تصویب نهمین قطعنامه تحریمی علیه کره شمالی

۲۱ شهریور ۱۳۹۶ | ۱۸:۰۸ کد : ۱۹۷۱۶۳۸ سرخط اخبار

شورای امنیت ملل متحد به اتفاق آرا قطعنامه ای تحریمی در محکومیت آزمایش هسته ای اخیر کره شمالی به تصویب رساند.

به گزارش عصر ایران به نقل از رویترز، شورای امنیت ملل متحد در جلسه بعد از ظهر دوشنبه خود در نیویورک، تحریم هایی اقتصادی را علیه کره شمالی به تصویب رساندند.

این نهمین قطعنامه تحریمی شورای امنیت در یک دهه گذشته و در پاسخ به برنامه هسته ای بحث برانگیز کره شمالی است. نخستین قطعانمه تحریمی شورای امنیت علیه کره شمالی در سال 2006 تصویب شده است.

بر اساس قطعنامه تحریمی جدید شورای امنیت، واردات سوخت فسیلی به این کشور محدود شده و صادرات پارچه از این کشور به خارج ممنوع شده است.

در قطعنامه پیشین که ماه گذشته تصویب شده است، صادرات ذغال سنگ کره شمالی تحت تحریم قرار گرفته است.

پیش بینی می شود با ممنوعیت صادرات پارچه از کره شمالی، این کشور در آمدی معادل 750 میلیون دلار در سال را از دست بدهد. نزدیک به 80 درصد از صادرات پارچه کره شمالی به چین است.

همچنین این قطعنامه صدور میعانات گازی و گاز مایع طبیعی را به کره شمالی ممنوع کرده است. بر اساس این قطعنامه صادرات محصولات پالایش شده نیز به 2 میلیون بشکه در سال محدود شده است اما صادرات نفت خام به این کشور در سطح فعلی می ماند.

آمریکا که پیش نویس قطعنامه تحریمی جدید علیه کره شمالی را ارایه داده بود، خواستار قطع کامل صادرات نفت خام به کره شمالی بود اما با مخالفت های چین و روسیه از شدت تحریم های قطعنامه کاسته شد.

نماینده چین در شورای امنیت در سخنانی با حمایت از قطعنامه تحریمی جدید علیه پیونگ یانگ تاکید کرد که دولت کره شمالی باید صدای جامعه جهانی در مخالفت با توسعه برنامه هسته ای این کشور را بشنود و برنامه اتمی خود را متوقف سازد.

"نیکی هیلی" سفیر آمریکا در سازمان ملل پس از تصویب نهمین قطعنامه تحریمی شورای امنیت علیه کره شمالی ، در اظهاراتی گفت که آمریکا خواهان جنگ با کره شمالی نیست و پیونگ یانگ هنوز از نقطه غیرقابل بازگشت عبور نکرده است.

او افزود: "اگر کره شمالی با توقف برنامه اتمی خود موافقت کند، می تواند دوباره آینده خود را رقم بزند. اگر پیونگ یانگ ثابت کند که می تواند در صلح زندگی کند، جهان نیز با این کشور به صلح خواهد رسید."

کلید واژه ها: قطعنامه تحریمی علیه کره علیه کره شمالی


نظر شما :