ناگفته‌های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی:

از احتمال خروج امریکا از نفتا تا گلایه‌های دیپلمات‌های اروپایی از واشنگتن

۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ | ۱۹:۰۷ کد : ۱۹۶۸۹۲۷ اخبار اصلی آمریکا خاورمیانه
احتمال خروج امریکا از معاهده نفتا، گلایه‌های دیپلمات‌های اروپایی از رفتارهای دولت امریکا، تلاش روسیه برای قانع کردن امریکا بر سر سوریه و صورتحساب‌های ترامپ برای مرکل و امیر کویت از جمله ناگفته‌های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از احتمال خروج امریکا از نفتا تا گلایه‌های دیپلمات‌های اروپایی از واشنگتن

دیپلماسی ایرانی: "ناگفته های هفته " مجموعه ای است که در آن مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد:

 

 صورتحساب تریلیون دلاری ترامپ برای مرکل

منابع آگاه به رسانه ها گفته اند که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده در دیدار اخیر خود با آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان به او گفته است که باید هزینه های حمایت ایالات متحده از آلمان از زمان جنگ جهانی دوم تا کنون را بپردازد.

به گزارش نشریه وکس، رقم صورتحسابی که در رسانه ها منتشر شده در حدود 372 میلیارد دلار است اما برخی منابع آگاه می گویند این رقم بالای یک تریلیون دلار است.

وکس گزارش می دهد که ترامپ به مرکل گفته است که اگر با اصل پرداخت آلمان به امریکا موافق باشد حاضر است از اختیارات خود استفاده کند و بخشی از این مبلغ را به آلمان ببخشد.

 

ترامپ در انتظار قراردهای 300 میلیارد دلاری با ترامپ

نشریه امریکایی فیل گزارش داد که انتظار می رود در سفر دونالد ترامپ به ریاض که قرار است تا اواخر ماه می انجام شود، قراردادهایی به ارزش تقریبی 300 میلیارد دلار میان دولت امریکا با دولت عربستان به امضا برسد.

بنا به این گزارش گفته می شود ترامپ به اطلاع طرف عربستانی رسانده است که تنها در صورتی سفر خود به عربستان را انجام می دهد که متن این قراردادها برای امضا آماده باشد.

گفته می شود اکثر این قراردادها در زمینه های تسلیحات، نفت و گاز و فولادسازی خواهد بود.

 

صورتحساب ترامپ برای امیر کویت

منابع آگاه به روزنامه الجریده گفته اند که دولت دونالد ترامپ صورتحسابی را برای امیر کویت ارسال کرده که به موجب آن دولت امریکا از کویت بابت آزادسازی آن از اشغال عراق در سال 1990 طلب پول کرده است.

در پیامی که به همراه این صورتحساب برای دولت کویت ارسال شده آمده است که دولت امریکا حق خود می داند که بابت نجات کویت از اشغال عراق در زمان صدام حسین طلب پول کند.

گفته می شود دولت کویت هیچ واکنشی به این قرارداد نشان نداده است.

 

احتمال خروج امریکا از نفتا

در حالی که گفته می شد دولت امریکا در حال بررسی و اصلاح طرح تجارت آزاد میان امریکا با کانادا و مکزیک موسوم به نفتا است، نشریه پولتیکو گزارش داده است که ترامپ احتمالا به فکر خروج کامل از نفتا است.

این نشریه می نویسد طی روزهای اخیر مقامات ارشد کانادا و مکزیک با ترامپ تماس گرفته اند و از او خواسته اند در خروج از نفتا تجدید نظر کند و او نیز فعلا پذیرفته است که به این موضوع فکر نکند، اما ترامپ به شدت از سوی جریان های ملی گرای امریکایی تحت فشار است و همچنان احتمال خروج امریکا از این معاهده وجود دارد.

 

گلایه دیپلمات های اروپایی از رفتارهای دولت امریکا

برخی دیپلمات های اروپایی به نشریه پولتیکو گفته اند که رفتارهای دولت ترامپ به قدری متناقض است که آنها در برخورد با همتایان امریکایی شان گیج شده اند.

یک دیپلمات به این نشریه می گوید: «گویی با یک نوجوان مواجهی. هر روز یک چیز از طرف امریکایی می شنوی. آخر سر هم نمی فهمی باید کدام حرفشان را جدی بگیری. وضعیت بسیار کلافه کننده شده است.»

این دیپلمات همچنین می گوید: «کل اروپا از آینده روابط خود با امریکا نگران است و بیم آن می رود که امریکا در جهت کاهش روابط با اروپا گام بردارد.»

 

تلاش روسیه برای قانع کردن امریکا بر سر مذاکرات سوریه

نشریه استراتفور ادعا کرده است که روسیه در حال چانه زنی با ایالات متحده است که نشست آستانه را به رسمیت بشناسد و در سطحی بالاتر از سفیر در این نشست نماینده بفرستد.

این نشریه می نویسد اگرچه روسیه و ایران و ترکیه دستورالعمل خود را بدون حضور امریکا پیش برده اند و به نتایجی رسیده اند اما روسیه اصرار دارد امریکا در این نشست حاضر شود تا به دستورالعمل های این سه کشور در نشست آستانه تن دهد.

تا کنون چهار دور مذاکره در آستانه برگزار شده و طرف های حاضر به پیشرفت های خوبی رسیده اند.

 

نیروهای امنیتی کردستان ترکمن ها را از کرکوک بیرون می کنند

سازمان بین المللی دیده بان حقوق بشر، در بیانیه ای اعلام کرد که به گفته آوارگان عراقی ترکمن که در شهر کرکوک مستقر شده اند، نیروهای امنیتی کردستان عراق آنها را مجبور به ترک شهر می کنند.

به نوشته پایگاه خبری المعلومه عراق، در این بیانیه آمده است که نیروهای امنیتی کردستان عراق (آسایش) کارت های شناسایی و کوپن آوارگان ترکمن را در شهر کرکوک مصادره و به آنها توهین کرده اند.

این نهاد غیر دولتی که مقر اصلی آن در لندن است، از دولت اربیل خواسته است که فورا کارت های شناسایی ترکمن ها را به آنها پس دهد و در عوض چنین اقداماتی برایشان مکان سکونت و کمک های ضروری در نظر بگیرند.

 

بارگیری اولین محموله نفتی عراق برای مصر

وزارت نفت عراق اعلام کرده است که محموله دومیلیون بشکه ای نفت این کشور که اولین محموله برای مصر محسوب می شود، به مقصد قاهره بارگیری شده است.

به نوشته پایگاه خبری شبکه سی ان ان عربی، عاصم جهاد، سخنگوی این وزارتخانه گفته است که این محموله در تاریخ ۳ می گذشته از بنادر جنوبی عراق بارگیری شده است. این محموله دومیلیون بشکه نفت را در بر می گیرد و دولت مصر طبق توافق ماه مارس سال گذشته، با خرید سالانه ۱۲ میلیون بشکه نفت از عراق موافقت کرده است. طارق الملا؛ وزیر نفت مصر در حاشیه کنفرانس سازمان عربی کشورهای صادرکننده نفت (اوآپک) با اشاره به توافق مصر و عراق برای واردات نفت خام این کشور از سه ماهه نخست سال ۲۰۱۷، گفته بود که میزان نفتی که مصر قصد وارد کردن آن از عراق را دارد بین یک تا دو میلیون بشکه در ماه است. مصر سال گذشته در پی ایجاد تنش با ریاض، با قطع صادرات نفت عربستان به مدت شش ماه، برای خرید نفت از عراق با مسئولان این کشور وارد مذاکره شد که این امر واکنش عربستان و تلاش برای بهبود روابط با قاهره را برانگیخت.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: کویت دونالد ترامپ نفتا


نظر شما :