جهان دیدگاه مشابهی با ترامپ ندارد، اما کسی هم خطر رویارویی با امریکا را نمی پذیرد

تلاش آمریکا برای ایجاد کارزار بین المللی علیه ایران

۰۵ مهر ۱۳۹۷ | ۱۷:۵۹ کد : ۱۹۷۹۱۹۵ اخبار اصلی آمریکا پرونده هسته ای
رهبران دنیا دیدگاه مشابه اندکی با ترامپ دارند اما آن ها همچنین مایل نیستند که ریسک مواجهه علنی با ایالات متحده را به جان بخرند.
تلاش آمریکا برای ایجاد کارزار بین المللی علیه ایران

جان فریتز

دیپلماسی ایرانی: بخشی از ماموریت ترامپ در نشست سازمان ملل این است که متحدان خود را به پشتیبانی از تصمیم 4 ماه قبل اش برای خروج از توافق بحث برانگیزی که برنامه هسته ای ایران را محدود می کرد ترغیب کند.

دستیاران ارشد رئیس جمهور آمریکا همچنین بر نظریه سلطه به مثابه اصل هدایت کننده سیاست خارجی ایالات متحده تاکید خواهند کرد. مخاطب این پیام بیش از آنکه دیپلمات هایی باشند که در نشست نیویورک جمع شده اند، رای دهندگانی است که برای نبرد در انتخابات میان دوره ای ماه نوامبر آماده می شوند.

ترامپ همچنین از راهروهایی سازمان ملل برای ترغیب رهبران کشورهای خارجی برای اتخاد موضع سرسختانه تری برای مقابله با قاچاق جهانی مواد مخدر و برای درخواست از دنیا برای تمرکز بر گسترش تسلیحات هسته ای و شیمیایی استفاده خواهد کرد. او در این نشست با مون جائه این، رئیس جمهور کره جنوبی، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و رهبران فرانسه، مصر، ژاپن و بریتانیا دیدار خواهد کرد.

اینکه آیا ترامپ می تواند در اولویت های دیگر ایالات متحده نیز پیشرفتی داشته باشد محل پرسش است. ریچارد گوان، عضو ارشد در دانشگاه سازمان ملل می گوید رهبران دنیا "دیدگاه مشابه اندکی" با ترامپ دارند اما آنها همچنین مایل نیستند که ریسک مواجهه علنی با ایالات متحده را به جان بخرند.

همین رهبران شاهد مرافعه تجاری میان ترامپ و جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا در جریان نشست جی هفت در ماه ژوئن و همچنین شکاف هایی بودند که یک ماه بعد در بروکسل در جریان نشست ناتو میان او و متحدان آمریکا رخ داد.

گوان می گوید: "به نظرم نمی آید کسی انتظار چندانی داشته باشد. اساسا امیدشان این است که این ماجراجویی را محدود کنند."

نیکی هیلی، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل از این رویکرد دولت دفاع کرده است. او هفته قبل در مصاحبه ای با فاکس نیوز گفت: "انتظار ندارم که همه کشورها عاشق ما باشند چرا که ما داریم کشورمان را بازپس می گیریم و به این خاطر حاضر نیستیم پوزش بطلبیم."

دینامیک این ماجرا به طور خاص روی ایران خواهد بود، ترامپ در پی این است که متحدان آمریکا را راضی کند بدون مشارکت ایالات متحده هیچ راهی برای نجات توافق هسته ای 2015 وجود ندارد.

کاخ سفید اعلام کرده است که فشار اقتصادی را بر کشورها و کمپانی هایی که با ایران تجارت کنند تشدید خواهد کرد. هیلی و دیگر مقامات دولت از شورای امنیت می خواهند که ایران را به اتهام نقض قطعنامه های منع تکثیر سلاح هسته ای تنبیه کند.

ایلان برمن، عضو شورای سیاست خارجی آمریکا می گوید: "پیام اصلی این است که استراتژی ما جدی است و به آن متعهد هستیم. این نشست فرصتی بسیار مهم برای دولت ترامپ است تا این پیام را مخابره کند که شدیدترین دردها هنوز در راه است."

خروج ترامپ از توافق با ایران یکی از عناصر کلیدی کارزار او بود، و نشست این هفته اولین جلسه شورای امنیت درباره ایران از زمانی است که او به این وعده عمل کرده است. رهبران پنج کشور دیگر – چین ، فرانسه، روسیه ، آلمان و بریتانیا – که آنها نیز برنامه جامع اقدام مشترک را امضا کرده اند تلاش دارند تا بدون حضور آمریکا این توافق را حفظ کنند.

الکس وطن خواه، در انستیتو خاورمیانه می گوید: "مشکل این است که آنها پیش از مذاکرات امتیاز می خواهند. من هیچ نشانه ای از تهران نمی بینم که علاقه ای با آغاز گفتگوها داشته باشد."

ند پرایس که به عنوان مشاور شورای امنیت ملی در دوره باراک اوباما کرده است پیش بینی می کند که مذاکراتی موازی خارج از جلسات رسمی انجام شود؛ با هدف تلطیف طرح های سیاست خارجی آمریکا یا مسدود کردن آنها. از قطع بودجه سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی گرفته تا خروج از توافق اقلیمی پاریس.

منبع: یو اس ای تو دی / ترجمه تحریریه دیپلماسی ایرانی / 33
 

کلید واژه ها: تلاش ترامپ برای تحریم ایران نشست شورای امنیت علیه ایران کارزا ترامپ برای تحریم ایران


( ۱ )

نظر شما :