توافق پوتین و ماکرون برای تسهیل راه‌حل سیاسی در سوریه

۱۵ اسفند ۱۳۹۶ | ۱۹:۱۳ کد : ۱۹۷۵۴۰۹ سرخط اخبار

رؤسای جمهور روسیه و فرانسه طی یک گفت وگوی تلفنی توافق کردند که تماس ها در تمامی سطوح مختلف را با هدف کمک به فرایند حل و فصل ناآرامی های سوریه افزایش دهند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، «ولادیمیر پوتین» و «امانوئل ماکرون» رؤسای جمهور روسیه و فرانسه روز دوشنبه (دیروز) در خصوص اوضاع سوریه در چهارچوب تلاش های مداوم جامعه بین الملل برای از بین بردن بستر تروریسم در این کشور گفت وگو کردند.

بنا به گزارش خبرگزاری تاس، روابط عمومی کرملین در خصوص این گفت وگوی تلفنی اعلام کرد: «دو طرف بر اهمیت اجرای مداوم قطعنامه 2401 شورای امنیت سازمان ملل تأکید کردند که این قطعنامه خواستار خارج کردن غیرنظامیان از مناطقی است که عملیات نظامی در آنجا انجام می شود و همچنین خواستار باز شدن دسترسی کمک های انسانی به غوطه شرقی و دیگر مناطق سوریه و همچنین کمک پزشکی به مردم آسیب دیده سوریه می شود».

در بیانیه کرملین آمده است: «رؤسای جمهور دو کشور توافق کردند که تماس ها در سطوح مختلف را با هدف کمک به فرایند حل و فصل درگیری های سوریه را افزایش دهند».

علیرغم شواهد موجود از نقض قوانین آتش بس توسط تروریست ها در غوطه شرقی و دیگر مناطق سوریه، رئیس جمهور فرانسه از روسیه خواست با اعمال نفوذ در دولت سوریه، از آنها بخواهند که به تصمیمات شورای امنیت سازمان ملل در غوطه شرقی احترام بگذارند.

طبق این گزارش، ماکرون تصریح کرد که کاروان های انسانی باید مطابق با تصمیمات ورای امنیت سازمان ملل، دسترسی بدون مانع و فوری به جمعیت نیازمند سوریه داشته باشند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد 24 فوریه (5 اسفندماه) قطعنامه 2401 به منظور اعمال آتش بس 30 روزه در سوریه و ایجاد دسترسی بشردوستانه به مناطق تحت محاصره را به اتفاق آراء تصویب کرد. 

تصویب این قطعنامه در شرایطی صورت گرفت که با فشار روسیه، گروه های تروریستی از جمله نیروهای القاعده، جبهه النصره و داعش از زیر چتر حمایتی این آتش بس بیرون رفتند.

از زمان تصویب این قطعنامه گروه های مسلح در سوریه همچنان به اقدامات تحریک آمیز خود در غوطه شرقی ادامه داده اند و کشورهای اروپایی و آمریکا نیز سعی دارند دولت سوریه را به نقض این توافقنامه آتش بس متهم کنند.

کلید واژه ها: غوطه شرقی


نظر شما :