انتخابات زودهنگام ترکیه و نکات استفهامی که وجود دارد

اقدامی برای تحریف افکار عمومی از ماجراجویی های اردوغان؟

۰۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۷۶۲۳۳ اخبار اصلی خاورمیانه
نویسنده خبر: مرسی عطا الله
مرسی عطا الله می نویسد: برای بسیاری این سوال مطرح است که آیا اردوغان با این اقدام خود می خواهد افکار عمومی را از بحران اقتصادی و سیاست خشونت آمیزی که وی را در تنگنا قرار داده منحرف کند، وضعیتی که به دلیل ماجراجویی های سیاسی بی هدف در عراق و سوریه به وجود آمده است.
اقدامی برای تحریف افکار عمومی از ماجراجویی های اردوغان؟

دیپلماسی ایرانی: خبرهایی که از آنکارا می رسد حاکی از آن است که اردوغان همه را به برگزاری انتخابات مجلس و ریاست جمهوری زودهنگام دعوت کرده است، این دعوت در خود سوالات غامض و تناقض آمیز بسیاری دارد و در برابر وضعیت سختی که اردوغان را به سمت اتخاذ چنین تصمیمی ناگهانی سوق داده است، علامت استفهام های متعددی می گذارد. برای بسیاری این سوال مطرح است که آیا اردوغان با این اقدام خود می خواهد افکار عمومی را از بحران اقتصادی و سیاست خشونت آمیزی که وی را در تنگنا قرار داده منحرف کند، وضعیتی که به دلیل ماجراجویی های سیاسی بی هدف در عراق و سوریه به وجود آمده است.

واقعیت این است که ترکیه در وضعیت نگران کننده ای از زمان کودتا علیه اردوغان در دو سال پیش تا کنون به سر می برد. در پی این کودتا اردوغان همواره در حالت تردید به سر برده و سبب شده که همیشه گمان کند از همه طرف جایگاهش مورد تهدید است، اتفاقی که سبب شده تصمیم های خشونت آمیز بی سابقه ای در قلع و قمع و حاشیه سازی و انتقام از دیگران بگیرد که فقط محدود به چهره های سمبلیک ارتش که علیه او به تحرک افتاده بودند، نمی شود بلکه شامل بیشتر احزاب سیاسی و روزنامه نگاران و گروه های اقتصادی متعدد نیز می شود، در نتیجه این رفتار، مجازات و بازخواست کردن و روحیه انتقام گیری بر عرصه ترکیه که اسیر مانورها و اتهامات و محکامات شده، سایه انداخته است. اتفاقاتی که بر اعصاب اجتماعی به شدت فشار می آورد و چنان فشاری بر احساسات عمومی وارد کرده و سبب نگرانی سرمایه گذاران شده که باعث سقوط نرخ پول ملی ترکیه در برابر ارزهای خارجی شده است.

به نظر می رسد که ترک ها بعد از این که درک کردند که میهنشان هزینه سنگینی را به دلیل سیاست ها و حماقت های فردی که خود را قهرمان نیرنگ و مانورهای سیاسی می داند، پرداخت کرده است در یک کمای طولانی فرو رفته اند، کسی که عاشق انتقال کشورش از خندقی به خندق دیگر به سود منافع شخصی اش است و آمادگی دارد هر لحظه با کسی هم پیمان شود حتی اگر طرفش شیطان باشد. از نظر او تا زمانی که پیمانش با کسی به او برای رسیدن به آن چه می خواهد کمک می کند چنین پیمانی محل اشکال نیست. در عین حال هیچ مانعی برای او وجود ندارد که علیه دوست و متحد دیروزش شود و از او امروز دشمنی بسازد و فردا رفتار دیگری را در برابر او پی بگیرد. مثل این رفتار را از او در سوریه و بشار اسد می بینیم، او بعد از سال ها روابط نزدیک و ماه عسل گونه با سوریه و شخص بشار اسد ناگهان تغییر موضع داد و به فکر انتقام گرفتن از او افتاد. این مثال به خوبی نشان می دهد که این مرد اصول ندارد حتی اگر هزینه این رفتار، طوفانی از مصیبت ها و فجایع و فروپاشی امنیت و خون ریزی های مکرر و شکستن سرهای بی گناهان باشد!

خلاصه این که:

پرنده ای که دائما ارتفاع می گیرد به جایی می رسد که می بیند تنها پرواز می کند!

منبع: الاهرام / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

مرسی عطا الله

نویسنده خبر

مرسي عطا الله، روزنامه‌نگار و تحليلگر مشهور مصري است كه معاون اسبق سخنگوي ارتش مصر و رئيس اسبق شوراي اداري روزنامه الاهرام بوده است.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: رجب طيب اردوغان انتخابات ترکیه ترکیه


نظر شما :