علی عبدالله صالح: ائتلاف با ایران عیب نیست

۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ | ۲۰:۳۹ کد : ۱۹۶۸۹۲۳ سرخط اخبار

رئیس حزب کنگره مردمی یمن و رئیس جمهور پیشین این کشور با انتقاد از ائتلاف عربستان با آمریکا علیه کشورش، با استقبال از ائتلاف با ایران، آن را کشوری بزرگ و اسلامی دانست.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، «علی عبدالله صالح» رئیس حزب کنگره مردمی یمن و رئیس جمهور پیشین یمن، با اشاره به اینکه رابطه با ایران، «حرام» نیست گفت که تمایل دارد با ایران ائتلاف کند.

به نوشته خبرگزاری آناتولی، «علی عبدالله صالح» طی سخنانی در یکی از نشست های حزب کنگره مردمی گفت: روابط ایرانی مبتنی با رابطه با برخی افراد است نه با ملت یمن. (وی هیچ اشاره ای به هویت این افراد نکرد). هیچ رابطه نظامی، سیاسی یا اقتصادی وجود ندارد بلکه صرفا نوعی همدردی از سوی ملت ایران در جنگ یمن وجود دارد.

وی در ادامه از ایران بابت این همدردی تشکر کرد و گفت: من اکنون به عنوان رئیس حزب اپوزیسیون کنگره مردمی می خواهم که ایران دستش را برای ائتلاف با ما دراز کند. من با ایران برای کشورم ائتلاف می بندم همانطور که شما (در اشاره به ائتلاف سعودی) با اسرائیل و آمریکا ائتلاف بستید.

علی عبدالله صالح با رد هرگونه رابطه نظامی یا امنیتی با تهران، تصریح کرد: رابطه با ایران که یک کشور اسلامی است، عیب یا حرام نیست.

وی در خطاب به دشمنانش گفت: شما درباره وجود موشک های ایرانی دروغ می گویید.. موشک های ما یمنی - روسی است و سازندگان آن یمنی و ارتقاء دهندگان آنها نیز یمنی هستند. اگر شما می خواهید که شلیک موشک های بالستیک متوقف شود، تجاوز در تمامی استانهای یمنی را متوقف کنید.

رئیس حزب کنگره مردمی یمن، بدون اشاره به اینکه چه کسی پیشنهاد داده بوده که در مقابل پروازهای شناسایی ائتلاف بر فراز صنعاء و تعز، شلیک موشک های یمنی متوقف شود، گفت که این پیشنهاد را کاملا رد می کند.

وی در این مدت، بارها از عربستان خواسته تا جنگ را متوقف کند و از طریق گفت وگو در هر مکانی، بحران یمن حل و فصل شود.

علی عبدالله صالح در ادامه برای رفتن به «ریاض» یا «خمیس مشیط» در عربستان یا «مسقط» پایتخت عمان به منظور توافق و انتخاب جانشین برای هادی اعلام آمادگی کرد و گفت: ما از ملک سلمان می خواهیم که با ملت یمن گفت وگو کند. خونریزی دیگر بس است..بیاید گفت وگو کنیم و بر روی انتخاب رئیس جمهوری جدید به جای این «مخلوع» توافق کنیم.

کلید واژه ها: حزب کنگره مردمی


نظر شما :