مدیر کل آمریکای وزارت امور خارجه در گفت وگو با دیپلماسی ایرانی

برای حل مشکلات بانکی به زودی هیئتی از برزیل به ایران می آید

۰۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۱۴:۴۷ کد : ۱۹۷۶۰۵۲ آمریکا انتخاب سردبیر
محمد کشاورززاده، مدیرکل امریکای وزارت امور خارجه: بعضی بانک های برزیلی الآن ارتباط بانکی را با بانک های ما دارند اما این کافی نیست. معاون بانک مرکزی کشور ما که در این سفر حضور داشتند مذاکرات بسیار خوبی را با طرف های برزیلی داشتند. قرار شد یک هیئتی متشکل از بانک های خصوصی و دولتی برزیل در آینده نزدیک به ایران سفر داشته باشند.
برای حل مشکلات بانکی به زودی هیئتی از برزیل به ایران می آید

دیپلماسی ایرانی: هفته گذشته دکتر محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان به همراه حدود 80 بازرگان و صاحب شرکت و فعال اقتصادی سفری را به امریکای جنوبی و آفریقا انجام داد. این سفر شامل برزیل و اوروگوئه در امریکای جنوبی و سنگال و نامیبیا در آفریقا می شد. امضای قراردادها و تفاهم نامه های تجاری و اقتصادی از سوی روسای شرکت های ایرانی با طرف های کشورهای هدف در این سفر از دستاوردهای سفر دکتر ظریف و هیئت تجاری همراهش به این کشورها محسوب می شود. در این رابطه خبرنگار دیپلماسی ایرانی که دکتر ظریف را در این سفر همراهی می کرده گفت وگویی را با محمد کشاورززاده، مدیر کل آمریکای وزارت امور خارجه انجام داده است که در ادامه می خوانید:  

با توجه به سفر آقای ظریف به آفریقا و امریکای جنوبی و این که حضرتعالی دستیار وزیر و مدیرکل امریکای وزارت امور خارجه هستید، دستاوردهای سفر ایشان به امریکای جنوبی را چگونه ارزیابی می کنید؟

 من خوشحالم که تلاش های دو ساله ما برای سفر دکتر ظریف به برزیل و اوروگوئه که در حوزه کاری بنده هست به نتیجه رسید. می دانید که سفر ایشان در سال های 95 و 96 دو بار به تعویق افتاد...

به چه دلیل یا دلایلی به تعویق افتاد؟

یک بار به دلیل  حمله به سفارت عربستان سعودی در تهران بود که آقای ظریف مجبور شدند سفرشان را به تعویق بیندازند علی رغم این که تمام برنامه ریزی ها شده بود و ملاقات ها تنظیم شده بود و تمام تدابیر اندیشیده شده بود ولی در آخر ایشان مجبور شد که سفر را به تعویق بیندازد. بار دوم هم به دلیل مسائل داخلی برزیل بود که سفر را به تعویق انداخت. و این بار سوم است که خوشحالم توانستیم سفر را تنظیم کنیم و ایشان سفر خود را به برزیل و اوروگوئه انجام دهند.

برزیل چه جایگاهی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران دارد و در این سفر چه اقداماتی صورت گرفت؟

برزیل کشور بسیار مهمی در دنیا است که از امکانات بسیار خوبی برخوردار است. در این سفر تعدادی سند امضا شد و بخش های خصوصی و دولتی مذاکرات خوبی را داشتند. اقدام بسیار خوبی که صورت گرفت بحث یک خط اعتباری به ارزش یک میلیارد و دویست میلیون یورو بود که بنا شد دولت برزیل به ایران بدهد. این خط اعتباری صرفا برای صدور کالاهای برزیلی به ایران نیست، بلکه برای انجام پروژه های مشترک و برنامه هایی است که ما خواهیم داشت.

برای شرکت های ایرانی برای فعالیت در برزیل چه تدابیری اندیشیده اید؟

انشاء الله دولت ایران هم برای شرکت های ایرانی فعال در برزیل هم صحبت شده است تا یک خط اعتباری بدهد. برزیل همان طور که می دانید از اعضای موثر بریکس است. و در دیداری که آقای دکتر ظریف با رئیس جمهور و دیگر مقامات این کشور داشتند برای حضور بیشتر ما در برزیل ابراز علاقه شد. همچنین با توجه به نقش برزیل در بلوک تجاری موسوم به مرکسور، این علاقه مندی هم از طرف برزیلی اعلام شده بود که ما در مرکوسور حضور پیدا کنیم. من فکر می کنم این سفر با این حجم وسیعی از فعالان اقتصادی که در آن حضور داشتند، صورت گرفته یک تحول بسیار مثبتی در روابط ایران و برزیل خواهد داشت.

اقدام بسیار خوبی که صورت گرفت بحث یک خط اعتباری به ارزش یک میلیارد و دویست میلیون یورو بود که بنا شد دولت برزیل به ایران بدهد. این خط اعتباری صرفا برای صدور کالاهای برزیلی به ایران نیست، بلکه برای انجام پروژه های مشترک و برنامه هایی است که ما خواهیم داشت.

آیا در سفر به اروگوئه هم دستاوردهای در خور توجهی داشتید؟

بله، هر موقع که ما برنامه ریزی برای سفر به امریکا جنوبی داشته ایم این دو کشور با هم مرتبط بوده اند. برای همین سفر آقای ظریف به اوروگوئه به دلیل تعویق سفر ایشان به برزیل به آن جا هم به تعویق افتاده بود. در آن جا هم مذاکرات بسیار خوبی در بحث های اقتصادی صورت گرفت. با توجه به این که اوروگوئه کشوری است که به لحاظ اقتصادی و سیستم مالی ثبات اقتصادی خوبی دارد، در آن جا هم مذاکرات خوبی صورت گرفت، فعالان بخش های انرژی و کشاورزی مذاکراتی را انجام دادند و انشاء الله من فکر می کنم در آینده بتوانیم روابطمان با اوروگوئه را ترمیم کنیم.

آیا سفری هم از طرف هیئت های برزیلی به ایران انجام خواهد شد؟

خوشبختانه قرار است تعدادی از هیئت های برزیلی به دنبال این سفر ما به کشورشان به ایران بیایند.

در این سفر با تجار و بازرگانانی که دکتر ظریف را همراهی می کردند که صحبت می کردیم، آنها از موانع بانکی موجود در مراودات میان ایران با این کشورها گلایه داشتند. آیا در این زمینه هم آقای وزیر در گفت وگو با طرف هایشان صحبت هایی را انجام داده اند؟

یکی از محورهای اصلی صحبت های جناب آقای دکتر ظریف و مقامات برزیلی بحث سیستم بانکی بود. گفته شد و آقای دکتر ظریف هم بیان کردند که با این حجم روابطی که اکنون با برزیل داریم که نزدیک به سه میلیارد دلار است حتما لازم است که ما یک سیستم بانکی داشته باشیم که بتواند این روابط ما را روان تر و هموارتر کند.

آیا در این زمینه اقداماتی صورت گرفته است؟

بله، اقدامات خوبی صورت گرفته است. بعضی بانک های برزیلی الآن این ارتباط بانکی را با بانک های ما دارند اما این کافی نیست. معاون بانک مرکزی کشور ما که در این سفر حضور داشتند مذاکرات بسیار خوبی را با طرف های برزیلی داشتند. قرار شد یک هیئتی متشکل از بانک های خصوصی و دولتی برزیل در آینده نزدیک به ایران سفر داشته باشند.

آیا آقای دکتر ظریف تا پایان سال 97 سفر مجددی را به امریکای جنوبی خواهند داشت؟

والله این سفر دو سال طول کشید تا آن را بتوانیم تنظیم کنیم. همان طور که می دانید هر سفر حداقل چهار تا پنج ماه قبل از آن زمان می برد تا برنامه ریزی کامل داشته باشد. برای برنامه های این سفر هم در چهار یا پنج ماه گذشته با مشکلات بسیاری توانستیم آنها را تنظیم کنیم. حالا باید ببینیم در آینده چه پیش خواهد آمد.

انتشار اولیه: یکشنبه 26 فروردین 1397 / انتشار مجدد: شنبه 1 اردیبهشت 1397

کلید واژه ها: برزیل دکتر ظریف اوروگوئه امریکای جنوبی


نظر شما :