مصاحبه اشپیگل با علی سوفان مامور سابق اف.بی .آی،

بن سلمان می خواست پیامی بی رحمانه به مخالفان بدهد

۰۳ آبان ۱۳۹۷ | ۱۸:۰۰ کد : ۱۹۷۹۷۲۹ اخبار اصلی آمریکا خاورمیانه
چرا محمد بن سلمان باید دستور قتل جمال را بدهد؟ اکنون ما داریم دیکتاتورها را می شناسیم. چه چیزی پوتین را مجبور به این تصمیم کرد که منتقدانش را در لندن بکشد؟ محمد بن سلمان می خواست یک پیام بفرستد.
بن سلمان می خواست پیامی بی رحمانه به مخالفان  بدهد

بریتا سندبرگ

دیپلماسی ایرانی: علی سوفان، مامور سابق اف بی آی، لبنانی آمریکایی است که در تعدادی از مشهورترین پرونده های ضد تروریستی در ایالات متحده و جهان درگیر بوده است. از او به عنوان کسی یاد می شود که بیش از هر کسی به پیشگیری از عملیات مرگبار 11 سپتامبر نزدیک شده بود. در سال 2005 او به دلیل اختلافات عمیق خود با سی آی اِی از سمت خود استعفا داد.
سوفان در مصاحبه با هفته نامه اشپیگل محمد بن سلمان، ولیعهد پادشاهی آل سعود را مسئول قتل جمال خاشقجی می نامد.

اشپیگل: به نظر شما چرا محمد بن سلمان ظاهرا دستور قتل و سپس مثله کردن یکی از شدیدترین منتقدانش را داده است؟

سوفان: پرونده هنوز در دست بررسی است و ما از تمام جزئیاتی که بر سر خاشقجی آمده است با خبر نیستیم. با این حال، بر اساس گزارش های عمومی و آنچه پرزیدنت ترامپ اعلام کرده، او ظاهرا به قتل رسیده است. چرا محمد بن سلمان باید دستور قتل جمال را بدهد؟ اکنون ما داریم دیکتاتورها را می شناسیم. چه چیزی پوتین را مجبور به این تصمیم کرد که منتقدانش را در لندن بکشد؟ محمد بن سلمان می خواست یک پیام بفرستد و این پیام این است: اگر با من مخالفت کنی، هر کسی که هستی و هر جایی که هستی، پیدایت می کنم. او می خواست این پیام را به بی رحمانه ترین شکل بفرستد. فکر می کرد می تواند از این ماجرا قسر در برود.

اشپیگل: اما چرا خاشقجی یک تهدید برای او بوده است؟

سوفان: بر خلاف سایر شخصیت های مخالف که در خارج هستند، خاشقجی دست پروده رژیم است. او یک شخصیت مخالف نیست. او برای پادشاهی عربستان کار کرده حتی برای شاهزاده ترکی الفیصل، که در بازه ای رئیس سازمان اطلاعات بود، کار کرده است. او لابی گر آل سعود و پادشاهی بود. او واقعا عاشق عربستان سعودی بود. او این سیستم را به خوبی از درون می شناخت. او فرد معتبری هم در عربستان و هم در غرب بود. رسانه های غربی و بسیاری از افراد خاندان سعود به او احترام می گذاشتند. با این حال، او موافق اقدامات بی خردانه محمد بن سلمان نبود و او را، هم شخصا و هم در روزنامه واشنگتن پست، مورد نقد قرار می داد. کسی مانند جمال، تهدیدی برای محمد بن سلمان است.

اشپیگل: همچنین گفته می شود که خاشقجی اطلاعات ویژه ای در مورد نقش احتمالی عربستان در حادثه 11 سپتامبر داشته است.پ

سوفان: من فکر نمی کنم این ماجرا ربطی به یازده سپتامبر داشته باشد. چون پیش از این اطلاعاتی در مورد نقش احتمالی عربستان در این حادثه منتشر شده بود. خانواده های قربانیان، گزارش 28 صفحه ای حادثه 11 سپتامبر، که در آن دادخواست ها و شهادتنامه ها آمده بود، در قالب یک دادخواه علیه پادشاهی به دادگاه بردند. پس دلیلی ندارد به این خطر کسی کشته شود.

اشپیگل: پیامدهای طولانی مدت سیاسی این اتفاق چه خواهد بود؟

سوفان: اگر ثابت شود که این قتل به دستور محمد بن سلمان بوده است، آسیب وارده قابل توجه خواهد بود. او اعتبارش را در عرصه جهانی از دست خواهد داد. او تمام میلیون ها دلاری که خرج شرکت های سیاست گذار عمومی و گروه های لابی گر کرده تا او را به عنوان یک اصلاح گرا  نشان دهند، عملا دور ریخته است. و همان طور که سناتور لیندسی گراهام گفت، تا زمانی که محمد بن سلمان در قدرت است روابط آمریکا و عربستان مانند گذشته نخواهد شد. ما روابط ساختاری با عربستان سعودی داریم. اهمیت پادشاهی به خاطر مسائل امنیت ملی ما است و ما هم برای آنها حائز اهمیت هستیم. با این حال اگر حقیقت داشته باشد که جمال به دستور شاهزاده کشته و مثله شده است، روابط هرگز مانند گذشته نخواهد بود.

اشپیگل: آیا این حرف به این معنی است که پادشاه باید از پسرش فاصله بگیرد؟

سوفان: پادشاه باید تصمیم بگیرد: آیا او می خواهد از ثبات آل سعود و پادشاهی دفاع کند یا می خواهد از آینده پسرش محافظت کند؟ متاسفانه، من فکر نمی کنم پادشاه بتواند هر دو را با هم داشته باشد. تاکید می کنم، این اتفاقات زمانی خواهد افتاد که محمد بن سلمان واقعا دستور قتل خاشقجی را داده باشد.

منبع: اشپیگل / ترجمه تحریریه دیپلماسی ایرانی / 33

کلید واژه ها: نقش بن سلمان در قتل خاشقجی ترور خاشقجی آینده سیاسی بن سلمان


( ۵ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۰۳ آبان ۱۳۹۷ | ۲۰:۲۸
نظریه های دیگری درمورد قتل احتمالی ( هنوز جسدی،خونی، دی ان ا پیدانشده ) خاشقچی مطرح میتوان کرد.یکی از تصورات من این است که سازمان اطلاعاتی عربستان به همسر اینده خاشوقچی با اطلاعاتی که او داشت اعتماد ندشت.