تعامل و تضامن بر سر برجام

۱۷ تیر ۱۳۹۷ | ۱۱:۰۰ کد : ۱۹۷۷۶۷۴ سرخط اخبار

دیدار دیروز وزرای خارجه کشورهای 1+4 در وین تلاشی دیگر برای تضمین برجام بود؛ تلاشی که در صورت تداوم می تواند راهگشا باشد و بقای برجام را تامین کند.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، روزنامه های امروز شنبه 16 تیرماه، مسایلی چون تازه ترین تحولات برجامی، بسته پیشنهادی اروپا به ایران، نشست وزیران امور خارجه کشورهای 1+4، جنگ تجاری چین و آمریکا و نامه رهبری به رییس جمهوری برای شفاف سازی در بازار سکه و ارز را محور گزارش های خود قرار دادند.

**مذاکرات ایران و اروپا
نشست دیروز وزرای امور خارجه کشورهای 1+4 در وین با محوریت برجام، مورد توجه ویژه روزنامه های امروز قرار گرفت.
به نوشته روزنامه «قانون»، روز جمعه، روزی تمام ایرانی در اتحادیه بود. تیم ایرانی مذاکرات هسته ای درست مثل تیر 95 در مقابل تیم اروپایی، چینی و روسی قرار گرفته بود تا این بار نه برای یک توافق جدید که برای نجات توافق دو سال پیش، تلاش کنند. به هر حال دیروز باوجود گفت‌وگوها، تنها نتیجه حاصل شده، ادامه گفت‌وگوها بود.
روزنامه «ایران» در گزارش خود نوشت: وزیران خارجه 5 کشور در حالی روز جمعه با یکدیگر دیدار کردند که یک روز پیش از آن رئیس جمهوری ایران با وقوف از محتوای بسته پیشنهادی کشورهای اروپایی، در دو گفت‌و‌گوی تلفنی با آنگلا مرکل و امانوئل مکرون، سران آلمان و فرانسه، راهکارهای تعیین شده را مأیوس‌کننده و ناکافی دانست و آنها را به کوشش سازنده‌تر برای ارائه روش‌های سازنده و زمانبندی شده فراخواند.
در ادامه آمده است: درکنار این هشدارها بود که فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پایان نشست دیروز با قرائت بیانیه‌ای از توافق برای حفظ برجام و ادامه مذاکرات پیرامون آن خبر داد و خواستار پایبندی همه طرف‌ها به تعهدات برجامی‌شان شد. از سوی دیگر وزیر امور خارجه ایران هم در جمع خبرنگاران از محتوای مذاکرات صورت گرفته در وین ابراز رضایت کرد و راهکارهای پیشنهادی به ایران را قابل اجرا اما ناکافی و غیردقیق دانست. 
در یادداشتی در این روزنامه هم می خوانیم: با توجه به متن پیشنهادی اروپایی‎ها و بیانیه 4+1 بعد از نشست کمیسیون مشترک، پیداست که اروپا قصد دارد کف انتظارات ایران در اجرای برجام را تأمین کند. رئوس اقداماتی که آنها برای تأمین منافع ایران مطرح کرده‌اند مورد قبول ایران واقع شده اما تضمین عینی تأمین منافع ایران ذیل مذاکرات دقیق و کارشناسی طرفین امکانپذیر خواهد بود. به همین منظور است که سقف زمانی مشخصی را هم برای آن تعیین کرده‎ تا بتوانند وعده‎های اعلام شده خود را تحقق ببخشند.
روزنامه «اعتماد» هم در گزارش خود آورد: بیشترین سوال‌ها از وزیر خارجه پس از نشست وزرا پیرامون ناکافی خواندن پیشنهادهای بسته از سوی رییس‌جمهور کشورمان پیش از برگزاری جلسه وزرا بود. محمدجواد ظریف در این باره پاسخ داد که به نظر ما بسته پیشنهادی اولا کافی نبود ثانیا دقیق نبود. برخی نقاطی که در بسته اجرایی دیده نشده بود در بیانیه مطرح شده و تعهد سیاسی و حقوقی کشورهای عضو برای عملیاتی کردن نکات باقیمانده در بسته اجرایی دیده شده است. 
روزنامه «آرمان» در ستون یادداشت روز خود نوشت: چرا بسته تشویقی اروپا در آخرین لحظات تغییر نمود؟ به نظر می‌رسد اروپا نسبت به نیات ایران دچار تردید شده است. یکی از آنها تاکید مستمر ایران بر خروج از برجام است که مورد انتقاد وزیر امورخارجه فرانسه قرار گرفته است. اما عامل مهم‌تر عدم تطبیق سیاست رفتاری با انتظارات و توقعات است. اروپایی‌ها امید داشتند با عرضه بسته تشویقی به ایران و حمایت قاطع از برجام، بتوانند ایران را در کنار خود داشته باشند به ترتیبی که ملاحظات اروپا را مدنظر قرار دهد. 
در ادامه می خوانیم: به عبارت دیگر اروپا در دیدگاه خودش با قد علم کردن در مقابل آمریکا، به منظور حفظ نظم موجود بین‌المللی و دفاع از چارچوب حقوق بین‌الملل و مصوبات شورای امنیت سازمان ملل متحد، قصد دارد نشان دهد سرمایه‌گذاری درستی انجام داده و ایران مظلوم و قربانی زورگویی آمریکاست. در چنین شرایطی ایجاب می‌نمود جمهوری اسلامی مراعات تنگناهای اروپا را می‌کرد تا از دایره‌ای خارج نشود که مخالفان ایران در اتحادیه اروپا قوی‌تر شده و با نفّاسات شیطانی آمریکا، اسرائیل و عربستان همراه شوند و بسته پیشنهادی را در بن‌بست قرار دهد.
به نوشته روزنامه «ابتکار»، مذاکرات پیش رو میان ایران و اروپا برای ادامه همکاری در چارچوب توافق هسته‌ای از دو جنبه حائز اهمیت است. این دو جنبه در یک بستر قرار دارد و آن نیز راهبرد فشار حداکثری آمریکا به ایران پس از خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای بوده که عملا با بازگشت تحریم‌های ثانویه علیه ایران ادامه روند همکاری‌های تجاری و اقتصادی میان ایران و سایر شرکای برجام را شدیدا دچار اخلال کرده است.
در ادامه می خوانیم: از جنبه نخست، برخی از تحلیل‌گران معتقدند که با ایجاد شکاف در روابط فرآتلانتیکی میان آمریکا و اروپا که با کلید خوردن جنگ تجاری نیز تشدید شده است، اکنون بهترین زمان برای استفاده ایران از این واگرایی است. جنبه دوم اما تاکید دارد که در چنین شرایطی و با توجه به این که اروپایی‌ها در قبال واشنگتن در موضع ضعف قرار دارند، تداوم این وضعیت علاوه بر کاستن از توان دیپلماسی اروپا در قبال آمریکا، در نهایت می‌تواند به ضرر ایران تمام شود چرا که ادامه فشارها به اروپا ممکن است این اتحادیه را ناچار به عدم حمایت از ایران کند.

** برای شفاف سازی بازار ارز و سکه
انتشار خبرهایی در مورد نامه رهبر انقلاب به رییس جمهوری برای ارایه گزارشی در مورد مسایل اخیر در بازار سکه و ارز، در روزنامه های امروز بررسی شد.
به نوشته روزنامه «خراسان»، منابع آگاه از نامه مهم رهبر معظم انقلاب به رئیس جمهور در خصوص مسائل به وجود آمده در بازار سکه و ارز خبر دادند. انتشار این خبر، استقبال فعالان بخش خصوصی را به همراه داشت که بر شفافیت تاکید کرده و مخالف رانت جویی های موازی جریان تولید در کشور هستند.
روزنامه «تجارت» هم در گزارش خود آورد: وقتی رهبر معظم انقلاب در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری از وی گزارش دقیق تحولات بازار ارز خواستار شدند، در حقیقت این خواسته، صدای مردمی‌بود که ماه‌هاست از دولت می‌خواهند دراین‌باره شفاف‌سازی کند. مطالبه رهبری انقلاب از حسن روحانی، خواست همه صنوف مختلف کشور است که مدت‌هاست بازار ارز و سکه وضع معیشت، اشتغال آن‌ها را تحت تأثیر خود قرار داده است.
در ادامه می خوانیم: حالا التهاب و نابسامانی در بازار سکه و ارز به بزرگ‌ترین چالش و درعین‌حال به پیچیده‌ترین مسئله یک دهه اخیر اقتصاد کشور تبدیل‌شده و بی‌تردید به‌عنوان مهم‌ترین چالش پیش روی دولت دوازدهم بعد از مسئله برجام قرار گرفته است. کارشناسان اقتصادی معتقدند که رهبری انقلاب کاملاً بر موضوع بحرانی بازار ارز و سکه تسلط کافی دارند. به اعتقاد این کارشناسان، رهبری از دولت خواسته علاوه بر ارائه ی گزارش تحولات بازار و نابسامانی های آن در باره علل ایجاد بحران در این بازار بررسی و گزارش دهند.

**جنگ تجاری چین و آمریکا
با اعمال تعرفه متقابل بر کالاهای چینی و آمریکایی، جنگ تجاری واشنگتن و پکن وارد مرحله عملیاتی شده است. روزنامه های امروز به این مساله پرداختند.
روزنامه «دنیای اقتصاد» در گزارش خود آورد: دیروز، جمعه، دولت آمریکا فرمان افزایش تعرفه 34 میلیارد دلار از واردات کالاهای چینی را اجرایی کرد و به این ترتیب جامعه جهانی یک گام دیگر به جنگ‌تجاری تمام‌عیار نزدیک ‌شد؛ جنگی که بنا به هشدار «سازمان تجارت جهانی» نشانه‌های آغاز آن در اقتصاد جهانی نمایان شده است. تنها چند ساعت پس از اجرایی شدن تعرفه‌های دولت آمریکا، سخنگوی وزارت خارجه چین، در جمع خبرنگاران در پکن اعلام کرد که چین نیز در تلافی این اقدام آمریکا، تعرفه‌های مشابهی را از نخستین ساعات روز جمعه اجرایی کرده است.
به نوشته روزنامه تجارت، درست چند ساعت پس از آنکه ایالات متحده تعرفه‌های تجاری 25 درصدی را بر روی 818 قلم از کالاهای چین به ارزش 34 میلیارد دلار اعمال کرد، پکن اقدامات متقابل برابری را علیه واردات محصولات آمریکایی انجام داده است. 
به گزارش این روزنامه، پکن پیش از این لیستی از کالای آمریکایی، از جمله خودروها و محصولات کشاورزی، به ارزش 34 میلیارد دلار را منتشر کرده بود که با 25 درصد تعرفه از جانب چین مواجه خواهند شد. وزارت تجارت چین گفت: 'چین قول داد که اولین سنگ را پرتاب نکند، اما برای دفاع از منافع ملی اساسی و منافع مردم، هیچ گزینه‌ای به جز مقابله به مثل در صورت لزوم وجود ندارد.
روزنامه ایران هم در گزارش خود آورد: «امریکا به دنبال برتری طلبی تجاری دیکته شده در جهان با قلدرمآبی است». این بخشی از بیانیه شدیداللحن چین علیه امریکا در «روز موعود» است. اقدام ایالات متحده در روز 6 ژوئیه (دیروز) و آغاز اجرای اعمال 25 درصدی تعرفه های تجاری روی 34 میلیارد دلار از کالاهای چین، بزرگ ترین جنگ تجاری تاریخ را کلید زد. چین نیز مقابله به مثل کرد و در تقابل با این کشور تعرفه 25 درصدی روی 34 میلیارد دلار از کالاهای وارداتی از امریکا اعمال کرد؛ یعنی دقیقاً همان مبلغی که امریکا اعمال کرده بود. 
در ادامه می خوانیم: انتظار بر این است که این وضعیت وخیم تر هم شود چرا که ترامپ تهدید کرده است اگر چین بخواهد مقابله به مثل کند این کشور روی 200 میلیارد دلار از کالاهای وارداتی از چین 10 درصد تعرفه بیشتر در نظر خواهد گرفت. ترامپ همچنین هشدار داده است که ممکن است دولت او در نهایت روی 500 میلیارد دلار کالای چینی تعرفه وضع کند. تهدید متقابل چین مبنی بر اعمال تعرفه 25 درصدی روی 400 هزار بشکه نفت وارداتی روزانه از امریکا نشان می دهد به احتمال زیاد شاهد عمیق تر شدن این جنگ تجاری باشیم.

کلید واژه ها: برجام بسته پیشنهادی اروپا


نظر شما :