دولت ترامپ، کینه‌توزترین دولت در واشنگتن در ۴۰ سال گذشته

آمریکا همچنان اصرار دارد به دنبال تغییر نظام در ایران نیست

۲۴ مهر ۱۳۹۷ | ۱۶:۰۰ کد : ۱۹۷۹۵۴۵ اخبار اصلی اخبار داخلی آمریکا پرونده هسته ای
تنش ها بین آمریکا و ایران از ماه مه و با خروج ترامپ از برجام آغاز و با اعمال مجدد تحریم ها تشدید شد. حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در سخنرانی در مراسم آغاز سال تحصیلی در دانشگاه تهران به انتقاد از سیاست های دولت کنونی ایالات متحده در قبال ایران پرداخت و گفت خروج از برجام برای آمریکا نتیجه ای نداشته و در مقابل، توسل ایران به عدالت نتیجه داده و مورد پشتیبانی جامعه جهانی قرار گرفته است.
آمریکا همچنان اصرار دارد به دنبال تغییر نظام در ایران نیست

نویسنده: اندرو بانکامب

دیپلماسی ایرانی: حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران گفت که رویکرد دولت ترامپ به ایران «کینه توزترین» رویکرد همه دولت های آمریکا در 40 سال گذشته است. به رغم آنکه ایالات متحده بارها این مساله را رد کرده که به دنبال تغییر نظام در ایران است، اما باز هم روحانی در سخنرانی خود گفت آمریکا از جنگ روانی و جنگ افزار اقتصادی در تلاش برای نابود کردن جمهوری اسلامی استفاده می کند.

روحانی در این سخنرانی که از تلویزیون ملی ایران پخش شد، گفت در 40 سال گذشته هیچ دولتی در آمریکا نبوده که رویکردی کینه توزانه تر از دولت فعلی آمریکا در قبال ایران، ایرانی ها و جمهوری اسلامی داشته باشد. به گزارش رویترز، روحانی در این سخنرانی که در آغاز سال جدید تحصیلی در دانشگاه تهران ایراد کرده، افزوده است: «زمانی بود که یک نفر با ما دشمنی داشت. باقی میانه رو بودند. اکنون بدترین گردهم آمده اند.»

ترامپ بهار امسال اعلام کرد آمریکا را از توافق هسته ای هشت گانه ایران که در دوران باراک اوباما حاصل شده بود، خارج می کند و پس از آن هم واشنگتن شروع به اعمال مجدد تحریم هایی کرد که در سال 2015 لغو شده بودند. اعمال مجدد تحریم ها در ماه آگوست با اقداماتی علیه تجارت ارز، فلزات و بخش خودروسازی ایران آغاز شد و تحریم ها علیه صنعت نفت ایران هم از ماه آتی میلادی اجرایی می شوند.

ایالات متحده همچنین کشورهای دیگر را که سعی دارند به تجارت با ایران ادامه دهند، به تحریم های مالی تهدید کرده است. آمریکا همچنین تابستان امسال جنگ تبلیغاتی خود را گسترش داد و درصدد برجسته کردن مسائلی همچون محدودیت در حقوق زنان در ایران برآمد و این در حالی است که ایالات متحده در قابل مسائل این چنینی در کشورهایی مانند عربستان سعودی که متحد آمریکا به شمار می رود، کلا سکوت اختیار کرده است.

بخشی از این کمپین، مجموعه ای از سخنرانی ها و ارتباطات اینترنتی را شامل می شد که هدف از آنها تحریک و ایجاد ناآرامی ها در تلاش برای تحت فشار گذاشتن بیشتر ایران و وادار کردن این کشور به پایان دادن به برنامه هسته ای و حمایتش از گروه های شبه نظامی بود.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا پیش از پیوستن به دولت ترامپ، آشکارا برای تغییر دولت در ایران کمپین هایی داشت. اما اکنون هم بولتون و هم دولت ایالات متحده اصرار دارند که بگویند «تغییر نظام» بخشی از سیاست های رسمی واشنگتن در قبال تهران نیست و دولت آمریکا تنها می خواهد که دولت ایران رفتار خود را تغییر دهد.

بولتون ماه گذشته به خبرنگاران گفت که اگر ایران به آمریکا، متحدانش و یا حتی شهروندان ایرانی آسیبی برساند، متحمل هزینه سنگینی خواهد شد: «همان طور که بارها گفته ام، تغییر نظام در ایران سیاست دولت ما نیست. ما تحریم های شدیدالحنی را بر ایران تحمیل کرده ایم، تحریم های بیشتری هم در راه است، و آنچه ما از ایران انتظار داریم تغییرات بزرگ در رفتار آنها است.» او افزود: «تا زمانی که این اتفاق بیافتد، ما همچنان به آنچه رئیس جمهوی ترامپ اعمال فشار حداکثری می خواند، ادامه می دهیم.»

روحانی روز یکشنبه گفت که دولت آمریکا سعی در تضعیف مشروعیت ایران داشته است. او تصریح کرد: «کاهش مشروعیت نظام ما هدف نهایی آنهاست. مگر نظام چگونه عوض می شود؟ از طریق کاهش مشروعیت؛ در غیر این صورت یک نظام دچار تغییر نخواهد شد.»

منبع: ایندیپندنت / تحریریه دیپلماسی ایرانی 34

کلید واژه ها: برجام خروج ترامپ از توافق هسته ای سخنرانی روحانی در دانشگاه تهران مشروعیت نظام کمپین آمریکا علیه مشروعیت نظام


نظر شما :