جان بولتون با چالش‌های جدی روبروست

شروع سخت مشاور امنیت ملی جدید ترامپ

۲۱ فروردین ۱۳۹۷ | ۲۳:۳۰ کد : ۱۹۷۵۹۲۵ اخبار اصلی آمریکا
یکی از همکاران سابق بولتون معتقد است که هدف مشاور امنیت ملی جدید در حال حاضر این نیست که برنامه خود را پیش ببرد بلکه او می‌خواهد اعتماد ترامپ را جلب کند.
شروع سخت مشاور امنیت ملی جدید ترامپ

دیپلماسی ایرانی: جان بولتون روز دوشنبه در نخستین روز رسمی خود به عنوان مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ باید با آتش بازی کند. حمله شیمیایی در سوریه بولتون را یک بحران فوری مواجه کرد و بزرگ ترین سوال این است که ترکیب دیدگاه های تند او در استفاده از قدرت نظامی ایالات متحده با غرایز تندخویانه ترامپ به چه نتیجه ای می رسد.
این لحظه ای است که تعریف جدید کاخ سفید را مشخص می کند. این حمله تهدیدی در مقابل اعتبار جهانی ترامپ است که سال گذشته حملات اینچنینی اسد را بدون مجازات باقی گذاشت. این ساعت های عجیب و غریب و این لحظات حساس و نفسگیر هستند که شغل مشاور امنیت ملی را تعریف می کنند. در این شغل باید هرچه سریع تر با حقایق روبرو شوید، گزینه ها را برای رئیس جمور شکل دهید و او را از مزایا و معایت هر انتخاب آگاه کنید، استراتژی های رقبا را آنالیز کنید، اطلاعات مراکز غیرنظامی و نیروهای امنیتی را تامین کنید و آن ها را با دستورالعمل های رئیس جمهور آشنا کنید.
مطابق گزارش ها حمله انجام شده در سوریه ۷۰ کشته به جا گذاشته است که چنین عددی ظرفیت بولتون برای ایجاد اعتماد با فرماندهان ارتش را محک می زند. تصمیم بعد از این ماجرا همچنین نشان دهنده شیوه مدیریتی بولتون است و اینکه نشان می دهد او در این پست پس از اینکه حضور به عنوان یک مقام رسمی وزارت امور خارجه و سفیر در سازمان ملل متحد را تجربه کرده است، چگونه عمل خواهد کرد. بولتون برای این شغل مدت ها پیش از اینکه اخبار سوریه به اینجا برسد برنامه ریزی کرده بود اما چنین ماجرایی نخستین روزهای او را در دفترش بسیار مهم کرده است. برخلاف بسیاری از پیش بینی ها او حمله ای سریع را برنامه ریزی نکرد بلکه به جای آن تصمیم گرفت تا با دقت اوضاع را بسنجد.
یکی از همکاران سابق بولتون معتقد است که هدف مشاور امنیت ملی جدید در حال حاضر این نیست که برنامه خود را پیش ببرد بلکه او می خواهد اعتماد ترامپ را جلب کند. او می گوید: «او مشاور رئیس جمهور است. او برای ترامپ کار می کند. او می خواهد کاری را انجام دهد که ترامپ به او می گوید. او می خواهد سیاست هایی را اجرا کند که ترامپ می خواهد اجرا شود. از همه مهم تر او می خواهد کاری را انجام دهد که ترامپ تاکنون نداشته است. او می خواهد مجموعه ای از گزینه های سیاسی را در پیش روی ترامپ بگذارد. ترامپ از اینکه تاکنون چنین چیزی را نداشته خسته شده است.»
حتی هم اکنون نیز بولتون گزینه های مختلف عکس العمل نظامی در سوریه را آماده می کند. این چیزی است که دو مقام رسمی به سی ان ان گفته اند. او نشست هایی را با مقامات رسمی درباره سوریه داشته تا بهترین گزینه را برای رئیس جمهور فراهم کند. نشانه های اولیه نشان می دهد که ترامپ قصد دارد دست به عمل بزند. او توییت های خود را انجام داده است. از روسیه و پوتین نام برده و اسد را حیوان خطاب کرده و هشدار داده است که بهایی بزرگ باید پرداخت شود. بعد از ماجرای سوریه، مقابله با چین، توافق هسته ای ایران و جلسه ترامپ با رهبر کره شمالی بزرگ ترین چالش هایی است که بولتون با آن روبروست.
پیشینه بولتون
بولتون یک محافظه کار سرسخت است. او طرفدار حمله نظامی به ایران و کره شمالی است. تندروی و شیوه مدیریتی او داستان های بسیاری دارد که همکاران پیشین او تعریف می کنند. او همچنین متهم به دستکاری اطلاعاتی است. گفته می شود که او برای توجیه جنگ با عراق اطلاعات را دستکاری کرده است. بولتون هنوز نیز از جنگ عراق دفاع می کند. کارل فورد جونیور یکی از مقامات اطلاعاتی و محققین اطلاعاتی درباره بولتون می گوید: «او از آن دست افرادی است که تملق مقامات بالادستی را می کند و زیردستی ها را عذاب می دهد.» پیتر فیور یکی از طرفدران بولتون می گوید: «او به عنوان فردی ایدئولوژیست واکنش هایی بسیار احساسی در برابر رویدادهای جهانی دارد. درباره او تحریف هایی عظیم می شود. بعضی ها او را کودکی ۳ ساله جلوه می دهند که می خواهد با چکش همه چیز را در جهان نابود کند و این درست نیست.»

منبع: سی ان ان/ مترجم: روزبه آرش

کلید واژه ها: بولتون ایالات متحده امریکا دونالد ترامپ


نظر شما :