هواپیماهایی که نیاز به مجوز دولت دارند

دخالت ترامپ در معامله بوئینگ و ایران

۲۶ آذر ۱۳۹۶ | ۲۲:۳۰ کد : ۱۹۷۳۸۱۹ اخبار اصلی آمریکا
بوئینگ در راس صادرکنندگان برتر ایالات متحده تقریبا 20میلیارد دلار از فروش به ایران به دست خواهد آورد. اگر این قرارداد تکمیل شود این نخستین هواپیماهای ایالات متحده خواهد بود که پس از سال‌های 1970 و دوران شاه، به ایران صادر شده است.
دخالت ترامپ در معامله بوئینگ و ایران

نویسنده: جنیفر جیکوبس

دیپلماسی ایرانی: دولت ترامپ در نظر دارد تا فروش های برنامه ریزی شده بوئینگ، ایرباس و جنرال الکتریک را به ایران متوقف کند. این تصمیم در پی خواست ترامپ مبنی بر بازبینی در توافق هسته ای 2015 با ایران گرفته شده است. فردی نزدیک به دولت ترامپ این ادعاها را مطرح کرده است.

با این حال هنوز توصیه ای در این زمینه از سوی رئیس جمهور دونالد ترامپ انجام نشده است و دولت او همچنین درنظر دارد تا اجازه دهد روند فروش ادامه پیدا کند. لغو فروش ها این امکان را ایجاد می کند که ایران قرارداد هسته ای را کنار بگذارد چرا که در تعارض با لغو محدودیت های اشاره شده در برجام است. این مساله هشداری است که مشاوران امنیت ملی ایالات متحده به ترامپ داده اند. چنین تصمیمی همچنین در تعارض با دو اولویت اصلی دولت ترامپ است: مقابله با ایران که به عنوان تهدیدی برای ثبات خاورمیانه در نظر گرفته می شود و تقویت دوباره حضور و هژمونی آمریکا.

بوئینگ در راس صادرکنندگان برتر ایالات متحده تقریبا 20 میلیارد دلار از فروش به ایران به دست خواهد آورد. اگر این قرارداد تکمیل شود این نخستین هواپیماهای ایالات متحده خواهد بود که پس از سال های 1970 و دوران شاه، به ایران صادر شده است. ترامپ مدت هاست که با قرارداد هسته ای ایران که از سوی سلفش باراک اوباما به امضا رسیده است مشکل دارد. ترامپ در ماه اکتبر اعلام کرد که این توافق منافع امنیت ملی ایالات متحده را تامین نمی کند و او با اشاره به فعالیت های ایران در سوریه و یمن معتقد بود که تهران از روح قرارداد عدول کرده است. او از تایید اینکه ایران شرایط قرارداد را اجرا کرده سرباز زد حرکتی که به کنگره اجازه می دهد تا برای تحمیل دوباره تحریم ها علیه ایران و خروج از معامله ای که اوباما امضا کرده است، مختار باشد. اما کنگره نیز در مقابل حرکتی انجام نداد تا قراردادی که از سوی ایران، ایالات متحده، آلمان، بریتانیا، روسیه و چین به امضا رسیده است در خطر قرار بگیرد.

وال استریت ژورنال اوایل روز جمعه گزارش داد که دولت ترامپ لغو فروش هواپیماها را در نظر دارد و این کار به عنوان بخشی از نگرانی ایالات متحده از فعالیت های ایران برای انتقال تجهیزات نظامی به متحدانش در سوریه و جاهای دیگر انجام می شود. یکی از مقامات وزارت امور خارجه که خواست نامش فاش نشود گفت که دولت تا زمانی که مطمئن نشود این هواپیماها فقط برای حمل و نقل مسافران استفاده خواهند شد مجوز صادرات و فروش این هواپیماها به ایران را صادر نخواهد کرد. بوئینگ و ایرباس در حال حاضر مجوز صادرات هواپیما به ایران ایر( هواپیمایی ملی ایران) را از سوی وزارت خزانه داری ایالات متحده دریافت کرده اند. اولین بوئینگ بر اساس برنامه در اواخر سال 2018 باید به ایران تحویل داده شود. بوئینگ مذاکرات فروش را با دولت ترامپ ادامه می دهد و گفته می شود در صورتی که این قرارداد با سیاست خارجی آمریکا در تضاد باشد آن را اجرایی نخواهند کرد. سخنگوی بوئینگ، جاز بیکرز، روز جمعه گفت که «ما تبعیت از رهبری دولت درباره همه مسائلی که به ایران مربوط می شود را ادامه خواهیم داد.»

منبع: بلومبرگ/ مترجم: روزبه آرش

کلید واژه ها: دولت ترامپ بوئینگ ایران ایر قرارداد هسته ای


نظر شما :