شکست در انتخابات شهرداری ها، هشدار نه زنگ پایان

اردوغان و حزب عدالت و توسعه می مانند

۱۵ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۰:۰۰ کد : ۲۰۲۵۳۴۰ نگاه ایرانی خاورمیانه
نویسنده خبر: صادق ملکی
صادق ملکی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: پذیرش شکست در انتخابات شهرداری های ترکیه توسط رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، نشانه بلوغ سیاسی رهبر حزب عدالت و توسعه و در عین حال اراده وی برای اصلاحاتی است که دلایل این شکست بوده است.
اردوغان و حزب عدالت و توسعه می مانند

دیپلماسی ایرانی: حزب عدالت و توسعه در در انتخابات شهرداری ها با کسب ۳۵ درصد آرای مردم ترکیه در مقابل کسب بیش از ۳۷ درصد آرا از حزب جمهوریخواه خلق در کلان شهرهای استانبول، ازمیر و آنکارا شکست خورد و شهرداری بورسا، بالیک، اسیر و دنیزلی را نیز به حزب جمهوریخواه خلق واگذار کرد. این اولین شکست حزب عدالت و توسعه از زمان تاسیس است. عوامل اقتصادی و سقوط ارزش لیر، نارضایتی بستر اجتماعی از سیاست های اردوغان در قبال غزه،  شخصیت و کاریزمای فردی کاندیداها، بستر سکولار کلان شهرها و بافت خاص غرب و نواحی اژه در قیاس با آناتولی محافظه کار و.... از عوامل موتر در این شکست بود‌ند.

پذیرش شکست در انتخابات شهرداری های ترکیه توسط رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، نشانه بلوغ سیاسی رهبر حزب عدالت و توسعه و در عین حال اراده وی برای اصلاحاتی است که دلایل این شکست بوده است.

بی شک اردوغان پس از آتاترک بزرگترین رهبر ترکیه معاصر است که هیچ یک از رهبرانی چون مندرس، دمیرل، اجویت و اوزال قابل قیاس با وی نیستند. مردی از کف خیابان و سیاست که از شهرداری استانبول تا کاخ چانکایا را علی رغم موانع دشوار توانست با موفقیت طی کند. تدوام حضور طولانی اردوغان در قدرت  اگرچه شائبه نوعی دیکتاتوری را در نگاه به ترکیه تداعی می کند، اما توسعه و جهش اقتصادی و سیاسی ترکیه در دوران مدیریت اردوغان اغماض بسیاری از رای دهندگان و عامل اقبال مردم ترکیه برای ادامه حضور اردوغان در قدرت را سبب شده است. 

قیاس فضای اقتصادی و سیاسی ترکیه با قبل از اردوغان با وضعیت امروز روشنگر علل حمایت از اردوغان در نگاه کلان است. جا گرفتن در میان بیست اقتصاد برتر جهان برای ترکیه بدون منابع طبیعی و فضای سیاسی گشوده شده تبلور موفقیت اردوغان در نگاه به ترکیه است. برای درک فضای باز سیاسی ترکیه نگاهی به گردهمایی میلیونی کردها به مناسبت نوروز در دیاربکر در حالی که این تجمع مزین به پرچم کردها و عکس های اوجالان بود، نشانگر عمق توسعه‌ سیاسی ترکیه در خاورمیانه ای است که دموکراسی در آن یک رویاست. 

در همین راستا پیروزی کردها در انتخابات شهرداری ها در دیاربکر، ماردین و وان از آن نشان دارد که ترکیه فاصله ای زیاد با ترکیه قبل از اردوغان گرفته است.

اردوغان در انتخابات شهرداری ها شکست خورد اما این شکست را نباید به معنای پایان اردوغان تلقی کرد. اردوغان در بیش از دو دهه گذشته اثبات کرده مردی عملگراست و استاد تبدیل بحران ها به فرصت هاست.

از نگاهی شکست در انتخاباتی که بیش از ۷۸ درصد مردم در آن مشارکت کرده اند را باید پیروزی ساختار و سیستم سیاسی در ترکیه تلقی کرد و از آن درس گرفت.

فارغ از توسعه سیاسی و اقتصادی ترکیه در دوره اردوغان، بزرگترین اقدام رهبر حزب عدالت و توسعه دور کردن نظامیان از هرم قدرت و مطیع کردن آنان توسط قدرت سیاسی بود‌. در ترکیه دیگر فرمان در دست نظامیان نیست و آنان فرمانبر شده اند و این خود بزرگترین عامل گشایش سیاسی و اقتصادی بوده است. جلوه خاص آنان حضور قدرتمند کردها در شهرداری های کلان شهرها و پارلمان است، هر چند که نقیصه ای چون زندانی بودن دمیر تاش و اوجالان همچنان باقیست.

به هر حال ستاره ترکیه سال هاست در خاورمیانه می درخشد و این نبوده و نیست جز آنکه ترکیه و اردوغان به نرم ها و عقلانیت حکمرانی تن داده اند که جهان توسعه یافته بدان تن داده است.

اردوغان و حزبش از این شکست درس گرفته و به جای نفی و سرپوش گذاشتن بر دلایل شکست به اصلاح خواهند پرداخت. حزب عدالت و توسعه تا زمانی که اردوغان در قید حیات باشد، در صحنه سیاسی ترکیه حرف اول را خواهد زد و حزب جمهوریخواه خلق در خوشبینانه ترین پیش بینی ها در انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری بیش از سی درصد آرای مردم را نمی تواند در انتخابات جذب کند. پس از اردوغان میراث به جا مانده از وی به سبب نهادسازی سیستمی در ترکیه ممکن است دچار افت شود اما ساختار رو به توسعه در ابعاد سیاسی و اقتصادی تدوام خواهد یافت.

صادق ملکی

نویسنده خبر

صادق ملکی، کارشناس، استراتژیست و تحلیلگر ارشد مسائل سیاسی است.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: ترکیه رجب طیب اردوغان صادق ملکی حزب عدالت و توسعه انتخابات شهرداری های ترکیه انتخابات ترکیه شکست حزب اردوغان در استانبول و آنکارا شکست حزب عدالت و توسعه


( ۱۰ )

نظر شما :

آبتین ۱۵ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۳:۱۰
دوست عزیز این چطور ساختار دموکراتیکی است که فردی که مخالف اردوغان است و نامزدی اش تایید شده بود را بعد از رای آوردن در شهر وان از شهردار بودن برکنار می‌کنند و با گلوله جنگی به معترضان حمله می‌کنند؟ از اینها خبر ندارید یا دوست ندارید عنوان کنید؟
جواب آبتین ۱۵ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۴:۱۹
آقای آبتین چون طرف بعد از پیروزی از گروهک تروریستی پ ک ک حمایت کرده بود. و گفته بود که در تف های پ ک ک غرق خواهید شد. طرف را علاوه ب اینکه از شهرداری ورداشتن تو حلفدونی هم انداختن.
ناشناس ۱۵ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۴:۴۵
گسل کرد - ترکی فعال شده و تا دو تکه کردن ترکیه پیش خواهد رفت .
ایرانی ۱۵ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۴:۵۴
طرف چند دقیقه بعد از انتخابات برکنار شده است!!!! در همان چند دقیقه از حری کارگران کردستان حمایت کرده بود؟ شما پانترکها تا کی ماله میخواهید بکشید؟ بعد چرا اردوغان که از داعش حمایت کرد مشکلی برای رئیس جمهور شدن نداشت!؟
کوروش داریوش راده ۱۵ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۶:۱۱
کردی در تورکیه وجود ندارد که گسل به اصطلاح ترکی کردی فعال شده باشد. کردها از ۱۰۰ سال پیش اسیمیلیه شده و همه خود را تورک می دانند. تک‌تک شهرهای جنوب شرق تورکیه را رفتم. از وان‌گرفته تا دیاربکر و شانلی اورفه. همه خود را تورک می دانند و کردی بلد نیستند حتی پیرمردهای ۹۰ ساله هم کردی بلد نیستند. تمام. کرد الان فقط در عراق و یکم هم در ایران است که اونایی که در ایران هستند دارند اسیمیلیه می شوند و تورک می شوند مخصوصا در آذربایجان غربی. تمام.
خداپرست ۱۵ فروردین ۱۴۰۳ | ۲۲:۵۳
دوستان در مورد ملغی شدن انتخاب شهردار کرد وان بحث الکی نکنید اصل خبر را من از سایت کوردپرس که متعلق به کردهای ایران است برایتان می گذارم: روز جمعه 29 مارس، دو روز مانده به برگزاری انتخابات، وزارت دادگستری با رای و نامه اداری نامزدی عبدالله زیدان را ملغی اعلام کرد. شورای عالی انتخابات ترکیه از حزب کردی DEM خواسته بود که می توانند از نامزد کرد دیگر حمایت کنند تا رای مردم باطل نشود ولی این حزب زیر بار نرفته بود. دلیل ابطال نامزدی هم این بود که در سخنرانی خود با گفتن اینکه گروه تروریستی پ.ک.ک شما را با تف خود غرق خواهد کرد، دولت و حاکمیت کشور را تهدید کرده بود این یعنی اخلال در سیستم انتخابات.
سنجری ۱۵ فروردین ۱۴۰۳ | ۲۲:۵۸
در این انتخابات دو دسته شکست خوردند: 1- حزب اردوغان و حزب هم پیمانش حرکت ملی 2- احزاب کردها و سایر مخالفین اردوغان که در انتخبات های قبلی با ائتلاف خود سعی داشتند از حزب جمهوریخواه خلق امتیاز بگیرند که در این انتخابات حزب جمهوریخواه به تنهایی پیروز شد. ستاره درخان انتخابات حزب آتاترک یعنی جمهوریخواه خلق بود این حزب در 4 سال آینده تا انتخابات ریاست جمهوری و مجلس با اثبات خود و استفاده از منابع درامدی عظیم کلان شهرها ، می توانند رقیبی اساسی برای حزب عدالت و توسعه ایجاد کنند. در انتخابات بعدی اردوغان نیست و جانشینانش هم به اندازه چهره های جوان حزب جمهوریخواه خلق مثل رهبر حزب و شهردار استانبول محبوبیت نخواهند داشت مگر اینکه اردوغان در این چهار سال کارهای خارق العاده ای بکند.
ندیمی ۱۵ فروردین ۱۴۰۳ | ۲۳:۰۲
در این انتخابات دموکراسی ترکیه پیروز شد و نتیجه به نفع مردم ترکیه خواهد بود چه در دوره بعدی حزب اردوغان برود و چه بماند.اگر برود حزب بعدی از ترس رویگردانی مردم مجبور است کار کند و اگر حزب اردوغان بماند نمی تواند خود رای باشد و به خواست عمومی توجه نکند. اگر شمشیر رای مردم بر بالای سر سیاستمداران نباشد آنها از عقل و منطق دور میشوند .
اکبر ۱۵ فروردین ۱۴۰۳ | ۲۳:۰۶
گسل کردی-ترکی یکصد سال است که در ترکیه فعال می باشد ولی به دلیل اینکه ترکیب جمعیت در ترکیه شامل: کردها %20 و ترکها %80 است و تازه از این %20 کردها هم فقط نصف جمعیت آنها یعنی از 600 نماینده مجلس ترکیه، کردها فقط به 60 نماینده مجلس حزب طرفدار P.P.K رای می دهند. بنابراین هیچوقت زور %10 به %80 نمی رسد.
هیوا ۱۵ فروردین ۱۴۰۳ | ۲۳:۵۹
ترکیه کورسوی امید دموکراسی در خاورمیانه و جهان اسلام. با پ ک ک و اینا نمی توانند جلو پیشرفت فرزندان آلپ ارسلان ها و فاتح محمد ها را بگیرند.
عباسی ۱۶ فروردین ۱۴۰۳ | ۰۱:۴۶
ظاهرا" مخاطبین ایرانی عجول تر از خود کردهای سوریه هستند، چون فرآیند ابطال آرای شهردار کردزبان وان هنوز تمام نشده بود فقط وزارت دادگستری حکمی علیه این کاندیدا صادر کرده بود که پس از اعتراض حزب کردی به این رای، شورای عالی انتخابات( که خارج از ساختار دولت است) ترکیه حق را به این حزب داده و بر برنده شدن عبدالله زیدان کاندیدای کرد زبان در انتخابات شهرداری شهر وان صحه گذاشت. وقتی می گویند : دموکراسی ترکیه خیلی جلوتر از سایر کشورهای منطقه است، این یک ادعا نیست، بلکه واقعیت غیر قابل انکار است.
ناشناس ۱۶ فروردین ۱۴۰۳ | ۰۹:۴۴
رای اردوغان در کلانشهر های غرب ترکیه کم تر از جناح رقیب شده است و این موضوع رو از انتخابات شهرداری های دوره قبل و انتخابات ریاست جمهوری پارسال میشه فهمید چیزی که اردوغان رو پیروز انتخابات ریاست جمهوری ها می کنه رای هایی هست که از حاشیه ها و نقاط کم تر توسعه یافته ترکیه که عمدتا آدم های سن بالا ( تِیْزه لَر و دِدِلَر) و اسلامی هستن جذب می شود
علی ۱۶ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۴:۵۸
اردوغان ترکیه را دگرگون کرد که بخشی از این تغیرات عمیق را نویسنده اشاره کرده. در دوره همین اردوغان هست که در انتخابات همه سلیقه ها تریبون پیدا کردند و وارد رقابت میشند. بعید هست که این شکست در انتخابات پارلمان تکرار بشه چرا که در کل کشور تعداد ارای حزب ا ک پ و مخالفان تفاوت زیادی نداشته.
جواب ناشناس ۱۴:۴۵ ۱۶ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۵:۱۴
اتفاقا این به اصطلاح گسل الان که فضای باز تری پیدا شده در حال ترمیمه و وزن واقعی هر طرفی در سایه دموکراسی نسبی در حال معلوم شدنه. کل رای حزب طرفدار کردها حدود ۲.۵ میلیون از ۶۳ میلیون واجد شرایط بوده در مقابل جمعیت ۸۵ میلیونی ترکیه، تو بعضی شهر ها حتی کرد ها کاندیدای حزب حاکم رو انتخاب کردن اون وقت این شکاف قراره دو تکه کنه ترکیه رو؟
مهدی ۱۶ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۸:۱۷
آخه فرهنگ قبچاقی و مغلولی چه جذابیتی داره تا کردها که صاحبان اصلی این سرزمین هستند جذب اون بشن و آسمیله بشن !!! همین مغولهای وحشی پس از حمله و غارت و نسل کشی در میان مسلمانان آسمیله شدند و ی کم شبیه انسانها شدند ، اما الان این مهاجرای مزدور چی دارن که دیگران جذبش بشن ؟
ایرانی ۱۷ فروردین ۱۴۰۳ | ۰۲:۲۹
اطلاعات فاشیستهای ترک و داعشیهای ترک را به ما ندهید. همان حزب دموکراتیک خلق طرفدار کردها هم رای و هم شهرداریهایش را در این انتخابات بیشتر کرد با وجود اینکه دولت و ارتش اشعالگر ترکیه نظامیان را به کردستان ترکیه منتقل کرده بود تا در آنجا رای بدهند و برای رای دادن پول می‌دادند! بله این است دموکراسی داعشی ترکیه!
آریوبرزن ۱۷ فروردین ۱۴۰۳ | ۰۷:۱۱
کاربر به اصطلاح عباسی وقتی اطلاع ندارید افاضات نکنید. همین امروز تحقیقات قضایی بر علیه دادگاهی که نفر اول وان را شهردار کرد شروع کردند. نخیر آن چیزی که همه دموکراسی می‌دانند در ترکیه وجود ندارد.
مجتبی ۱۷ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۵:۱۵
گسل کردی در ترکیه فعال است و گسترش یافته است در مناسبتهایی نشان میدهد از نوروز یا انتخابات و... امروز نه حکومت و نه پانترکها دو اتشه ترکیه مانند گذشته دستشان باز نیست که اقدام صورت دهند و سعی دارند با سازش ولو دادن امتیاز انها را ساکت کند حتی اتاترک موسس حزب خلق پیروز در انتخابات به قدرت کردها پی برده و در اینده سعی خواهد کرد با غرب همراه باشد و ملاحضلات کردها کند و هواداران پانترک حزب خوب و حرکت ملی را از قدرت به حاشیه براند . در بسیاری از استان‌های ترکیه، هنوز هم روابط خاندانی، فامیلی و عشیرتی، بر اقبال یا شکست یک شهردار اثر می‌گذارد.ان شهر هایی که نمایندگان احزاب کرد حامی عدالت و توسعه پیروز شدند با وعده و وعید و کمک معیشتی رای خریدند ((روزنامه سوزجو به عنوان پرتیراژترین روزنامه چاپ آنکارا، در عکس و تیتر صفحه نخست، اعلام کرده که 17 وزیر کابینه اردوغان، نزد اصناف و گروه‌های اجتماعی مردم استانبول رفته و به آنها هشدار داده‌اند که اگر دوباره اکرم امام اوغلو برنده شود، مردم استانبول، از دریافت کمک‌های عالی دولت، محروم خواهند شد!))((یکی از اقدامات جنجالی و عجیب حزب عدالت و توسعه برای جلب رای زنان خانه‌دار، وعده طلای رایگان بود! خانم شیدا دوغوجو کاندیدای حزب عدالت و توسعه در سنجاق تپه وعده داده که اگر به او رای دهند، از فردای شهردار شدن، ماهانه به هر کدام از زنان خانه‌دار نیم گرم طلا می‌دهد که در پایان سال، این میزان 6 گرم خواهد بود! خانم دوغوجو اعلام کرده که کارت‌های محرمانه‌ای به این منظور طراحی می‌کند و هر ماه، پول طلا روی کارت‌ها شارژ خواهد شد! ))
قویطاس ۱۸ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۳:۰۹
مشتی بردهان اردوغان کوبیده شد.پان ترکهای شب روز در حال عزا هستند.دنیا به کامشان نیست. تازگی ها خبر رسیده اقلیم کردستان گورستان ارتش ترکیه .وپهبادهاش بدرد نمیخوره توسط پ ک ک ساقط می شود تا باشد از این خبرها .مرگ بر ماده گرگها مجازی و واقعی
خسرو ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ | ۲۰:۴۶
دوستان پانکرد که نظرمیدهند اشتباها فکر می‌کنند حزب جمهوری خلق که حزب اول در انتخابات شهرداری های ترکیه شده است طرفدار تجزیه طلبی است ، در حالی که موسس حزب جمهوری خلق آتاتورک می باشد و آنها ناسیونالیست های چپ هستند که خیلی بیشتر از اسلام گرایان احزاب دست راستی ، بر تمامیت ارضی و ترک بودن و بایراق تاکید می‌کنند یادآوری میکنم که اقوامی که خود کرد می نامند تفاوتهای زبانی و دینی و مذهبی و سرزمینی زیادی دارند و نمی توانند یک ملت شوند بیخود خوندل می‌خورید
ایرانی ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۰:۰۷
کسی نگفته به فکر تجزیه هستند. باور کنید هیچکس به اندازه شما پانترکها خواب تجزبه نمی‌بیند و هیچکس به اندازه پانترکها شعار تجزیه طلبانه نمیدهد. حتی حزب طرفدار کردها هم تا به حال نگفته ما تجزیه می‌خواهیم.