راکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک تغییر نام داد

۲۲ خرداد ۱۳۹۶ | ۲۲:۰۹ کد : ۱۹۶۹۵۳۶ سرخط اخبار

دومین نشست فصلی شورای حکام در سال 2017 روز دوشنبه به وقت محلی آغاز به کار کرد.

به گزارش ایسنا، در این نشست که با سخنرانی افتتاحیه یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی آغاز می شود موضوعات مختلف از جمله موضوع اجرای برجام در ایران و فعالیت های هسته ای سوریه مورد بررسی قرار می گیرد.

آمانو در جدیدترین گزارش خود درباره ایران که هفته گذشته برای بررسی بیش تر در اختیار 35 عضو شورای حکام قرار گرفت یک بار دیگر اعلام کرد که "به راستی آزمایی عدم انحراف مواد هسته ای اعلام شده در تاسیسات هسته ای و مکان های خارج از تاسیسات که به طور معمول مورد استفاده قرار می گیرند (LOFs) و از سوی ایران در چارچوب موافقت نامه پادمان ها اعلام شده، ادامه می دهد و ارزیابی ها در خصوص نبود فعالیت ها و مواد هسته ای اعلام نشده برای ایران کماکان ادامه دارد."

آژانس بین المللی انرژی اتمی بر اساس برجام از روز اجرای این توافق به نظارت و راستی آزمایی اجرای تعهدات مرتبط هسته ای از سوی ایران بر اساس مفاد برجام پرداخته است.

در جدیدترین گزارش یوکیا آمانو درباره ایران روند فعالیت های هسته ای از جمله غنی سازی و تحقیق و توسعه در این زمینه در روند معمول و طبق برنامه سازمان انرژی اتمی و در چارچوب برجام ادامه دارد و آژانس صحت اطلاعات و اقدامات ایران در این حوزه ها را تایید کرده است.

در رابطه با فعالیت ها در حوزه تولید آب سنگین آژانس اعلام کرده است که ایران در نامه ای به تاریخ 23 آوریل 2017 ایران به آژانس اطلاع داد که اپراتور تاسیسات HWPP قصد دارد فعالیت این تاسیسات را برای انجام سرویس و تعمیر برنامه ریزی شده قبلی در تاریخ 27 آوریل 2017 متوقف کند. در تاریخ 16 می 2017، آژانس راستی آزمایی کرد که تاسیسات فعالیت ندارد و ذخیره آب سنگین ایران 128.2 متریک تن است. در طول دوره گزارش دهی، ایران بیش از 130 متریک تن آب سنگین نداشته است (بند 14).

کارخانه تولید آب سنگین به طور معمول هر سال یا دو سال یک بار، حدود یک ماه از مدار خارج شده و تعمیرات اساسی روی آن برای بهبود کیفی و کمی تولید انجام می شود. 

اما نکته قابل توجه دیگر که در پانوشت بند 6 گزارش ژوئن 2017 آژانس به آن اشاره شده است، این که بر اساس نامه 18 آوریل 2017، ایران به آژانس اطلاع داده که نام راکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک (راکتور IR-40) به راکتور تحقیقاتی آب سنگین خنداب تغییر داده است.

نام راکتور تحقیقاتی 40 مگاواتی اراک در روند مذاکرات هسته ای یکی از  موضوعات حساس برای آمریکا بود و تلاش داشتند تا نام این راکتور تغییر کند که با مقاومت مقامات سازمان انرژی اتمی و تیم مذاکره کننده رو به رو و اجازه این تغییر داده نشد.

مرکز هسته ای اراک شامل مجتمع تولید آب سنگین و راکتور 40 مگاواتی آب سنگین در 75 کیلومتری اراک به سمت شهر خنداب واقع شده است.

گزارش جدید آژانس بسیار کوتاه و خلاصه نسبت به گزارش قبلی آژانس فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران را تحت نظارت آژانس در چارچوب برجام مورد بررسی قرار داده است.

 

کلید واژه ها: 2017 به اراک


نظر شما :