شعار «پوتین دزد است» و «مرگ بر سزار» در مسکو

۱۹ شهریور ۱۳۹۷ | ۱۵:۱۸ کد : ۱۹۷۸۸۹۲ سرخط اخبار

صدها معترض روس در جریان اعترضات سراسری علیه اصلاحات عمیقا جنجالی و ناخوشایند حین برگزاری انتخابات محلی این کشور بازداشت شدند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، پلیس روسیه دست‌کم ۸۳۹ تن را عمدتا در سن پترزبورگ و شهر اورال در یکاترینبورگ که به درخواست "الکسی ناوالنی"، رهبر اپوزیسیون محبوس در اعتراضات شرکت کرده بودند، بازداشت کرد.

همزمان با برگزاری انتخابات شهرداری‌ها در روز یکشنبه که به اطمینان زیاد شهردار کنونی تحت حمایت کرملین در مسکو پیروز خواهد شد، دست‌کم ۲۰۰۰ تن در مرکز پایتخت تجمع کردند. آنها در تجمع مسکو شعار "پوتین دزد است" و "مرگ بر سزار" سر دادند.

یکی از معترضان می‌گوید آنها پول صرف ارتش در سوریه، در اوکراین و برای دوستان رئیس‌جمهوری می‌کنند اما پولی برای بازنشستگان ندارند. یک معلم معترض هم اصلاحات مذکور را آخرین قطره‌ای می‌داند که قادر به تحمل آن است.

برنامه افزایش سن بازنشستگی زنان به ۶۰ سال و مردان به ۶۵ سال منجر به فوران خشم مردم روسیه شده است و همین امر به میزان محبوبیت ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه عمیقا لطمه زده است. این افزایش که برای اولین بار در حدود ۹۰ سال گذشته انجام می‌شود، اصول بازنشستگی را به کشورهای غربی دیگر نزدیک می‌کند اما منتقدان معتقدند امید به زندگی پایین‌تر به معنای آن است که بسیاری از شهروندان روسیه هرگز بازنشستگی خودشان را نمی‌بینند.

در تجمعات سن پترزبورگ جمعیت بزرگی از جوانان که حدود ۱۰۰۰ تن بودند شعار "شرم" سر دادند و بنرهایی برای استعفای پوتین در دست داشتند. یکی از معترضان در دومین شهر بزرگ روسیه گفت: مردم پولی را می‌خواهند که جمع کرده‌اند. حق دارند. اما حتی حق اعتراض را از آنها گرفته‌اند.

این اعتراضات همزمان با انتخابات فرمانداران، قانونگذاران محلی و سایر مقام‌ها برگزار شد. انتخابات تعیین شهردار مسکو از اهمیت فوق‌ العاده‌ای برخوردار است اما نامزدهای جدی اپوزیسیون به نفع سرگئی سوبیانین، شهردار کنونی مسکو کنار گذاشته شدند.

کلید واژه ها: روسیه


( ۴ )

نظر شما :