چین: وحدت اروپا با منافع پکن همخوانی دارد

۰۹ تیر ۱۳۹۷ | ۱۷:۰۴ کد : ۱۹۷۷۵۰۳ سرخط اخبار

 معاون وزیر خارجه چین با اشاره به ابراز نگرانی اتحادیه اروپا برای برگزاری نشست این کشور با کشورهای اروپای شرقی و مرکزی تاکید کرد که وحدت اروپا با منافع چین همخوانی دارد.

به گزارش روز شنبه ایرنا این اظهارات در شرایطی است که در هفته جاری اجلاس «16 به اضافه یک» بین چین و کشورهای اروپای شرقی و مرکزی در شهر صوفیه برگزار می شود.
اجلاس سران در بلغارستان یکی از مهمترین نشست های چین و این کشورها محسوب می شود که در جریان آن روابط طرفین در زمینه های علمی و فنی، تجاری، سیاسی و اقتصادی و عرصه های دیگر مورد رایزنی قرار می گیرد.
'وانگ چایو' معاون وزیر خارجه چین جمعه شب در مصاحبه ای با اشاره به برگزاری این اجلاس تایید کرد که 'لی که چیانگ' نخست وزیر این کشور در نشست شرکت خواهد کرد.
وی با اشاره به بروز پاره ای از نگرانی ها در اتحادیه اروپا و تاثیر این نشست بر وحدت این قاره تصریح کرد که چین از یکپارچگی اروپا حمایت می کند.
وی گفت که مسلما نگرانی هایی بروز کرده است اما چین از یک اتحادیه اروپایی با ثبات و منسجم نه تنها حمایت می کند بلکه وحدت این قاره با منافع چین همخوانی دارد.
معاون وزیر خارجه چین سرمایه گذاری و تجارت را یکی از مهمترین عرصه های همکاری چین با اروپای شرقی و مرکزی دانست و گفت که نخست وزیر چین به آلمان نیز سفر خواهد کرد.
سفر نخست وزیر چین به اروپای شرقی در شرایطی صورت می گیرد که چین بشدت به ارتباطات اقتصادی و تجاری بیشتر با این قاره نیاز پیدا کرده است و سعی دارد به یک اتحاد با کشورهای عضو این اتحادیه برای مقابله با یکجانبه گرایی تجاری آمریکا دست یابد و بتدریج از اتکای خود به بازار آمریکا بکاهد و با اروپا وارد معاملات بزرگتر شود.
از طرف دیگر اجلاس سران چین و اتحادیه اروپا هم ماه جولای امسال (10 تیر تا 10 مرداد) برگزار می شود که فرصت دیگری برای هماهنگ کردن سیاست های طرفین برای رویارویی با آمریکا در نبرد تجاری بزرگ است.

کلید واژه ها: اروپای شرقی


نظر شما :