چرایی اجرایی نشدن پروژه انتقال گاز ایران به پاکستان

۰۲ بهمن ۱۳۹۶ | ۱۸:۱۰ کد : ۱۹۷۴۵۲۳ سرخط اخبار

سفیر ایران در اسلام آباد اظهار کرد: با درخواست تهران از چندی پیش نیروهای مرزبانی پاکستان در مرز مشترک ایران و پاکستان مستقر شده اند و با توجه به این موضوع در مناطق مرزی روزهای بهتری را پشت سر گذاشته ایم .

مهدی هنردوست در گفت وگو با ایسنا در مورد تعاملات اقتصادی ایران و پاکستان در طی سالهای اخیر با بیان اینکه این روابط بعضا متاثر از محدویت ها و تحریمهای تحمیلی به ویژه در حوزه بانکی بوده چراکه همکاری های بانکی ابزار لازم برای بسط مناسبات فی مابین بین دو کشور محسوب می شود، تصریح کرد: در سه سال پیش حجم مبادلات اقتصادی ایران و پاکستان 600 میلیون دلار بود. این رقم در دو سال پیش به 800 میلیون دلار افزایش پیدا کرد و در سال گذشته نیز رقم مبادلات اقتصادی به سطح یک میلیارد و 200 میلیون دلار رسید.

وی با بیان اینکه روابط اقتصادی دو کشور در فضای پسابرجام رشد پیدا کرده است ، اما محدودیت های تحمیلی در راه توسعه هرچه بیشتر روابط اقتصادی دو کشور هنوز رفع نشده است و به همین دلیل با حد مطلوب سطح  مبادلات اقتصادی دو کشور همچنان فاصله داریم، خاطر نشان کرد: تلاش های جدی صورت گرفته  است که پتانسیل موجود در روابط دو کشور به خصوص حوزه اقتصادی افزایش پیدا کند و در همین چارچوب است که شاهد رشد 30 درصدی مبادلات فی ما بین دو کشور هستیم.

هنردوست با تاکید بر اینکه زمینه گسترش مناسبات اقتصادی وتجاری بین دو کشور بیش از چیزی است که در حال حاضر صورت گرفته است، در مورد همکاری های ایران و پاکستان در زمینه انرژی نیز گفت: در ارتباط با بحث انتقال گاز از ایران به پاکستان هنوز این موضوع علیرغم توافق چند ساله به مرحله اجرایی نرسیده است. مسئولیت انجام و تکمیل این امر با طرف پاکستانی است چراکه آنها هستند که طبق توافق صورت گرفته موظف به تکمیل زیربناهای لازم برای ورود گاز ایران به این کشور هستند و قطعا تحقق این امر می تواند نقطه عطفی در بهبود مناسبات اقتصادی و ارتقای همکاری های دو کشور محسوب شود.

سفیر ایران در پاکستان همچنین به مبادلات دو کشور در زمینه LPG  اشاره کرد و گفت: صادرات  LPG از ایران به این کشور کم و بیش در جریان است اما مسلما جای گاز را نمی گیرد.

این دیپلمات ارشد کشورمان در پاکستان با بیان اینکه صدور برق از ایران به پاکستان از 74 مگاوات به 105 مگاوات افزایش پیدا کرده است ، اظهار کرد: این ظرفیت وجود دارد که این رقم به 1000 یا حتی 3000 مگاوات برسد. زمینه های این توافق فراهم است. در چند دوره مذاکراتی بین دو طرف انجام شده و منتظر حصول توافق نهایی پیرامون آن هستیم چراکه پاکستان به انرژی نیازمند است و ما می توانیم در این زمینه همکاری خوبی با این کشور داشته باشیم.

سفیر ایران در پاکستان در بخش دیگری از مصاحبه خود با ایسنا، با بیان اینکه ایران و پاکستان با توجه به حسن همجواری و اشتراکات خود این پتانسیل را دارند که علاوه بر روابط دو جانبه در موضوعات منطقه ای و جهانی نیز همکاری های مناسبی با یکدیگر داشته باشند، گفت: در همین چارچوب  شاهد روند رو به افزایش انجام مراودات بین دو کشور  هستیم  چنان که در جریان سیزدهمین کنفرانس مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی رئیس مجلس سنا و مجلس ملی پاکستان هر دو به صورت همزمان به تهران سفر  و در این کنفرانس مشارکت کردند. این خود نشان دهنده نگاه مثبت پاکستان به بحث همکاری های منطقه ای با ایران با توجه به  پتانسیل موجود در دو کشور به عنوان دو عضو سازمان همکاری اسلامی و دو کشور مهم و تاثیرگذار در معادلات سیاسی، اقتصادی منطقه است.

وی همچنین به سفر اخیر وزیر تولیدات دفاعی پاکستان به ایران اشاره کرد و گفت: این سفر نیز می تواند پتانسیل های موجود در روابط دو کشور در این زمینه را از حالت بالقوه به بالفعل تبدیل کند.

این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین با اشاره به موضع پاکستان در مخالفت با تصمیم ترامپ مبنی بر به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی گفت: متاسفانه فضایی نه چندان مثبتی را در بین امت اسلامی در باب رویکرد دشمنان جهان اسلام مشاهده می کنیم و این فاصله بین کشورهای اسلامی شرایطی را فراهم کرد که آمریکایی ها زمان کنونی را بهترین وقت مناسب برای اجرای طرحی بدانند که سالیان سال به دنبال آن بودند و در همین چارچوب بیت المقدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی اعلام کردند. خوشبختانه در این میان پاکستان در بین کشورهای اسلامی یکی از مخالف ترین کشورها نسبت به این رویکرد آمریکا بود و در همین چارچوب کنفرانس ها، جلسات و راهپیمایی های متعددی در این کشور با مخالفت با این امر انجام شد.

هنردوست به پتانسیل دو کشور ایران و پاکستان جهت همکاری در ارتباط با موضوعات جهان اسلام و حرکت در راستای ایجاد اتحاد در بین امت اسلامی اشاره کرد و افزود: سه هفته پیش شاهد برگزاری اجلاس روسای مجالس شش گانه کشورهای منطقه  برای مبارزه با تروریسم در پاکستان بودیم و در آن جلسه آقای لاریجانی رئیس هیئت ایرانی شرکت کننده در این نشست بود. این دعوت نشان دهنده نگاه مثبت پاکستان به همکاری های منطقه ای با استفاده از پتانسیل ایران به عنوان یک کشور مهم و تاثیرگذار در تحولات منطقه است.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگر ایسنا در مورد سفر ظریف وزیرامورخارجه به همراه یک سری از مقامات نظامی کشور به اسلام آباد  در اردیبهشت ماه سال جاری و نتایج حاصله از این سفر به خصوص در بحث امنیت مرزهای  دوکشور گفت : دو کشور ایران و پاکستان دارای مرزهای طولانی در عرصه خشکی و آبی هستند و با توجه به طولانی بودن این مرزها قطعا نظارت بر آنها کنترل بسیار بیشتری را می طلبد.

هنردوست با بیان اینکه مرز ایران و پاکستان از ویژگی های خاصی برخوردار است و طبیعتا همانطور که اشاره کردم نگاه ویژه ای برای کنترل آنها باید وجود داشته باشد، خاطر نشان کرد: پرواضح است که بعضا اگر تحرکاتی از منطقه مرزی پاکستان علیه پاسگاه های مرزی و نیروهای مرزی ایران صورت می گیرد، این مسئله مورد رضایت مسئولان پاکستان نیست چراکه مرز ما و پاکستان به مرز صلح و دوستی معروف است و طبیعتا به این مرز نگاه نظامی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه انتظار ما در ارتباط با موضوع مرزها بارها به طرف پاکستانی به طرق مختلف منعکس شده و حقیقتا طرف پاکستانی نیز در این زمینه تلاشهای خود را انجام داده است، گفت: اکنون بعد از ده ماه از سفر آقای ظریف به پاکستان و توافق طرفین مبنی بر همکاری بیشتر در زمینه کنترل مرزها می بینیم توافقات صورت گرفته در این زمینه به اجرا درآمده است.

سفیر ایران در پاکستان در همین زمینه ادامه داد: یکی از موارد مهم در این زمینه برقراری ارتباط سهل تر و مستمر بین مقامات امنیتی و مرزی دو کشور است. در همین چارچوب شاهد این  هستیم که مانورهای نظامی با همکاری دو کشور برگزار شده و در همین چارچوب ماه گذشته شاهد برگزاری یک مانور مشترک در مرز شرقی ایران و منطقه غربی مرزی آنها بودیم. تمامی این اقدامات اعلام صدای واحدی به تحرکات احتمالی تروریست ها در منطقه است و اعلام این پیام که دو کشور پاکستان و ایران با چشمانی باز مراقب اوضاع هستند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا بعد سفر آقای ظریف به اسلام آباد نیروهای مرزی پاکستان در اطراف مرز دو کشور افزایش پیدا کرده اند، با تایید این موضوع گفت: ما از پاکستانی ها درخواست کرده بودیم که مشارکت بیشتری در این زمینه داشته باشند.

هنردوست ادامه داد: چندین دفعه طی سنوات قبل شاهد تحرکات مذبوحانه از سوی برخی از گروه های وابسته به کشورهای خارجی در این منطقه مرزی بودیم. ما بر افزایش نظارت بر مرزها از سوی پاکستانی ها تاکید داشتیم. در سفر آقای ظریف به اسلام آباد آنها به این موضوع لبیک گفتند و بعد از این سفر شاهد گسترش ارتباطات بین دو کشور در این زمینه بوده ایم.

سفیر ایران در پاکستان گفت: با استقرار نیروهای امنیتی پاکستانی در مرزها بنا به درخواست ما، می توانیم بگوییم که روزهای بهتری را از نظر امنیتی در این منطقه داشته ایم و انشاءالله در پیش خواهیم داشت.

کلید واژه ها: ایران و پاکستان پتانسیل در همین چارچوب همین چارچوب و در همین افزایش پیدا و در همین چارچوب ایران در پاکستان


نظر شما :