حمله نظامی به سوریه برای ترزا می دردسر ساز شد

۲۷ فروردین ۱۳۹۷ | ۰۵:۳۳ کد : ۱۹۷۶۰۵۷ سرخط اخبار

نخست وزیر انگلیس که بدون رایزنی با پارلمان کشورش دستور حملات هوایی به سوریه را صادر کرد، با مخالفت های داخلی مواجه شده و هدف انتقاد قرار گرفته است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، در حالی که ترزا می، نخست وزیر و رهبر محافظه کار انگلیس منطقش درباره حملات هوایی در خاک سوریه را شرح می داد، احزاب اپوزیسیون تاکید کردند مشروعیت حملات زیر سوال است و خطر تشدید درگیری وجود دارد و باید این مداخله نظامی مورد تایید قانونگذاران پارلمان قرار می گرفت.

سایه حمله ۲۰۰۳ به عراق هنوز بر سر پارلمان انگلیس است؛ زمانی که قانونگذاران از تونی بلر، نخست وزیر وقت انگلیس حمایت کردند تا به اقدام نظامی آمریکا ملحق شود. جرمی کوربین، رهبر حزب اپوزیسیون کارگر گفت: بمب ها جان انسان ها را نجات نمی دهند و صلحی به ارمغان نمی آورند. این اقدامی که قانونی بودن آن محل سوال است، خطر تشدید تنش ها را به دنبال دارد... درگیری ای که ویرانگر است. ترزا می باید تاییدیه پارلمانی می گرفت نه اینکه دنبال روی دونالد ترامپ باشد.  

جرمی کوربین همچنین در نامه ای به ترزا می تاکید کرد نباید بمباران های بیشتری صورت بگیرد و از دولت خواست تا برای توقف جنگ داخلی سوریه مذاکره کند.

در همین حال ائتلافی از صلح طلبان موسوم به "جنگ را متوقف کنید" به ریاست کوربین، خواستار برگزاری تجمعی برای روز دوشنبه در اعتراض به این حملات مقابل پارلمان انگلیس شد. پیشتر زمانی که دولت انگلیس به مداخله نظامی تصمیم می گرفت، اپوزیسیون هم از آن کاملا حمایت می کرد اما این رویه در سال های اخیر تغییر کرده است.

قانونگذاران انگلیس سال ۲۰۱۳ در دوران نخست وزیری دیوید کامرون به مداخله رای منفی داده بودند. کامرون شنبه در پیامی توئیتری نوشت: "در گذشته دیدیم که عدم اقدام، تبعاتی دارد." قانونگذاران انگلیسی سال ۲۰۱۴ از اقدام نظامی در عراق و مجددا سال ۲۰۱۵ در سوریه حمایت کردند تا حملات محدودی در این دو کشور علیه داعش انجام شود.  

اما "عجله برای مداخله نظامی تمام عیار در سوریه" به دنبال حمله شیمیایی ادعایی در نزدیکی دمشق از سوی چندین حزب اپوزیسیون انگلیس محکوم شد. جلسات پارلمان پس از تعطیلی ها از فردا دوشنبه آغاز می شود و انتظار می رود نخست وزیر انگلیس با سوالات قانونگذاران درباره حمله به سوریه مواجه شود.    

همچنین وینس کیبل، رهبر لیبرال دموکرات ها با انتقاد از تصمیم دولت گفت: "این نشان می دهد یک دولت ضعیف، اقتضاء سیاسی کوتاه مدت را به دموکراسی ارجحیت داده است و با این اقدام جایگاه بریتانیا در جهان تضعیف می شود." نماینده حزب سبز انگلیس هم تاکید کرد ترزا می دموکراسی را پایمال کرده و خواستار رای گیری مجلس عوامل درباره حملات مذکور شد.

کلید واژه ها: ترزا می


نظر شما :