جهان اسلام با هجمه آمریکا مواجه است

۰۱ تیر ۱۳۹۷ | ۱۹:۰۰ کد : ۱۹۷۷۳۵۹ سرخط اخبار

به گزارش خبرنگار معارف ایرنا، آیت الله محمدعلی موحدی کرمانی در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران
در سخنانی با یادآوری موقعیت حساس امروز انقلاب اسلامی درک هرچه بیشتر این حساسیت را یک وظیفه همگانی دانست.
وی با مقایسه شرایط امروز جامعه مسلمانان با شرایط زمان پیامبر اکرم (ص) خاطرنشان کرد: در یک مقطعی تمام کفار و مشرکین تصمیم گرفتند که به مسلمانان حمله کنند و ریشه اسلام را بخشکانند و حتی اهل کتاب را که با رسول الله پیمان بسته بودند را همراه خود کردند.

**جایزه الهی ماه رمضان را حفظ کنیم
امام جمعه موقت تهران در خطبه نخست نماز جمعه این هفته تهران با تاکید بر بهره های معنوی ماه رمضان از مردم خواست تا آنچه در سایه عبادت های این ماه به دست آورده اند را به عنوان جایزه الهی حفظ کنند.
آیت الله موحدی کرمانی با قرائت آیه 18 سوره حشر که می فرماید «هر انسان مومن باید ببیند چه چیزی برای روز قیامت خود می فرستد»، گفت: ماه رمضان تمام شد و اینک وقت یک دقت است که چقدر از این ماه بهره گرفتیم.
وی تصریح کرد: در نماز عید فطر این گونه دعا کردیم که خدایا برای روزه داران جایزه هایی مهیا کردی. آیا ما توانسته ایم این هدایا و جوایز را دریافت کنیم یا نه.
خطیب نماز جمعه این هفته تهران به دعاهای قنوت های نماز عید فطر نیز اشاره کرد و یادآور شد: در 9 قنوت این نماز از خدا می خواهیم که خدایا در هر سعادت و خوبی که پیامبر اکرم (ص) و خاندانش را وارد کردی، مرا هم وارد کن و از هر بدی که آنان را خارج کردی، مرا هم خارج کن و بهترین چیزی که به بندگان صالحت می دهی به من هم بده.
آیت الله موحدی کرمانی خاطرنشان کرد: این جایزه ماه رمضان بود. حال باید با یک محاسبه دقیق ببینیم آیا توانسته ایم این جایزه را دریافت کنیم یا نه. اگر دریافت نکردیم بدانیم که مغبون هستیم و ضرر کرده ایم.

** تقوا منحصر به ماه رمضان نیست
خطیب نماز جمعه تهران همچنین در بخش دیگری از این خطبه با قرائت آیه 183 سوره بقره گفت: قرآن می فرماید روزه را بر شما واجب کردیم تا بتوانید در خودتان تقوا ایجاد کنید. حالا باید ببینیم توانسته ایم تقوا را به دست آوریم. البته این تقوا منحصر به ماه رمضان نیست بلکه در پایان هر شب جمعه باید بگوییم آیا خدا از جوایز به من هم داده است یا نه و حتی در سفرهای زیارتی که به مشهد و عتبات عالیات می رویم باید در پایان سفر بپرسیم که آیا آنچه را زائرین مخلص دریافت می کنند ما هم دریافت کردیم.

** ضرورت پاک کردن نفس از آلودگی ها
آیت الله موحدی کرمانی همچنین روایتی از حضرت علی علیه السلام را قرائت کرد که بعضی از افراد روزه می گیرند و فقط تشنگی نصیبشان می شود و در دل شب قیام می کنند، ولی فقط خسته می شوند.
وی تاکید کرد: باید دقت کنیم چگونه ممکن است یک ماه روزه بگیریم و نتیجه آن فقط گرسنگی و تشنگی باشد و به همین دلیل باید مروری بر اخلاق و اعمال خود داشته باشیم چون بعضی از اخلاقیات و سیره ها مانع هستند و نمی گذارند انسان از برنامه های خوب استفاده کند.
خطیب نماز جمعه این هفته تهران از قطع رحم، ظلم به جان یا مال یا آبرو و ناموس و همچنین بی احتیاطی در تصرف اموال به عنوان خطرات بزرگ یاد کرد و از ضرورت پاک کردن آلودگی های نفسانی سخن گفت.
آیت الله موحدی کرمانی افزود: کسی که بگوید من باید از هر راهی به پول برسم باید بدانیم این فرد از ماه رمضان هیچ بهره ای ندارد و نمازش هم معراج نیست.

** برنامه های ماه رمضان را ادامه دهیم
وی همچنین گفت: ماه رمضان نورانیت به همراه دارد و اگر احساس کردید نوری در شما پیدا شده، به برکت این ماه و سحرها و دعاها و تلاوت قرآن است و تلاش کنید تا آن را از دست ندهید و برنامه هایی که مولد این نور بودند را ادامه دهید.
وی با تلاوت آیه هشتم سوره آل عمران که از خدا می خواهیم بعد از هدایت ما را دچار لغرش و انحراف نکند، از ضرورت حفظ دستاوردهای ماه رمضان سخن گفت و افزود: در قرآن آمده است که مومنین در قیامت با خود نور می آورند و این نور، راه را برای رسیدن به بهشت باز می کند و سخن مومنان در قیامت این است که خدایا این نور را برای ما تمام کن.

** همیشه میان خوف و رجاء باشیم
این کارشناس مذهبی به نمازگزاران سفارش کرد تا بر اساس آموزه های دینی همواره بین خوف و رجا باشند و تاکید کرد: در دعاها می خوانیم که خدایا دو حالت دارم، هم می ترسم و هم امید دارم. یعنی وقتی به گناهانم نگاه می کنم می ترسم ولی وقتی رحمت تو را می بینم، امیدوار می شوم و به همین دلیل نباید به کار خوب مان مغرور شویم که اگر گرفتار عجب شویم بسیار خطرناک است ولی از طرف دیگر به رحمت الهی امیدواریم .

کلید واژه ها: ماه رمضان نماز جمعه موحدی کرمانی خدایا جمعه این جمعه این هفته تقوا که خدایا نماز جمعه این هفته


نظر شما :