برایان هوک: ایران به دنبال «تکرار الگوی لبنان» در منطقه است

۰۴ مهر ۱۳۹۷ | ۱۰:۱۳ کد : ۱۹۷۹۱۸۹ سرخط اخبار

«برایان هوک» رئیس گروه اقدام ایران در وزارت امور خارجه آمریکا روز سه شنبه در نشستی به میزبانی نهادی ضد ایرانی و با حضور دیپلمات‌های ارشد از کشورهای متجاوز به خاک یمن، مدعی شد که ایران به دنبال «تکرار الگوی لبنان» در منطقه است.
هوک پیکان انتقادهای نخ نمای خود را به سمت ایران گرفت
به گزارش ایرنا، وی که روز سه شنبه در نشست گروه «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» در کنار «عادل الجبیر» وزیر امور خارجه عربستان سعودی و «یوسف العتیبه» سفیر امارات در آمریکا سخن می‌گفت، ادعا کرد: نمی‌توانیم اجازه دهیم ایران کشورهای یمن، سوریه و عراق را هم به لبنانی دیگر تبدیل کند.
هوک بار دیگر اتهام‌های خود علیه ایران را تکرار کرد و با تاکید بر خواسته‌های نامشروع 12 گانه وزیر امور خارجه آمریکا، برجام را تجربه‌ای ناموفق خواند و مدعی شد که ایران همچنان به دنبال «توسعه‌طلبی» است.
اشاره وی به شروط 12گانه‌ای است که «مایک پمپئو» برای توافقی جدید با ایران گذاشته بود؛ در شرایطی که تهران بارها دست رد به مذاکره با دولت کنونی آمریکا زده است.
هوک در ادامه صحبت‌های روز سه شنبه خود با اشاره به یادداشتی - احتمالا متعلق به خبرگزاری رویترز - تهران را متهم به انتقال تسلیحات و موشک به کشورهای منطقه از جمله عراق کرد.
«بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت خارجه کشورمان پیشتر این ادعا را رد کرده بود.
قاسمی گفته بود: این اخبار صرفا با هدف ایجاد هراس نزد کشورهای منطقه و در ادامه سیاست های ایران هراسی و ایران گریزی مطرح شده است؛ اخباری کاملا کذب و مضحک که هدفی جز تحت تاثیر قرار دادن روابط خارجی ایران، بخصوص روابط با همسایگان را در بر ندارد.
هوک که روز سه شنبه در کنار دیپلمات‌های ارشد عربستان سعودی و امارات حاضر شده بود، بدون اشاره به جنایات این کشورها در یمن، پیکان انتقاد را به سمت ایران گرفت و گفت: ایران یمن را به انباری از موشک‌های خود تبدیل کرده است.
وی ادامه داد: سیاست دولت آمریکا در قبال ایران در شرایط کنونی، اعمال فشار حداکثری است.
هوک همچنین بار دیگر به برجام اشاره کرد و گفت: اگر دولت آمریکا می‌خواست توافق بهتری با ایران داشته باشد، باید آن را در مجلس سنا به تصویب می‌رساند. این توافق اما از حمایت این مجلس برخوردار نبود.
اظهارات روز سه شنبه هوک، تکرار سخنان ابتدای هفته او در گفت وگو با روزنامه «الشرق الاوسط» بود.
وی در آن زمان هم گفته بود: توافق هسته‌ای با ایران به عنوان یک معاهده ثبت نشد، چرا که حمایت کنگره آمریکا را نداشت و زمانی که «باراک اوباما» کاخ سفید را ترک کرد، از اعتبار قانونی ساقط شد.
مضحک بودن این ادعاها آنجا نمود می‌یابد که برجام نه تنها مورد حمایت اتحادیه اروپا، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و دولت‌های وقت پنج کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد است، بلکه قطعنامه 2231 مصوب این شورا، آن را از منظر حقوقی در جایگاه محکمی قرار داده است؛ چنانکه نقض پیمان از سوی آمریکا، محکومیت جامعه جهانی را به دنبال داشت.
این همچنین چندمین باری است که مقام‌های آمریکایی بدون ارائه هرگونه سندی، اتهام‌های تندی را علیه ایران مطرح و تلاش می‌کنند تا با تطهیر جنایات خود و متحدانشان، ایران را بانی ادامه جنگ یمن نشان دهند. 
عربستان سعودی و متحدانش طی سه سال و نیم گذشته درگیر جنگی خونین در این کشور بوده و یمنی‌ها را پیوسته با انواع تسلیحات کشنده و غیرمتعارف از جمله بمب های خوشه‌ای و بشکه‌ای هدف بمباران قرار داده‌اند.
نتیجه این اقدام، هزاران کشته، میلیون‌ها آواره و اوضاع وخیم انسانی بوده است.
با وجود هشدارهای فزاینده گروه های حقوق بشری درخصوص ابعاد فاجعه بار جنگ یمن، بسیاری از کشورهای غربی و در صدر آن‌ها آمریکا، همچنان به حمایت های تسلیحاتی و لجستیکی از این ائتلاف ادامه می‌دهند.
گروه ضدایرانی «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» در سال 2008 با هدایت دولت آمریکا و لابی صهیونیسم گذاشته شد تا با مبالغه و دامن زدن به سیاست ایران هراسی، ابزاری برای پیشبرد اهداف کاخ سفید باشد.

کلید واژه ها: برایان هوک گروه اقدام علیه ایران


( ۱ )

نظر شما :