ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی:

از ادعای خرید کاخ در ایران توسط امیر قطر تا نگرانی کویت و عمان از کودتا

۱۸ خرداد ۱۳۹۶ | ۱۶:۳۰ کد : ۱۹۶۹۴۱۸ اخبار اصلی خاورمیانه
ادعای خرید کاخ در ایران توسط امیر قطری، نگرانی کویت و عمان از کودتا، دست داشتن پدر امیر قطر در بیانیه جنجالی منسوب به وی و تعیین تاریخ رفراندوم کردستان عراق از جمله ناگفته های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از ادعای خرید کاخ در ایران توسط امیر قطر تا نگرانی کویت و عمان از کودتا

دیپلماسی ایرانی: "ناگفته های هفته" مجموعه ای است که در آن مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد:

ادعای خرید کاخ در ایران توسط امیر قطر

گروهی از مخالفان حکومت قطر ادعا کردند که شیخ تمیم بن حمد، امیر قطر در ایران کاخی را خریداری کرده است تا در صورت وقوع حادثه ای پیش بینی نشده مثل کودتا فورا به تهران سفر کند.

به گزارش اسکای پرس، این منابع همچنین ادعا کردند که امیر قطر هواپیمای ویژه ای را برای سفر به تهران برای هر لحظه ممکن آماده کرده است.

به گفته آنها وی از طریق یک تاجر ایرانی و به واسطه سفارت قطر در تهران اقدام به خرید این کاخ کرده است.

 

نقش پدر امیر قطر در بحران فعلی

فواد هاشم، کارشناس سیاسی برجسته کویتی در گفت وگو با شبکه خبری اسکای نیوز عربی گفت که شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی، پدر امیر قطر در بحران فعلی پیش آمده میان دوحه با پایتخت های عربی دست داشته است.

به گفته وی، شیخ حمد متن سخنرانی جنجالی منسوب به امیر قطر را تهیه کرده و به شیخ تمیم داده و از او خواسته است که آن را در سخنرانی خود بخواند اما وی مخالفت می کند و شیخ حمد این متن را در اختیار خبرگزاری قطر و دیگر شبکه های قطری قرار می دهد و از آنها می خواهد که آن را به اسم شیخ تمیم منتشر کنند.

 

نگرانی کویت و عمان از وقوع کودتا

منابع آگاه سیاسی می گویند که دولت کویت بیم آن دارد که در پی وقوع کودتا در قطر، پس از آن در این کشور نیز کودتا شود.

به گزارش پایگاه خبری عراقی المسله، کشورهای عربی گمان می کنند که قطع روابط دیپلماتیک و محاصره سیاسی – اقتصادی قطر توطئه ای است که عربستان سعودی و امارات متحده عربی به راه انداخته اند و بعد از سرنگونی حکومت قطر آنها قصد دارند که مشابه همین سناریو را در کویت و عمان نیز پیاده کنند.

به گفته این منابع کویت و عمان به شدت از تحولات جاری در منطقه نگران هستند.

 

بیانیه تند امیر قطر علیه ترامپ

روزنامه مصری الاهرام گزارش داد که بعد از پایان سفر دونالد ترامپ به خاورمیانه شیخ تمیم بن حمد، امیر قطر نامه شدید اللحنی را برای دونالد ترامپ ارسال کرده و به او گفته است که دولتش در پی افتضاح دخالت روسیه در انتخابات این کشور در آستانه سقوط است و وی در آستانه وقوع واترگیتی جدید قرار دارد، بنابراین دولت قطر دیگر نمی تواند روی او حساب کند. الاهرام می نویسد که امیر قطر سپس به ترامپ پیشنهادی توام با هشدار داده مبنی بر این که ترامپ بهتر است میان قطر که به واسطه میزبانی از بزرگترین پایگاه نظامی امریکا در منطقه حافظ اصلی منافع امریکا محسوب می شود با عربستان سعودی یکی را انتخاب کند.

 

توقع ترامپ از قطر برای عقد قرارداد کلان تسلیحاتی

پایگاه خبری اسکای پرس گزارش داد که امریکا و عربستان سعودی و امارات متحده عربی از قطر خشمگین شده اند چرا که دوحه هنوز حاضر نشده است قرارداد کلان نظامی همانند عربستان و امارات با امریکا امضا کند.

به نوشته این پایگاه خبری دلیل اصلی تنش جدید در روابط ریاض و ابوظبی با دوحه همین مساله است.

اسکای پرس همچنین گزارش می دهد که شخص دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا نیز از این بابت خشمگین است و اعتقاد دارد که شیخ تمیم به وعده ای که از قبل در این زمینه داده بود، عمل نکرده است.

 

 تعیین تاریخ رفراندوم استقلال کردستان

مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق در جلسه خود با احزاب کُرد موعد برگزاری رفراندوم استقلال در کردستان را اعلام کرد.

به گزارش الفرات نیوز، رسانه های کُرد اعلام کردند که در این جلسه مقرر شد که 25 سپتامبر سال جاری میلادی موعد برگزاری رفراندوم استقلال کردستان باشد.

بعه گفته این رسانه ها، همچنین مقرر شد که انتخابات پارلمانی و ریاست اقلیم نیز در تاریخ 6/11/2017 برگزار شود.

 

افشای مکالمه سری امیر سابق قطر علیه عربستان

رسانه های عربستانی مکالمه سری شیخ حمد بن خلیفه، امیر سابق قطر با معمر قذافی، رهبر سابق لیبی را منتشر کردند که در آن شیخ حمد به شدت به عربستان سعودی می تازد و پیش بینی می کند که خاندان آل سعود به زودی رو به زوال روند.

به گزارش بغداد تودی، وی در این گفت وگو همچنین قطر را کشوری دانست که بیش از همه عربستان را عصبانی می کند و بر ضرورت تقویت جنبش های داخلی در عربستان برای بی ثبات کردن این کشور تاکید کرده است.

 

بازداشت خبرنگار و فیلم بردار راشا تودی در تهران

پایگاه خبری اسکای پرس گزارش داد که خبرنگار و فیلم بردار شبکه راشا تودی عربی در تهران، روز گذشته در حین تهیه گزارش از حادثه تروریستی مجلس شورای اسلامی، در مقابل ساختمان مجلس بازداشت شدند.

در حادثه دیروز تروریست ها با حمله هم زمان به مجلس شورای اسلامی و مرقد امام خمینی (ره) باعث شهید شدن دست کم 12 تن و مجروج شدن 35 تن دیگر شدند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

 

کلید واژه ها: قطر شیخ تمیم کویت


( ۷ )

نظر شما :