سازمان حج و زیارت در زمان لازم و به هنگام نتایج مذاکرات خود را اعلام خواهد کرد.

به گزارش فارس، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه امروز (دوشنبه) در نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در خصوص برخی مواضع ضدایرانی اتحادیه اروپا نسبت به ایران و توصیه آنها به دولت جدید آمریکا برای سخت گیری به ایران اظهار داشت: تا جایی که من اطلاع دارم مواضع اتحادیه اروپا و کشورهای اروپایی نسبت به برجام و جمهوری اسلامی ایران مواضع روشنی است و آنها حامی بخشی از برجام هستند.

وی افزود: آنها طیف وسیعی از کشورهایی هستند که در تفاهمات ایران در بحث هسته ای حضور داشته اند و من چنین خبری را رسما دریافت نکرده ام که کسی در اروپا خواهان فشار نسبت به ایران باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه احساس من این است که کشورهای اروپایی نگران و علاقه مند به افزایش همکاری با ایران هستند، عنوان کرد: آنها علاقه مند به توسعه و تعمیق روابط خود با جمهوری اسلامی ایران هستند و شواهد آن هم رفت و آمدهایی است که طی ماه های گذشته  بین کشورهای اروپایی و ایران وجود داشته و تفاهماتی که به عمل آمده است.

قاسمی تصریح کرد: فکر می کنم این بحث در شرایط موجود یک بحث رسانه ای است و فعلا برای من قابل اتکا نیست.

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اینکه آیا در رایزنی ها و گفت وگوهای صورت گرفته بین ایران و عربستان در خصوص مسأله حج درباره ورود وزارت خارجه به این مذاکرات برای رفع چالش ها بین ایران و عربستان هم گفت وگویی صورت گرفته است یا خیر؟ گفت: مسئولیت مذاکره با عربستان در خصوص حج به عهده سازمان حج و زیارت است و وزارت خارجه مسئولیتی در این خصوص ندارد و نقشی را ایفا نمی کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: تا جایی که من اطلاع دارم مذاکرات روند مثبتی داشته و در خصوص برقراری یک ساز و کار و مکانیزمی برای داشتن امکانات و ساز و کارهای کنسولی در ایام حج مورد مذاکره قرار گرفته است.

قاسمی تاکید کرد: سازمان حج و زیارت در زمان لازم و به هنگام نتایج مذاکرات خود را اعلام خواهد کرد.

وی درباره سفر روحانی به الجزایر گفت: بحث هایی برای سفر به سه کشور آفریقایی وجود داشته و پیش بینی می شد این سفر برای قبل نوروز تدارک دیده شود ولی با اطلاعی که من دارم این سفر در اسفند انجام نمی شود، تلاش خواهد شد با حوصله بیشتر مسائل تشریفاتی و مکانیسم ها فراهم شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره مطالبی که به نقل از ظریف عنوان شده نیز گفت: ظریف به عنوان یک دیپلمات حرفه ای می داند در چه زمانی درباره مباحث صحبت کند.

قاسمی درباره لیست های تحریم آمریکایی ها نیز عنوان کرد: اخذ تصمیم شده و به هنگام و در زمان خودش اعلام می کنیم، ولی فعلا از اعلام لیست اجتناب کرده و این موضوع را به روزهای آینده موکول می کنم.

وی همچنین در خصوص روابط ایران و عربستان تصریح کرد: روابط ایران و عربستان امر و مقوله ای جدا از بحث حج است.

کلید واژه ها: ایران و عربستان


نظر شما :