پرچم سفید تسلیم

۱۰ تیر ۱۳۹۷ | ۲۳:۴۰ کد : ۱۹۷۷۵۵۵ سرخط اخبار

دبیر سابق کمیسیون ویژه برجام مجلس شورای اسلامی و استاد حوزه و دانشگاه طی یادداشتی با عنوان "پرچم سفید تسلیم"به ابعاد فنی، سیاسی و حقوقی FATF پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حجت الاسلام و المسلمین سید محمد نبویان دبیر سابق کمیسیون ویژه برجام مجلس شورای اسلامی و استاد حوزه و دانشگاه طی یادداشت مبسوط  با عنوان "پرچم سفید تسلیم" که به صورت اختصاصی برای خبرگزاری تسنیم ارسال کرده به ابعاد فنی، سیاسی و حقوقی  پرداخته است.

متن این یادداشت به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

پرچم سفید تسلیم ملت ایران

(1) ــ پس از آنکه دولت آقای روحانی با شعار برداشتن تحریم های بانکی و اقتصادی، توافق برجام را با آمریکا و کشورهای اروپایی در 1394.4.23 به امضا رساند، در ابتدا تعهدات گسترده ایران ــ از قبیل از بین بردن مواد غنی شده 20% که برای تولید رادیوداروها جهت درمان بیماران سرطانی استفاده می شود و نیز نابود کردن خط تولید آن، تعطیلی غنی سازی به صورت کامل و نیز حتی تحقیقات در زمینه غنی سازی در فردو، منع استفاده از سانتریفیوژهای بالای نسل یک در نطنز، کاهش بیش از دوسوم سانتریفیوژهای نسل یک در نطنز، بتن ریزی و نابودی راکتور اراک، ممنوعیت تولید هر گونه سانتریفیوژ از هر نسلی، پذیرش نظارت های بی سابقه و آنلاین، دادن دسترسی به تمام اماکن نظامی، مجوز استقرار مأموران آژانس طی دهها سال در ایران و... ــ را با اعتماد به وعده های آمریکا و اروپا عمل کرده و آژانس بین المللی نیز آن را تأیید کرده است، لکن از 27 دی ماه 1394 تاکنون ــ یعنی روز اجرای تعهدات آمریکا و اروپا ــ خبری از اجرای وعده های آمریکا و اروپا در برداشته شدن تحریم های بانکی نیست. دولت آقای روحانی اکنون مشاهده می کند که دشمنان ملت ایران، به هیچ یک از وعده های خود عمل نکردند، و تحریم های بانکی و اقتصادی به حال خود باقی هستند.

اما آمریکا و اروپا که به راحتی توانستند به صنعت هسته ای ایران ضربه بسیار جدی وارد کنند، امروز به دنبال ضربه به عامل اقتدار دیگر این ملت می باشند. در گام دوم در صدد تضعیف و نابودی نیروهایی در کشور ایران برآمده اند که عامل امنیت مردم عزیز ایران بوده و با دشمنان ملت ایران مانند داعش در بیرون مرزها مانند عراق و سوریه مبارزه می کنند. البته این بار می خواهند این کار توسط نیروهای داخل ایران انجام شود. آمریکا و اروپا اعلام کرده اند تحریم های بانکی در صورتی برداشته می شود که دولت ایران با چنین نیروهایی مانند سپاه پاسداران و سپاه قدس مبارزه کند، با این ادعا که مردم یمن، مردم سوریه و دولت سوریه، مردم و دولت عراق، مردم فلسطین و حماس تروریست هستند و سپاه قدس به علت حمایت از آنها حامی تروریست ها است و بانک ها بر اساس FATF نمی توانند با تروریست ها و حامیان آنها ــ یعنی وزارت دفاع، وزارت اطلاعات، دانشگاه صنعتی شریف، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و... ــ همکاری کنند. اگر می خواهید بانک های شما از تحریم خارج شود، باید افراد و نهادهایی که در مقابل سیاست های آمریکا و غرب در منطقه و ایران مقاومت می کنند، را تحریم کنید و با آنها هیچ رابطه مالی نداشته باشید.

بسیار جای تعجب است که وزیر اقتصاد دولت آقای روحانی ــ یعنی آقای علی طیب نیا ــ با هدایت دیپلماسی دولت و دستور آقای روحانی بدون طی مراحل قانونی و برخلاف اصل 77 قانون اساسی (اصل 77: عهدنامه ها، مقاوله نامه ها، قراردادها و موافقت نامه های بین المللی باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد)، چنین قراردادی را در خرداد 1395 امضا کرده است.

1397040908502044145990510.png

(2) ــ دولت آقای روحانی با FATF توافقنامه ای را در 41 بند تحت عنوان «برنامه اقدام ACTION PLAN» امضا کرده است.

(3) ــ مناسب است که با طراحی و سیاست جدید شیطان بزرگ و خطر جدی ای که امنیت و دفاع ملت ایران را هدف گرفته تا آن را تضعیف و در صورت امکان نابود کند، آشنا شویم.

کارگروه ویژه اقدام مالی Financial Action Task Force on Money Laundering  (FATF)

گروه کاری اقدام مالی (اف ای تی اف) از سال 1989 و زیر نظر گروه «جی ــ7» ایجاد شد. مأموریت این گروه طراحی استانداردها جهت مقابله با «پولشویی (AML)، مقابله با تأمین مالی تروریسم (CFT) و «دیگر تهدیدات» علیه نظام مالی جهانی است. گروه هفت کشور صنعتی ــ آمریکا، انگلستان، آلمان، فرانسه، کانادا، ایتالیا و ژاپن ــ گروه کاری اقدام مالی را در نشست پاریس 1989 تشکیل دادند و سران جی ــ7 در بیانیه خود ضرورت تشکیل چنین نهادی را برای یکسان کردن مقررات بانکی و مبارزه با پولشویی بیان کردند.

گروه کاری اقدام مالی (اف ای تی اف) 49 توصیه برای مقابله با پولشویی و مبارزه با تأمین مالی تروریسم منتشر کرده که 40 توصیه درباره مبارزه با پولشویی و 9 توصیه مربوط به مقابله با تأمین مالی تروریسم است. (البته در سال 2012 همه توصیه ها در قالب 40 توصیه مبارزه با پولشویی، تأمین مالی تروریسم و تأمین مالی اشاعه تجمیع شده است).

این گروه میزان پیشرفت کشورهای عضو در زمینه پیاده سازی استانداردهای بیان شده را رصد و همچنین تصویب و اجرای توصیه های گروه در سطح جهان را دنبال می کند.

در حال حاضر این گروه 37 عضو دارد به عبارتی 35 کشور و 2 نهاد منطقه ای اعضای گروه هستند.

کشورهای عضو گروه اف ای تی اف شامل آرژانتین، استرالیا، اتریش، بلژیک، برزیل، کانادا، چین، دانمارک، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، هنگ کنگ، ایسلند، هند، ایرلند، ایتالیا، ژاپن، جمهوری کره، لوکزامبورگ، مالزی، مکزیک، هلند، زلاندنو، نروژ، پرتقال، روسیه، سنگاپور، آفریقای جنوبی، اسپانیا، سوئد، سوئیس، ترکیه، انگلیس و آمریکا است.

از اعضای ناظر گروه کاری اقدام مالی می توان عربستان و رژیم صهیونیستی را نام برد.

روند کار در FATF

گروه ویژه اقدام مالی در 4 مرحله اهدافش را تعقیب می کند:

 1 ــ تولید و انتشار توصیه ها و دستورالعمل ها: یعنی تولید استانداردهای بین المللی در مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم و مسأله اشاعه،

 2 ــ رصد: بررسی اجرا و پیاده شدن توصیه ها در کشورهای مختلف،

 3 ــ رتبه بندی: کشورها به همکار، غیرهمکار، غیرهمکار پرریسک و کشورهای غیرهمکار پرریسکی که باید علیه آنها اقداماتی انجام شود، تقسیم می شوند،

4 ــ صدور بیانیه ها: در بیانیه ها نتایج نهایی از جمله کشورهای پرریسک، کشورهایی که باید در مقابل آنها اقدام متقابل سختگیرانه انجام شود و کشورهایی که در تعامل دوطرفه نقشه عمل را پذیرفته اند، مشخص می شود.

در بررسی و رصد کشورها از سوی FATF دو کشور ایران و کره شمالی در لیست دارای ریسک بالا قرار گرفته که باید علیه آنها «اقدامات متقابل» (counter measures) انجام شود.

13970409085107185145990610.png 

چنان که ملاحظه می شود، ملاک تقسیم بندی انجام شده در FATF مدرن بودن سیستم بانکی و توانمند بودن آن و اطلاع دقیق بر تراکنش های مالی نیست، بلکه ملاحظات سیاسی و نظام قدرت ملاک اصلی می باشد، زیرا می دانیم نظام بانکی ایران بسیار پیشرفته تر از نظام بانکی کشورهایی مانند سومالی، یمن و بسیاری از کشورهای عقب افتاده عربی منطقه می باشد، اما هیچ یک از آن کشورها در لیست فوق قرار نمی گیرند و صرفاً دو کشوری که در برابر زورگوئیهای آمریکا ایستادگی می کنند، در این لیست قرار گرفته اند.

(3) ــ گروه ویژه اقدام مالی برای اینکه بتواند همه کشورهای جهان را ملزم به اجرای دستورالعمل های خود کند، این دستورالعمل ها را ذیل قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل آورده است، برای نمونه، در قطعنامه 1617 که در سال 2005 صادر شده آمده است: «[شورای امنیت] قویاً از تمامی اعضا، مصرّانه می خواهد استانداردهای بین المللی جامع مندرج در توصیه های 40گانه پولشویی و 9گانه ویژه تأمین مالی تروریسم، گروه ویژه مالی را اجرا کنند».

کلید واژه ها: تأمین مالی تروریسم FATF


( ۷ )

نظر شما :