بولتون و ترامپ از بیرون کاخ سفید، توسط عربستان، حمایت می شوند

سیاست «تغییر رژیم» هدف نهایی دولت ترامپ

۱۶ مهر ۱۳۹۷ | ۱۰:۱۵ کد : ۱۹۷۹۳۷۰ اخبار اصلی آمریکا پرونده هسته ای
یک پیشتیبانی هماهنگ از بیرون در اطراف بولتون و رئیس جمهور وجود دارد که از این مواضع تند و تیز کاخ سفید در مورد کاخ سفید حمایت می کند.
سیاست «تغییر رژیم» هدف نهایی دولت ترامپ

کرت میلز

دیپلماسی ایرانی: جان بولتون، مشاور امینت ملی، قصد دارد به همه بگوید کلانتر جدید به شهر آمده است: ایران حامی اصلی تروریسم در دنیا است و بر طبق آن مذاکره خواهد کرد. با آمدن بولتون، ایالات متحده آشکارا از مسیر اخیر خود (در دوران اوباما) که تهران را یک شریک احتمالی و محوری در خاورمیانه می دانست منحرف شده است. در عوض ایالات متحده قصد دارد حمایت خود از متحدان حاشیه خلیج فارس را افزایش دهد و "تلاشی گسترده تر علیه افراط گرایی اسلامی – از جمله رادیکالیسم تحت حمایت شیعه سامان دهد."

دست کم این پیام آتشینی بود که بولتون روز پنجشنبه خطاب به خبرنگاران اعلام کرد. این کنفراس مطبوعاتی که در آن استراتژی جدید ضد تروریسم شورای امنیت ملی اعلام شد تقریبا به طور کامل بر فعالیت ها ایران تمرکز داشت و اشاره ای به گروه های سنی همچون القاعده و داعش که مسئول خشونت های زیادی علیه آمریکایی ها در چند دهه اخیر بوده اند نشد. بولتون به خبرنگاران گفت: "خطر ناشی از گروه های تروریستی از هر زمانی پیچیده تر شده است. گروه های تروریستی تحت حمایت ایران همچون حزب الله لبنان؛ حماس و گروه فلسطینی جهاد اسلامی به تهدید ایالات متحده و منافع اش ادامه می دهند....پیام من به ایران و دیگران این است: دیگر دولت اوباما سر کار نیست."

پرده برداری بولتون از استراتژی ضد تروریسم با مرکزیت ایران متعاقب بیانیه این هفته در خصوص قرارداد مودت سال 1955 با ایران انجام شد. مایک پومپئو، وزیر امور خارجه، سیاست پیشین ایالات متحده در عدم ترک این معاهده را "مزخرف محض" توصیف کرده بود.

دانیل. ال. دیویس، سرهنگ دوم بازنشسته از انستیتو "اولویت های دفاعی" روز جمعه به من گفت: "ایران یک تهدید است، اما توسط دیگر قدرت ها در خاورمیانه مهار شده است. این اقدام به نظر می رسد فرای خواسته دولت است و به دیگران اجازه می دهد برای حفظ امنیت خود هر کار بکنند...اسرائیل و عربستان قادر هستند این کار را به شیوه ای انجام دهند که برای ایالات متحده خطر جنگ نداشته باشد."

اما به نظر می آید بولتون این تمایلات را اوج ناشی گری می بیند. وی روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت: "ایدئولوژی تروریستی در کار است که در حال مقابله با آن هستیم. تصور می کنم دیدگاه رئیس جمهور مدت ها این بوده است که بدون دانستن اینکه در حال نبردی ایدئولوژیک هستیم، نمی توانیم تماما با تهدیدات تروریستی مقابله کنیم." 

فشارهای بولتون، بخشی از تلاش های گسترده تر در کاخ سفید علیه تشکل های اسلامی است که به دوران پیش از حضور او در دولت باز می گردد. شورای همکاری خلیج فارس، به رهبری عربستان سعودی و امارات – با پشتیبانی آمریکا – عزم خود را جزم کردند تا قطر و ترکیه را به دلیل حمایت آن ها از اخوان المسلمین تحت فشار قرار دهند. این تلاش ها هفته گذشته با ناپدید شدن جمال قاشقچی که آخرین بار در کنسولگری عربستان در استانبول رویت شد دوباره به چشم آمد. یک پیشتیبانی هماهنگ  از بیرون در اطراف بولتون و رئیس جمهور وجود دارد که از این مواضع تند و تیز کاخ سفید در مورد کاخ سفید حمایت می کند.

بولتون پیش از حضور در کاخ سفید برای سال ها در مراسم سازمان مجاهدین خلق (فرقه منافقین) و دیگر بنیادهای مخالف ایران شرکت می کرد. رودی جولیانی نیز هم راستا با او ماه گذشته در نیویورک به من گفت که دولت ترامپ از اساس به دنبال سیاست تغییر رژیم در تهران است. فرانک گافنی، از دیگر تندروهای مخالف ایران روز جمعه تاکید کرد: "پرزیدنت ترامپ دیروز از استراتژی جدید مقابله با تروریسم پرده برداشت که وعده جنگ با "تروریست های رادیکال اسلامی" و "ایدئولوژی" که آنها "شریعت" می خوانند داد. کمک در راه است."

پرسش این است که ترامپ آیا واقعا قصد دارد چنین کمکی بکند یا اینکه در نهایتا در مقابل شورای مشاوران خود مقاومت خواهد کرد.

منبع: نشنال اینترست / ترجمه تحریریه دیپلماسی ایرانی / 33
 

کلید واژه ها: تلاش آمریکا برای تغییر رژیم استراتژی ضدتروریسم آمریکا سیاست براندازی ترامپ


( ۲ )

نظر شما :

علی ۱۶ مهر ۱۳۹۷ | ۱۹:۰۴
عربستان وعمالش با تندرویهای افراطی خاورمیانه را به اتش کشیدن وحالا دریک عقبگرد به سوراخهاشون خزیدن و همه گرفتاریها را می خواهند به گردن شیعه بیندازند .هوشیاری بالایی لازم است تا این فتنه خاموش شود .