پوتین شخصا دستور کمک به ترامپ در انتخابات را داده بود

۰۵ تیر ۱۳۹۶ | ۱۵:۵۲ کد : ۱۹۶۹۷۸۹ سرخط اخبار

سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در اوت گذشته اطلاعات موثقی داشته که نشان می دهد ولادیمیر پوتین شخصا دستور عملیاتی برای کمک به دونالد ترامپ برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری را صادر کرده بود.

به گزارش ایسنا، روزنامه واشنگتن پست گزارش داد، این اطلاعات موجب شگفتی کاخ سفید شد، روسای امنیتی آمریکا را در بحران فوق امنیتی فرو برد و باعث شد تا آنها این مساله را بررسی کنند که چگونه باید واکنش نشان دهند.

واشنگتن پست همچنین نوشت، با توجه به اینکه احتمال پیروزی هیلاری کلینتون دموکرات در انتخابات بالا بود و با توجه به اینکه باراک اوباما نگران بود که شخصا به خودش به چشم عامل دستکاری کننده انتخابات نگاه شود، دولت وقت آمریکا پیام های هشداری برای مسکو ارسال اما اقدامات متقابل را به پس از انتخابات موکول کرد.

پس از پیروزی شگفت آور ترامپ در انتخابات، مقام های دولتی شدیدا پشیمان بودند که چرا اقدام قاطع تری انجام نداده بودند. یک مقام دولتی سابق آمریکا گفت: عوامل حوزه امنیت ملی به این سوال رسیده بودند که آیا در این باره سوء مدیریت داشته اند یا خیر.

 

طبق این گزارش، به محض آنکه اطلاعات راجع به پوتین منتشر شد کاخ سفید به آن به چشم یک تهدید امنیت ملی جدی نگاه کرد. یک گروه ضربت اطلاعات محرمانه تشکیل شد تا اطلاعات را جمع آوری کند و به پاسخ های احتمالی برسد. آنها نمی توانستند هیچ کاری بابت افشاگری ویکی لیکس درباره هک شدن ایمیل های کلینتون انجام دهند و در عوض روی این مساله متمرکز شدند که آیا مسکو می تواند با هک کردن لیست ثبت نام کنندگان و دستگاه های رای گیری در انتخابات هشتم نوامبر خللی ایجاد کند یا خیر.   

 

به گزارش واشنگتن پست، دولت وقت آمریکا که از وخیم شدن اوضاع نگران بود بحث اقدمات تلافی جویانه را کنار گذاشت و در عوض مستقیما به خود روسیه هشدار داد که اقدامات دیگری انجام ندهد. مقام های آمریکایی به واشنگتن پست گفتند، دست کم چهار پیام مستقیم به روسیه داده شد و به نظر می رسید اثرگذار بوده باشد. آنها معتقد بودند که مسکو از طرح های احتمالی برای خرابکاری در انتخابات آمریکا دست برداشته است.

 

یک مقام ارشد دولت آمریکا تاکید کرد: ما به این نتیجه رسیده بودیم که پس از انتخابات صرف نظر از نتیجه، زمان کافی در اختیار داریم تا تدابیر مثبتی در نظر بگیریم. گزینه های اقدامات تلافی جویانه آمریکا شامل تحریم اقتصاد روسیه، افشای اطلاعاتی که موجب خجابت پوتین در عرصه دیپلماتیک شود و حملات سایبری علیه زیر ساخت های روسیه بود. اما پیروزی شوک آور ترامپ این واکنش ها را کاهش داد.

 

اوباما در اواخر دسامبر تدابیر متوسطی در نظر گرفت و ۳۵ تن از روس ها را اخراج کرد و به تحریم های موجود افزود. طبق گزارش واشنگتن پست، او همچنین یک طرح برای جاسازی ابزارهای حملات سایبری در زیر ساخت های حیاتی روسیه داشت اما مشخص نیست که آیا ترامپ به آن عمل کرد یا خیر. اوباما تصمیم گیری درباره این مساله را به ترامپ واگذار کرد.

کلید واژه ها: واشنگتن پست


نظر شما :