ورود پروازهای قطر به آسمان ایران چه نفعی داشته است؟

۱۳ تیر ۱۳۹۶ | ۱۸:۴۵ کد : ۱۹۶۹۹۵۴ سرخط اخبار

از چند هفته قبل و با اعلام چند کشور منطقه روابط سیاسی و اقتصادی قطر به شکل قابل توجهی محدود شد. موضوعی که روی حوزه های مختلف اقتصادی این کشور به خصوص صنعت هوایی رو به رشد آن تاثیری جدی داشت.

به گزارش ایسنا ممنوعیت ورود هواپیماهای قطری به آسمان کشورهایی چون امارات، بحرین، عربستان و مصر باعث شد شرکت هایی بزرگ مانند قطر ایرویز که روزانه تعداد قابل توجهی پرواز بین المللی به مقاصد مختلف جهان دارند، نتوانند بسیاری از برنامه های سابق خود را به شکل قبل ادامه دهند.

هر چند در طول تمام این روزها قطر تلاش کرده با انجام مذاکرات و ارائه راهکارهایی شرایط را برای از سر گیری لااقل بخشی از روابط اقتصادی فراهم کند اما به نظر می رسد آنچه بیشترین اهمیت را خواهد داشت، مدیریت برنامه های پروازی این کشور در کوتاه مدت است.

موقعیت خاص آسمان ایران که توانایی اتصال کشورهای جنوب را به شمال و شرق را به غرب دارد، باعث شده یکی از تنها گزینه های موجود پیش روی ایرلاین های قطری برای تداوم حیات شان عبور از آسمان ایران باشد.

هر چند طبق توافق های بین المللی عبور هر هواپیما از حریم هوایی یک کشور طبق معاهدات هزینه ای برای ایرلاین های مورد نظر دارد، اما در نهایت آنچه بیشترین اهمیت را در اتفاق های اخیر منطقه پیدا کرده، حمایت ایران از قطر و باز کردن ظرفیت آسمانش به روی پروازهای این کشور بوده. پروازهایی که طبق اعلام رئیس شرکت فرودگاه ها سود اقتصادی چندانی برای ایران ندارد.

مه آبادی در این باره گفته بسیاری از پروازهای قطری که از آسمان ایران عبور می کنند، زمانی کمتر از ۳۰ دقیقه در حریم هوایی کشور قرار می گیرند و این موضوع باعث می شود از نظر درآمدزایی تفاوتی محسوسی در این زمینه در قیاس با گذشته به وجود نیاید اما ایران با هدف گسترش همکاری های خود و به وجود آوردن فضایی جدید برای قطر دشواری های مدیریت پروازهای جدید را به عهده گرفته تا امکان آن به وجود بیاید که در برنامه های شرکت قطری مانع بزرگی شکل نگیرد.

به گفته مه آبادی ایران امیدوار است قطر روزهای سختی را که به مدیریت پروازهایش کمک شده فراموش نکند و در آینده به یاد بیاورد که در روزهای سخت ایران چگونه حریم هوایی اش را برای مدیریت این پروازها باز گذاشت.

این صحبت ها حاکی از آن است که سیاست کلان ایران در منطقه مبنی بر حفظ و افزایش همکاری های اقتصادی با همسایه ها اولویت اصلی در مدیریت پروازهای قطر بوده و به نظر می رسد در این بین به دست آوردن سود اقتصادی و برنامه های کلان مالی اولویت دوم باشد. موضوعی که احتمالا نتایج آن در طول ماه ها و  سال های آینده و همزمان با رشد دوباره صنعت هوایی کشور مشخص می شود.

کلید واژه ها: قطر


نظر شما :