حمله هکری روسیه به المپیک زمستانی کره‌ جنوبی

۰۶ اسفند ۱۳۹۶ | ۲۰:۲۷ کد : ۱۹۷۵۲۲۶ سرخط اخبار

مقام های اطلاعاتی آمریکا اعلام کردند، جاسوس های وابسته به ارتش روسیه اقدام به هک کردن صدها دستگاه رایانه مورد استفاده مقام های مجری بازی های المپیک زمستانی پیونگ چانگ در کره جنوبی کرده اند اما به گونه ای وانمود کردند که انگار کره شمالی این حملات را انجام داده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه واشنگتن پست، دو مقام آمریکایی که نامشان را فاش نکردند گفتند: این هکرهای روس در حالی حملات سایبری را انجام دادند که پس از آن تلاش کردند به گونه ای ظاهر سازی کنند که انگار کره شمالی این حملات را انجام داده است و درواقع دست به یک عملیات با "پرچم دروغین" زدند.

مقام های بازی های المپیک پیونگ چانگ چندی پیش تایید کردند که یک حمله سایبری علیه سیستم های رایانه ای آنها در زمان مراسم افتتاحیه در تاریخ 9 فوریه رخ داده است اما اشاره ای به اینکه آیا روسیه مسئول انجام این حمله بوده نکرده اند.

در آن زمان گفته شد که در اثر این حملات خط اینترنت سیستم های پخش صوت و تصویر و وب سایت بازی های المپیک دچار اخلال شده است و بسیاری از مردمی که قصد تماشای این رقابت ها را داشتند نتوانستند بلیط هایشان را از جمله برای مراسم افتتاحیه پرینت بگیرند و به همین دلیل بسیاری از صندلی ها خالی ماند.

تحلیلگران گمانه زنی کردند که روسیه این حمله سایبری را به تلافی اقدام کمیته بین المللی المپیک در ممنوع کردن حضور بسیاری از ورزشکاران روسیه در این بازی ها به دلیل ارتکاب دوپینگ انجام داده است.

در این رقابت ها هیچ یک از مقام های المپیک روسیه اجازه حضور پیدا نکردند و تنها تعداد کمی از ورزشکاران آنها اجازه شرکت در رقابت ها را در زیر عنوان "ورزشکاران المپیکی اهل روسیه" در حالی که مجاز به نشان دادن پرچم روسیه روی لباس هایشان نباشند، پیدا کردند.

در عین حال اگر این ورزشکاران مدالی نیز برنده شوند سرود ملی کشور آنها هم پخش نخواهد شد.

اوایل ماه فوریه آژانس اطلاعاتی ارتش روسیه بر طبق یک گزارش اطلاعاتی مربوط به ماه جاری میلادی توانست به چیزی نزدیک به 300 رایانه مرتبط با المپیک دسترسی پیدا کند.

پیش از این یکسری تحلیلگران بخش خصوصی گفته بودند که نشانه هایی وجود دارد مبنی بر اینکه روسیه دست به یک حمله سایبری علیه بازی های المپیک زمستانی 2018 کره جنوبی زده است و در حال ادامه دادن به الگوی مربوط به یک چنین حملاتی از جمله همان الگوی مورد استفاده برای حمله سایبری به بازی های المپیک 2016 ریودوژانیرو بوده است.

در عین حال برخی مقام های آمریکایی اظهار نگرانی می کنند که روس ها به این تلاش هایشان ادامه خواهند داد و در عین حال احتمال زیادی وجود دارد که بخواهند در مراسم اختتامیه که امروز (یکشنبه) برگزار می شود نیز اخلال ایجاد کنند.

یکی از این مقام ها گفت: ما از نزدیک همه چیز را مورد رصد قرار داده ایم و طبق درخواست کره ای ها به آنها کمک خواهیم کرد.

طبق اعلام آژانس های اطلاعاتی غربی هکرهای وابسته به آژانس اطلاعاتی ارتش روسیه به غیر از دسترسی پیدا کردن به رایانه های المپیک همچنین ماه گذشته میلادی یک تعداد سیستم کامپیوتری به اصطلاح "روتر" را نیز در کره جنوبی هک کرده و در روزی که المپیک آغاز شد بدافزارهای جدیدی را نصب کردند.

این مقام ها گفتند: این چنین دسترسی منجر به جمع آوری اطلاعات یا حملات شبکه ای خواهد شد.

هنوز گفته نشده که این نوع دسترسی عامل اخلال های به وجود آمده در مراسم افتتاحیه بوده اما کارشناسان امنیت اطلاعات وقوع این اتفاق را نگران کننده خوانده اند.

یکی از این کارشناسان به نام جیک ویلیامز گفت: هرکسی که یک سیستم روتر را کنترل کند می تواند ترافیک را برای یک یا چند هدف گزینش شده تغییر مسیر داده و یا موجب توقف کامل شبکه از طریق قطع کردن کامل عملیات روتینگ شود.

کلید واژه ها: رایانه


نظر شما :