برای رویارویی با بحران جاری با کشورهای عربی

ژنرال های سابق قطر به قدرت باز می گردند

۱۳ تیر ۱۳۹۶ | ۱۶:۳۰ کد : ۱۹۶۹۹۴۵ اخبار اصلی خاورمیانه
منابع عربی فاش کردند که شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی، امیر سابق و شیخ حمد بن جاسم بن جبر آل ثانی، نخست وزیر و وزیر امور خارجه اسبق قطر، وضعیت چگونگی رویارویی قطر با کشورهای عربی که تصمیم به قطع رابطه با آن گرفته اند را مدیریت می کنند.
ژنرال های سابق قطر به قدرت باز می گردند

دیپلماسی ایرانی: منابع عربی فاش کردند که شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی، امیر سابق قطر و شیخ حمد بن جاسم بن جبر آل ثانی، نخست وزیر و وزیر امور خارجه اسبق قطر، وضعیت چگونگی رویارویی قطر با کشورهای عربی که تصمیم به قطع رابطه با آن گرفته اند را مدیریت می کنند.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، به گفته این منابع پناه بردن به حمد بن جاسم که در حال حاضر در ایالات متحده به سر می برد، به معنای کودتایی داخلی در قطر است، و حتی از این فراتر می توان گفت که شیخ موزه و فرزندانش، در راس آنها امیر تمیم، در اداره امور شکست خورده اند.

این منابع می گویند که از نتایج اولیه این کودتا رفتن به سراغ مردی است که با وجود این که در قید حیات بود از قدرت به نفع پسرش کنار رفته بود و نخست وزیرش را وارد کرده بود که از قدرت کناره گیری کند.

العرب می نویسد که تمیم در حالی امیر شد که در جلسه ای خانوادگی شیخ موزه از شیخ حمد می پرسد آیا دوست داری یکی از فرزندانت جانشینت شود و او پاسخ می دهد، بله چرا نه. و چند روز بعد ناگهان شیخ حمد به نفع پسرش از قدرت کنار می رود در حالی که بچه ها التماس می کردند که نمی توانند کشور را اداره کنند چرا که حمد بن جاسم عملا کشور را در اختیار دارد و افراد او در همه جا حضور دارند و نفوذ او در همه جا ملحوظ است با وجود این که نزد قطری ها از محبوبیت چندانی برخوردار نیست. برای همین شیخ تمیم وقتی جانشین پدرش شد شرط کرد که شیخ حمد بن جاسم از تمامی مناصبش کنار برود و حتی پرونده های مالی که در اختیار داشت را نیز تسلیم کند.

به گفته این منابع آگاه ظهور دوباره شیخ حمد بن جاسم در شبکه های ماهواره ای امریکایی در حالی که کشورهای عربی درصدد قطع روابط کامل با قطر هستند، به مثابه اعتراف شیخ موزه و فرزندانش است که نمی توانند از این فرد بی نیاز باشند و کنار رفتن او از قدرت می تواند مخاطرات بسیاری به دنبال داشته باشد. به ویژه که او پرونده های کشور را توسط افرادی اداره می کند که مستقیما وابسته به او هستند و از او دستور می گیرند.

شیخ حمد بن جاسم در آخرین مصاحبه تلویزیونی اش گفت: «من دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا را خیلی خوب می شناسم، و می خواهم به او این پیام را بدهم: که آقای رئیس جمهو از شما خواهش می کنم از دور و به طور بی طرفانه نظاره گر این پرونده باشید، قطر قبلا هم پیمان ایالات متحده بود، در آینده هم متحد ایالات متحده خواهد ماند، همه ما بعضی اشتباه ها کردیم، اما این بحران به وجود آمده به دلایل بسیاری فراتر از توانایی های ماست، برای این که افرادی هستند که می خواهند بدون هماهنگی با ما سیاست های متفاوتی را اجرا کنند.»

وی در پاسخ به این سوال فرید زکریا، خبرنگار سی ان ان که «آیا منظورت عربستان سعودی است؟»، گفت: «منظورم همه برادرانمان از جمله عربستان سعودی است، من از آنها می خواهم به قطر به چشم برادر کوچکتر به عنوان یک کشور کوچک نگاه کنند که با وجود کوچک بودن آن قدر اعتماد به نفس دارد که مستقل رفتار کند.»

یک دیپلمات عربی آگاه از اوضاع داخلی قطر گفت که مجموعه ای که امیر تمیم بعد از این که به قدرت رسید کنار گذاشته بود، اکنون مجددا می رود تا در سیاست خارجی قدرت بگیرد، از جمله شیخ حمد بن جاسم که شخصا بر تمامی پرونده های سیاست خارجی نظارت داشت، به ویژه در پرونده های مربوط به رابطه با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و پرونده های مربوط به روابط با دولت امریکا و مراکز قدرت در واشنگتن. به گفته این منابع شاخه شیخ موزه و فرزندانش به شدت از نخست وزیر سابق متنفرند و می گویند که جاه طلبی ها و عطش او به پول حد و حصر ندارد. این دیپلمات عربی پیش بینی کرد به زودی شاهد تغییرات گسترده ای در قطر باشیم و حتی اگر شیخ تمیم هم تسلیم خواسته های عربستان و امارات و بحرین و مصر شود، باز هم این تغییرات گریزناپذیر خواهد بود.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: قطر شیخ حمد بن جاسم شیخ موزه شیخ تمیم


( ۳ )

نظر شما :