شورای امنیت آزمایش موشکی کره شمالی را محکوم کرد

۰۸ شهریور ۱۳۹۶ | ۱۷:۲۷ کد : ۱۹۷۱۲۷۵ سرخط اخبار

شورای امنیت سازمان ملل بیانیه ای را بعنوان نتیجه رایزنی ها در جلسه ای غیرعلنی خود تصویب و پرتاب موشکی از سوی کره شمالی را به شدت محکوم کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، بیانیه شورای امنیت سازمان ملل از سوی 15 عضو این شورا تایید شده و شلیک موشک در روز سه شنبه از سوی کره شمالی که از حریم هوایی ژاپن گذشت، به شدت محکوم کرد.

در این بیانیه که از سوی آمریکا تهیه شده بود  کره شمالی به خاطر اقدامات خصمانه و تهدید یک کشور از اعضای سازمان ملل محکوم شده و در ادامه از پیونگ یانگ خواسته شده تا هر چه سریعتر تمامی این اقدامات را متوقف کند.

با این حال بیانیه جدید وضع تحریم جدید علیه کره شمالی را در دستور کار قرار نداده و تنها تاکید کرده که تحریم های موجود باید به شکل کامل و از سوی همه کشورها اجرا شود.

در این بیانیه از کره شمالی خواسته شده تا تمامی برنامه های مربوط به تسلیحات اتمی خود را در فرایندی مناسب و برگشت ناپذیر متوقف کند و در آینده نیز دست به آزمایش های اتمی یا هر نوع اقدام تحریک آمیز نزند و از برنامه های موجود مربوط به تسلیحات کشتار جمعی دست بردارد.

شورای امنیت تاکید کرده است که پرتاب موشکی 28 اوت سال جاری میلادی از سوی کره شمالی اقدامی خصمانه است که نه تنها برای منطقه بلکه برای تمامی اعضای سازمان ملل تهدید محسوب می شود و اینکه شورای امنیت سازمان ملل به دنبال خلع سلاح اتمی شبه جزیره کره است.

نتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز تصریح کرد: پرتاب موشک امنیت و ثبات در منطقه را به خطر می اندازد و راه گفتگو را می بندد. دبیرکل سازمان ملل افزود که آزمایش موشکی قطعنامه های سازمان ملل را نقض می کند. او از کره شمالی خواست که به تعهدات بین المللی اش عمل کند و در جهت از سرگیری گفتگوها بکوشد.

در همین حال، شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن و مون جائه این، رئیس جمهور کره جنوبی توافق کردند تا فشارها بر کره شمالی را به حداکثر برسانند. آنها پس از بیانیه شورای امنیت سازمان ملل، گفتند که به دنبال تحریم های شدیدتر علیه این کشور هستند.

این دو در گفت وگویی تلفنی که امروز (چهارشنبه) صورت گرفت درباره اقدام خشن همسایه خود کره شمالی صحبت کرده و توافق کردند تا فشارها بر کره شمالی را به حداکثر برسانند.

"کورو بسهو"، سفیر ژاپن در سازمان ملل پس از نشست شورای امنیت گفت: من کاملا امیدوارم که ما بتوانیم قطعنامه ای قوی را در پی این آزمایش موشکی علیه کره شمالی تصویب کنیم.

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل نیز گفت: جهان علیه کره شمالی متحد است. آمریکا اجازه نخواهد داد که چنین بی قانونی ادامه پیدا کند.

نیکی هیلی گفت که شورای امنیت باید دست به عملی جدی بزند.

او گفت که پرتاب موشک "مطلقا غیر قابل قبول و غیرمسئولانه" بوده است. هیچ کشوری نباید پرتاب موشک بر فراز خاکش را تجربه کند، ۱۳۰ میلیون مردم ژاپن هم [نباید چنین چیزی را تجربه کنند]. فکر می کنم دیگر بس است.»

نیکی هیلی همچنین گفت که کره شمالی "همه قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل که داشته ایم را نقض کرده و برای همین فکر می کنم باید چیزی جدی اتفاق بیفتد".

هیلی ابراز امیدواری کرد که چین و روسیه با بقیه اعضای شورای امنیت همکاری و بحث کنند تا ببینند چه کاری دیگر در رابطه با برنامه اتمی و موشکی کره شمالی می توان کرد.

ترامپ: همه گزینه ها روی میز است

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا نیز آزمایش موشکی کره شمالی در روز سه شنبه را به شدت محکوم کرد و به رژیم پیونگ یانگ هشدار داد. او گفت که برای پاسخ به آزمایش موشکی کره شمالی همه گزینه ها روی میز است. ترامپ گفت که دنیا آخرین پیام "بلند و روشن" کره شمالی را شنیده است.

او طی بیانیه ای اعلام کرد: «این رژیم نشان می دهد که همسایگانش، همه اعضای سازمان ملل و موازین اولیه رفتار قابل قبول در روابط بین الملل را تحقیر می کند.»

رئیس جمهور آمریکا در این بیانیه می افزاید: «عملکردهای تهدیدآمیز که بی ثباتی به بار می آورند تنها موجب افزایش انزوای رژیم کره شمالی در میان دیگر کشورهای جهان می شوند. همه گزینه ها روی میزند.»

"واسیلی نبنزیا"، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل نیز گفت: درحالیکه تمامی 15 عضو شورای امنیت سازمان ملل به راه حل های دیپلماتیک و سیاسی و تماما صلح آمیز برای حل مساله کره شمالی متعهد هستند، هرگونه اقدام نظامی برای حل این مساله منتفی است. نباید در شبه جزیره کره راه حل نظامی استفاده شود. ما بر این باوریم که در قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل علیه کره شمالی باید این مساله را مدنظر قرار داده شود.

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی نیز با واکنش به بیانیه محکومیت شورای امنیت سازمان ملل قول داده که از حریم هوایی ژاپن برای آزمایش های موشکی بیشتری استفاده می کند و تاکید کرد که این اقدامات تحریک آمیز از سوی کره شمالی "تنها آغاز کار" است.

کره شمالی گفت موشکی که از فراز آسمان ژاپن عبور کرد "گام نخست" از عملیات نظامی این کشور در اقیانوس آرام بوده است.

رسانه دولتی کره شمالی تهدیدها علیه جزیره گوآم را تکرار کرده و آن را منطقه ای نامیده که به گفته پیونگ یانگ، واشنگتن از آنجا به عنوان "نقطه آغاز اشغال (کره شمالی)" سود می برد.

موشک بالستیکی که کره شمالی روز سه شنبه شلیک کرد از آسمان جزیره شمالی هوکایدو در ژاپن عبور کرد و باعث شد ساکنان این منطقه با هشدار رسمی "پرتاب موشک، پناه بگیرید" از خواب بیدار شوند.

خبرگزاری رسمی کره شمالی گفت: رهبر کشور بر شلیک موشک میان برد بالستیک هواسونگ 2 نظارت داشته و این شلیک در واقع اقدامی متقابل در برابر مانور نظامی کره جنوبی - آمریکا است.

این خبرگزاری به نقل از کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی آورده است: شلیک موشک نمایشی از اولین گام از یک اقدام نظامی کره شمالی در اقیانوس آرام و اثبات این نکته که گوام در تیررس است بود. 

کلید واژه ها: شورای امنیت سازمان ملل ژاپن کره شمالی را شمالی را علیه کره از سوی کره از سوی کره شمالی سوی کره سوی کره شمالی علیه کره شمالی آزمایش موشکی


نظر شما :