ایران ارتباطی با القاعده ندارد

مردم آمریکا در دام فریبکاری ترامپ نیفتند

۱۵ آذر ۱۳۹۶ | ۱۲:۴۶ کد : ۱۹۷۳۶۱۷ اخبار اصلی آمریکا پرونده هسته ای
مردم آمریکا یک بار در سال 2003 فریب دروغ را خوردند و نباید بار دیگر به دام آن بیافتند. آن روز صدام حسین متحد القاعده نبود و امروز نیز دولت ایران چنین ارتباطی با القاعده ندارد.
مردم آمریکا در دام فریبکاری ترامپ نیفتند

مهدی حسن

دیپلماسی ایرانی : پانزده سال پیش، دولت جورج بوش به هنگام تلاش برای پیدا کردن توجیهی برای حمله به عراق، ناگهان تصویرهایی وحشتناکی از ابرهای قارچ هسته ای و در کنارش، طرح توطئه صدام حسین با اسامه بن لادن برای حمله به ایات متحده را رو کرد.

بوش اعلام کرد که صدام "به تروریست ها، از جمله القاعده کمک و از آنها حمایت می کند."

مشخصا این اتهامات درست نبود، اما توانست دستاویزی برای حمله به عراق باشد.

احتمالا به همین دلیل است که امروز نیز شاهد چنین ادعاهایی هستیم که این بار کشور همسایه عراق، یعنی ایران را مورد هدف قرار داده است.

ترامپ در بیانیه روز 13 اکتبر خود، قرارداد هسته ای ایران را تأیید نکرد و ادعا کرد که تهران "به القاعده کمک می کند." هفته بعد، او و مایک پامپئو، رئیس سازمان سیای کشور، پا را فراتر گذاشتند. پامپئو اعلام کرد: "اسناد غیر محرمانه ای داریم که می گوید ایران با القاعده روابط و ارتباط دارد؛ حتی گاهاً این دو در کنار یکدیگر به فعالیت پرداخته اند."

روز 1 نوامبر، سازمان سیا، مجموعۀ جدیدی از تقریبا 470،000 فایل را که در جریان حمله سال 2011 به مخقیگاه اسامه بن لادن در پاکستان به دست آمده بود منتشر کرد. علاوه بر آن، نسخه ای از این اسناد را برای مجله لانگ وار فرستاد.

مجله لانگ وار سندی 19 صفحه ای از یکی از مقامات ناشناس القاعده را منتشر کرد که ادعا کرده بود دولت ایران به "برادران سعودی" در القاعده پیشنهاد داده بود در ازای حمله به منافع آمریکا در عربستان سعودی و خلیج فارس، "هر آنچه نیاز دارند در اختیار آنها بگذارد." با این حال، به اعتراف وی (حتی اگر چنین پیشنهادی نیز در کار بوده است)، القاعده چنین پیشنهادی را نپذیرفته است.

نمی توان گفت که زمان بندی آخرین ادعاهای رئیس جمهور و سیا تصادفی بوده است. تنشها در خاورمیانه در حال بالا گرفتن است، عربستان و اسرائیل، متحدان آمریکا، با خصومت بیشتری به مقابله با ایران پرداخته اند؛ و با نبود دولت اوباما، عربستان یک متحد دست به سینه در کاخ سفید پیدا کرده است.

ترامپ اکنون در این راه افرادی مانند نیکی هیلی، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد و جیمز ماتیس، وزیر دفاع را در اختیار دارد که معتقدند کلید حل مسائل خاورمیانه در دست ایران است.

اما تمام آمریکایی ها موافق راه انداختن جنگ علیه ایران نیستند. (در واقع اکثریت معتقدند که بهتر است آمریکا قرارداد هسته ای با ایران را حفظ کند). پس ترامپ چگونه می تواند توجیهی برای آغاز جنگ پیشگیرانه پیدا کند؟

شاید ادعاهای مربوط به اتحاد ایران با القاعده تاثیر داشته باشد. موافقان حمله به ایران، مدت هاست به حضور مقامات ارشد القاعده از جمله اعضای خانواده بن لادن، از اواخر سال 2001 در ایران اشاره می کنند.

اما ایران هرگز پایگاه یا مرکز فرماندهی القاعده نبوده است. زمانی که در سال 2001 بسیاری از اعضای این گروه برای در امان ماندن از حملات هوایی آمریکا به ایران فرار کردند، ایران اکثر آنها را از کشور اخراج کرد و در خصوص بقیه نیز اعلام آمادگی کرد  تا آنها را با اعضای گروهک مجاهدین خلق، که از سوی نیروهای آمریکایی در عراق بازداشت شده اند، مبادله کنند.

بنابراین رابطه بین اعضای القاعده و روحانیون شیعه همواره بسیار متضاد بوده است. طبق گزارش سال 2012 مرکز مبارزه با تروریسم آکادمی نظامی ایالات متحده در پایگاه غرب، ایران اعضای ارشد القاعده را نه برای کمک یا حمایت، بلکه برای در اختیار داشتن مهره ای برای مذاکره با آمریکا و همچنین به عنوان عامل بازدارنده ای علیه حملات القاعده در کشور نگاه داشته است.

تمامی کارشناسان تروریسم از جمله جیسون برک، اعتقاد دارند شواهدی بر همکاری ایران با القاعده وجود ندارد.

تا کنون، هیچ یک از اسناد تازه منتشر شده از سوی سیا، رابطه مستقیمی بین ایران و القاعده نشان نداده است. آیا نیروهای امنیتی ایران با اعضای القاعده تماس داشته اند یا معاملاتی انجام داده اند؟ شاید. آیا اعضای القاعده هنوز در ایران زندگی می کنند؟ به احتمال زیاد بله. آیا این یعنی یک اتحاد ضد آمریکایی بین ایران و القاعده وجود دارد؟ خیر.

ترامپ نیز مانند بوش در خاورمیانه بر طبل جنگی می نوازد. اما وی به بهانه ای برای جنگ با کشوری نیاز دارد که به تأیید آژانس بین المللی انرژی اتمی، به برجام پایبند بوده است. مردم آمریکا یک بار در سال 2003 فریب دروغ را خوردند و نباید بار دیگر به دام آن بیافتند. آن روز صدام حسین متحد القاعده نبود و امروز نیز دولت ایران چنین ارتباطی با القاعده ندارد.

منبع : نیویورک تایمز / ترجمه تحریریه دیپلماسی ایرانی / 33

کلید واژه ها: دروغ های سیا القاعده مایک پامپئو


نظر شما :