انور عشقی:‌ بحران قطر رو به وخامت است

۰۸ مرداد ۱۳۹۶ | ۲۰:۳۷ کد : ۱۹۷۰۵۱۶ سرخط اخبار

مدیر مرکز پژوهش های استراتژیک خاورمیانه در عربستان با تاکید بر اینکه بحران قطر رو به وخامت است، گفت: احتمالا در نشست کشورهای تحریم کننده قطر در منامه تدابیر اقتصادی و سیاسی شدیدتری علیه دوحه اتخاذ شود.

به گزارش ایسنا، انور عشقی،  مدیر مرکز پژوهش های استراتژیک خاورمیانه در عربستان در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک روسیه تاکید کرد، نشست دو روزه منامه برای ارزیابی عملکرد و هماهنگی موضعگیری ها و تاکید بر درخواست های ۱۳ گانه مطرح شده از سوی چهار کشور تحریم کننده قطر (عربستان، امارات، بحرین و مصر) در تاریخ ۲۲ ژوئیه جاری برگزار می شود.

عشقی افزود: تمامی این موارد به منزله ابزارهای فشاری بر قطر هستند تا این کشور را مجبور کنند، علاوه بر قطع همکاری هایش با تروریست ها، اقدامات منفی اش علیه شورای همکاری خلیج فارس را متوقف کند.

این کارشناس عربستانی ادامه داد: قطر هنوز بر این سخن خود که خواسته های چهار کشور تحریم کننده غیرواقعی، غیر منطقی و غیر قابل اجرا هستند، اصرار دارد و کشورهای مذکور در این نشست درباره اقدامی که باید در مقابل قطر در پیش گیرند، تصمیم گیری خواهند کرد "زیرا آنها نمی خواهند که قطر را اذیت کنند بلکه می خواهند آن را به مسیر درست بازگردانند"!

عشقی در ادامه احتمال داد که در این نشست با بالاگرفتن موضعگیری ها علیه قطر کشورهای شرکت کننده اقدامات و طرح های مالی و اقتصادی را در کنار تعلیق عضویت قطر در شورای همکاری خلیج فارس علیه این کشور اتخاذ کنند.

وی اظهار داشت: چهار کشور تحریم کننده روشی استراتژیک در پیش گرفته اند که مهم ترین ویژگی اش بازگرداندن قطر به آغوش کشورهای عربی به "روشی درست" است به طوری که این مساله تنها در چارچوب شورای همکاری خلیج فارس انجام شود و در سطح بین الملل مطرح نشود، منظور این کشورها از لفظ "حمایت از تروریسم"  تمامی اقدامات دوحه در حمایت از تروریسم است، و قطری ها به هر جایی که بروند، کشورهای جهان لزوم شفاف سازی و خودداری از حمایت از گروه های تروریستی را به آنها یادآور می شوند.

این کارشناس عربستانی درباره روابط دوحه و واشنگتن نیز گفت: آمریکا نیز با آنها در تقسیم نقش ها مشارکت می کند. در حالی که رئیس جمهور آمریکا بر عدم حمایت از تروریسم تاکید کرد وزیر خارجه این کشور، قطر را در لیست همکاری های خود برای نظارت بر بانک مرکزی و تمامی نقل و انتقالات قطری قرار داد، امروز حتی یک ریال از قطر بدون اطلاع آمریکا از این کشور خارج نمی شود، آمریکا می تواند در این زمینه به اهداف خود برسد، قطر نیز تازگی ها می خواهد خود را در موقعیت طرفی که مورد ظلم و بی عدالتی واقع شده نشان دهد. تمامی این مسایل امروز در نشست منامه بررسی شده و در مورد آنها تصمیمی اتخاذ خواهد شد.

کلید واژه ها: قطر تحریم کننده


نظر شما :