هبوط اردوغانیسم آغاز شد؟

وان، آخرین ایستگاه اردوغان

۲۶ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۴:۰۰ کد : ۲۰۲۵۵۱۱ اخبار اصلی خاورمیانه
نویسنده خبر: صلاح الدین خدیو
صلاح الدین خدیو در یادداشتی می نویسد: همان گونه که گفته شد کمالیسم دو دهه قبل به تاریخ پیوسته است. اردوغانیسم هم دیر یا زود به این سرنوشت دچار می شود. هبوط کمالیسم و اردوغانیسم اما به معنای پایان کار پساکمالیست ها و پسااسلام گرایان نیست. اینان وارثان دو سنت بزرگ فکری و سیاسی در ترکیه هستند. جریان هایی که بر اثر درک محدودیت های ذهنی و عینی و ناکامی های عملی به دگردیسی های ناگزیر دچار می شوند.
وان، آخرین ایستگاه اردوغان

دیپلماسی ایرانی: سرانجام اعتراضات خیابانی در کردستان ترکیه نتیجه داد و دولت از تصمیم خود برای رد صلاحیت شهردار منتخب وان منصرف شد.

داستان این بود که عبدالله زیدان، نامزد حزب کردی برابری و دموکراسی خلق ها در وان پیروز شده بود. اما دادگستری ترکیه به‌جای او نامزد حزب حاکم را شهردار اعلام کرد.

این اقدام بار دیگر ماهیت غیرمنصفانه و نابرابر انتخابات ترکیه با وجود آزادتر بودن آن در قیاس با کشورهای منطقه را برملا کرد.

حقیقت آنست که در دورەی قبل هم دولت زیر بار نتایج نرفت و در بیشتر شهرداری های کردستان به‌جای نامزدهای پیروز، قیم معرفی کرد. قیم شهرداری یا شهردار تسخیری چیزی در مایەهای وکیل تسخیری است. وقتی متهم از آزادی انتخاب وکیل برخوردار نیست و دادگاه به‌جایش تصمیم می گیرد.

این بار اما مقاومت مردم نتیجه داد. در واقع سیاست خیابانی به کمک سیاست انتخاباتی آمد و از غصب کرسی شهرداری مانع شد.

استان وان با آذربایجان غربی در ایران همسایه است. در شرایطی که در انتخابات اخیر، تهران به آسانی نتیجەی انتخابات یک ماە پیش ارومیه را پذیرفت، خدعەی سیاسی اردوغان در وان معنایی جز مخدوش شدن سیمای انتخابات آزادتر ترکیه در قیاس با ایران نمی توانست داشته باشد!

نام این یادداشت را از عنوان یک یادداشت قدیمی گرفتم; آمد، آخرین ایستگاه کمالیسم! این مقاله درست بیست سال قبل به مناسبت اولین پیروزی حزب دمکراتیک کردها در دیاربکر – آمد – بزرگترین شهر کردستان ترکیه توسط دوست فاضلم دکتر مصطفی احمدزاده نوشته شد. پیش بینی نویسنده البته درست از کار درآمد. دوران کمالیسم به پایان رسیده بود و عصر آکپارتی با گشایش سیاسی و اقتصادی آن آغاز شده بود.

از حق نگذریم اردوغان 2002 تا 2012 همان اردوغان امروز نبود. وی در شمایل یک اصلاح طلب لیبرال ظاهر شده  بود که دغدغەای ‌جز بازگرداندن نظامیان به پادگان ها و عبور ترکیه از دشواری های اقتصادی دهەی نود را نداشت. در این مسیر وی تمایلی بیشتر از اسلاف سکولارش برای ورود به اتحادیەی ‌اروپا و اصلاحات سیاسی و اقتصادی ملازم آن نشان می داد. گویی این سیاست را تضمینی برای بی طرف نگه داشتن ارتش سکولار و مقاومت های اقتدارگرایان در برابر اصلاحاتی می دید که خاستگاه اجتماعی آن اقشار آناتولی مرکزی و محافظه کاران مسلمان بودند.

کار از زمانی خراب شد که این دستور کار را رها و سال 2012 به بعد تلاش کرد پایگاه اجتماعی خود را از مرکز آناتولی به تمام کشور گسترش دهد. عرض اندام در مقام یک رهبر ملی محتاج پوپولیسم و اقتدارگرایی بود.

در این راستا وی با حزب نژادپرست سکولار حرکت ملی عقد اخوت بست. نمادگرایی مذهبی کماکان ادامه یافت، اما تلاش شد نوعی "ملی گرایی بیرقدار" به ایدئولوژی دولت تبدیل شود. ملی گرایی بیرقدار اشاره به قسمی ملی گرایی فناوری است که ریشه در مجتمع های نظامی – صنعتی ترکیەی اردوغان دارد. هم اقتصاد سیاسی و منافع بلوک حاکم را نمایندگی می کند و هم به‌ علت ماهیت سکولار آن قادر است پلی به روی شکاف سکولار – مذهبی موجود بزند. طبیعتا همه؛ غیر از کردها هدف اصلی پهپادهای بیرقدار در عراق و سوریه هستند! 

اتفاقی که در انتخابات اخیر افتاد این بود که ملی گرایی بیرقدار توان بسیج و پل سازی میان شکاف های اجتماعی  را از کف داد. عمدتا به دلیل تورم و رکود اقتصادی و کاهش سطح زندگی مردم و بی معنا شدن لفاظی های ملی گرایانه.

نتیجه؛ دوباره سر باز کردن شکاف مذهبی/ سکولار بود که اردوغان قبلا به مدد آن به قدرت رسیده بود.
احزاب ملی گرای خوب و حرکت ملی با کاهش شدید آرا مواجه شدند و حزب اسلام گرای رفاه هم بخشی از آرای اردوغان را ربود. حزب جمهوریخواه خلق هم با داعیەی چپ گرایانە و اقتصادیش در پلەی اول ایستاد.

ممکن است گفته شود که پایان دوران اردوغان و احتمال ریاست جمهوری امام اوغلو در چهار سال بعد، فرق چندانی برای کردها نخواهد داشت. این حقیقتی انکارناپذیر است که نباید در این زمینه دچار توهم و خوش بینی مفرط شد. اما بالاخره توسعەی سیاسی و تکامل دموکراسی از دل همین افت و خیزها در می آید. 

همان گونه که گفته شد کمالیسم دو دهه قبل به تاریخ پیوسته است. اردوغانیسم هم دیر یا زود به این سرنوشت دچار می شود.

هبوط کمالیسم و اردوغانیسم اما به معنای پایان کار پساکمالیست ها و پسااسلام گرایان نیست. اینان وارثان دو سنت بزرگ فکری و سیاسی در ترکیه هستند. جریان هایی که بر اثر درک محدودیت های ذهنی و عینی و ناکامی های عملی به دگردیسی های ناگزیر دچار می شوند.

احزاب طرفدار کردها هم از این قاعده مستثنی نیستند. آنها هم مسیری پر از فراز و نشیب و موفقیت و ناکامی و احیانا اشتباه را پیمودەاند.

صلاح الدین خدیو

نویسنده خبر

کارشناس مسائل بین الملل و پژوهشگر مسائل کردی

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: ترکیه رجب طیب اردوغان انتخابات ترکیه انتخابات شهرداری های ترکیه وان صلاح الدین خدیو کردهای ترکیه


( ۶ )

نظر شما :

خسرو ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۵:۲۶
عبدالله زیدان طرفدار پ ک ک و تجزیه طلبی در وان اگر امروز برکنار نشد فردا خواهد شد چون هیچ دولتی نمی تواند دشمنان ملت را تحمل کند اشاره به انتخابات مجلس اورمیه و تایید عملکرد جمهوری اسلامی ، در همه حال خواهد بود؟ نوشته های قبلی خدیو در رابطه با عملکرد جمهوری اسلامی ایران یا رژیم قبل چه خواهد شد آنچه مسلم است اقوامی که کرد نامیده می‌شوند با وجود گسل‌های عظیم دینی و مذهبی و زبانی و اقتصادی و فرهنگی ، پتانسیل ملت شدن را ندارند و مساعی تجزیه طلبان برای برپایی کردستان مستقل ضایع خواهد شد
هیوا ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۵:۳۴
در ترکیه کرد زبان هست کردستان نیست کردهای ترکیه فقط یک عده ترک کرد زبان هستند که بیشترشان حتی کردی هم نمی توانند حتی اون حزب تروریستی پ ک ک زبان رسمی اش ترکی هست. یک عده جمع شده اند دور هم حزب تروریستی تشکیل دادند که از کردها دفاع کنند در حالی که می گویند کرد هستیم ولی کردی نمی دانند.
خداپرست ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۵:۳۷
همه مشکل کردها از کمالیسم و اردوغانیسم نیست بلکه بخش اصلی مشکلات کردها این است که احزاب کردی کار سیاسی بلد نیستند. اتفاقا" گشایش فضای سیاسی برای کردها و فعالیت احزاب گوناگون کردی عمدتا" بعد از قدرت گرفتن اردوغان آغاز شد ولی آنها هنوز نمی توانند خود را از نفوذ گروه جدایی طلب پ.ک.ک رها سازند و نیز به جای تفکر قومی و محلی نگاه ملی داشته باشند و از همین رو هست که به رغم همه دشمنی اردوغان با احزاب کردی، هنوز در هر انتخاباتی حزب اردوغان با فاصله اندکی بعد از احزاب کردی قرار دارد.
کوروش ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۷:۴۷
چه ربطی به دولت و اردوغان داشت خود اردوغان میگفت جایگزین کردن نفر دوم توطئه علیه حزب اوست و بی اعتبارش میخان بکنند. یک دادگاه گفت نمیتونه شهردار باشه دیدگاه تجدیدنظر گفت میتونه و شهردار شد. این چه ربطی به اردوغان داره کارشناس محترم فکر میکنه قوه قضائیه در ترکیه منتضب دولت در حالی که قوه قضائیه با انتخابات خودشون انتخاب میشن به نظر آقای صلاح الدین آرزوهاشو نوشته
مهدی ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۸:۳۰
بی دلیل نیست که میگویند پانترکای فاشیست در جعل و تحریف تاریخ و اسطوره سازی گوی سبقت رو حتی از فاشیستهای صهیونیست ربوده اند ، هنوز از حوادث وان و شکست پانترکا ی ماه نگذشته تحریف و دروغهای این قوم شروع شد وای بحال تاریخی که از زبان فاشیسم ترکی روایت شود ، در ضمن بهتره پانترکا بجای اسامی کردی از نامهای اصیل و شیرین ترکی و مغولی مانند چنگیز و هولاکو و غضنفر وقوچعلی و ..‌. استفاده کنند
جلال حاجی زاده ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۸:۴۵
گروهک تروریستی آسالا( ارتش سری ارمنستان) بعد از فعالیت ۱۰ ساله ( ۱۹۷۵_۱۹۸۵) و ترور بیش از ۷۷ شخصیت سیاسی کنسولی ترکیه در نقاط مختلف جهان نهایت از طرف نهادهای بین المللی وکشورهای مختلف به عنوان تروریست تحت تعقیب و مشمول نابودی از طرف پلیس بین الملل شدند ، بعد از آن تروریستهای آسالا با تغییر نام ( Pkk (۱۹۸۴ و جذب اکراد دو رگه ( در حوادث سال ۱۹۱۵ تعداد زیادی از زنان و دختران ارمنی توسط اکراد تصاحب گردیدند که بیشتر فرزندان انها امروز به عضویت pkk در امده اند مثل عبدالله اوجالان،مراد قالخان....) بی دلیل نیست که امروز عناصر pkkدر صف ارامنه بر علیه نیروهای آذربایجان میجنگند و پایگاه بزرگی در نزدیکی ایروان دارند، یعنی دولت ارمنستان از اکراد به عنوان ماشه بر علیه ترکیه میجنگد، و تعداد قابل توجهی تروریست ارمنی ویونانی در صف مربیان و رزمندگان pkk هستند، حتی از فرانسه،قبرس،ودیگر دشمنان ترکیه در صف pkk جای دارند، وتمام ادوات نظامی وپلانهای جنگی و هزینه های مصرفی pkk از طرف مسیحیان( ارمنی،یونانی،فرانسوی،امریکایی،روسی،سوری...) بر آورده میشود. البته pkk ,بعد از اعلان تروریستی بودنش توسط سازمانها و کشورهای مختلف دوباره با تغییر نام به پژاکpjk, . Pyd,ypg, ...ووو که نهایتا در خدمت امپریالیستهای غربی برای ضربه زدن به کشورهای اسلامی مخصوصا ترکیه،ایران،عراق، و سوریه میباشند.
فرهاد ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ | ۰۲:۰۰
احزاب پانترک و داعشی در ترکیه که الان در قدرت هستند و مزدوران شان، کاری جز برچسب زدن به کردها برای مقابله با آنها بلد نیستند. آنها هر حزب کردی که تشکیل شده است را به طرفداری از پ ک ک متهم کرده اند و حتی یک استثنا هم وجود ندارد! از تجزیه طلبی هم که بگذریم چون کار اصلی پانترکها همبن تجزیه است‌. چرا تجزیه قبرس توسط ترکیه که هیچ کشوری هم به رسمیت نشناخت مشکلی نداشت!؟ خوب می‌گذاشتند یونانیها و ترکها در کنار هم زندگی کنند. چرا شعارهای تجزیه طلبانه در ورزشگاه توسط پانترکها مشکلی ندارد که ما جز ایران نیستیم و خلیج فارس را هم قبول نداریم؟ پانترکیسم علاوه بر جهالت، احمق هم هست و صفتهایی به دشمنانش نسبت می‌دهد که خودش در آنها خبره است! کردها ملتی با سابقه تاریخی بسیار بیشتر از ترکها و اعراب و پابه پای بقیه ایرانی ها در منطقه بوده اند و خواهند بود و داستان وان و بقیه شهرها نشان می‌دهد که دوران ترک تازی به پایان رسیده و کردها دیر یاز زود مانند عراق در ترکیه هم حق خودشان را خواهند گرفت. البته این باعث می‌شود مواجب بگیران میت در فضلی مجازی بسیار عصبانی شوند.
ایرانی ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ | ۰۵:۰۹
یک پانترک میاد اینجا توی ۱۰ دقیقه سه تا نظر میذاره و کسی هم کاری بهش نداره. نوشته آقای خدیو منصفانه ست. بله حزب کردی دموکراتیک خلق که البته بسیاری از سرانش به جرم تبلیغ برای صلح بین ارتش ترکیه و پ ک ک زندانی هستند، اشتباهاتی داره و مهمترینش بی توجهی به گرایشات مذهبی بخشی از جامعه کردستان ترکیه است ولی عملکرد نسبتا خوبی با توجه به تمام فشارهای اردوغان و نژادپرستها در ترکیه داشته‌‌. ضمن اینکه کسانی مثل به اصطلاح کاربر خسرو که احتمالا اسم واقعی ش چیز دیگه ای هست با نظراتشون دارن میگن که پ ک ک الان ۱۰ استان ترکیه رو در انتخابات در دست گرفته!!! که مسلما این یعنی پیروزی اونها. البته که اینطوری نیست ولی بعضی‌ها انگار متوجه نظراتی که میدن نیستن.
حامد ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ | ۰۹:۳۳
وقتی یک پانترک از الفاظی مثل امپریالیسم و صهیونیسم و تروریسم و ... برای مقابله با کردها استفاده می‌کند یعنی دستش از هرگونه منطقی خالی شده است، چون خودشان بیشتر از همه به اینها خدمت کرده اند. غیر از این است که ترکیه خاکش را به عنوان پایگاه نظامی در اختیار آمریکا و باکو در اختبار اسرائیل قرار داده است؟ غیر از این است که ترکیه بزرگترین شریک تجاری صهیونیست‌ها و باکو بزرگترین خریدار اسلحه از اسرائیل در منطقه است؟ غیر از این است که ترکها داعش را در ترکیه ساماندهی کردند و خاک و فرودگاه هایشان را برای عبور داعشیها باز گذاشتند؟ از چه حرف می‌زنند این پانترکها!؟