اوپک برای کاهش تولید منتظر تصمیم پوتین است

۱۵ آذر ۱۳۹۷ | ۱۸:۰۴ کد : ۱۹۸۰۴۸۶ سرخط اخبار

نمایندگان اوپک در وین اعلام کردند اوپک برای کاهش تولید به شرط مشارکت از سوی روسیه، برنامه‌ریزی کرده است.

به گزارش ایسنا، رویترز به نقل از پنج نماینده اوپک نوشت: اوپک منتظر اخباری از سوی الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه است که روز چهارشنبه برای دیدار با ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه از وین رفت.

نواک روز جمعه برای مذاکرات با اوپک و سایر متحدانش به وین بازخواهد گشت. یک نماینده اوپک گفت: من به توافق خوش‌بین هستم اما هنوز معلوم نیست چه میزان اوپک و چه میزان تولیدکنندگان غیراوپک در کاهش تولید مشارکت خواهند کرد. این موضوع همچنان مورد مذاکره قرار دارد.

انتظار می‌رود اوپک و متحدانش با وجود فشار دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برای پایین نگه داشتن قیمت نفت، درباره مفاد توافق کاهش تولید موافقت کنند.

اوپک با هدف دستیابی به توافق درباره سطح تولید نفت در شش ماه آینده، روز جاری در وین دیدار می‌کند. این گروه که متشکل از ۱۵ عضو است روز جمعه با شرکای غیراوپک خود شامل روسیه دیدار خواهد کرد.

انتظارات بالایی در بازار برای دستیابی این تولیدکنندگان به توافق برای آغاز کاهش چشمگیر تولید از ژانویه وجود دارد.

این دیدار در زمانی انجام می‌گیرد که قیمت نفت پس از متحمل شدن بزرگترین ریزش از زمان بحران مالی سال ۲۰۰۸ تاکنون، به کف رسیده است و در دو ماه گذشته حدود ۳۰ درصد افت کرده و در نتیجه، فشار بر بودجه کشورهای صادر کننده نفت را مضاعف کرده است.

چه اتفاقی خواهد افتاد؟

عربستان سعودی که بزرگترین عضو اوپک است با مشاهده عرضه فزاینده و نگرانی‌ها نسبت به کندی اقتصادی، خواستار کاهش تولید اوپک شده است. این کشور پیشنهاد کرده تولید اوپک حداقل ۱.۳ میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کند.

اما به نظر می‌رسد روسیه تمایلی برای بازگشت به استراتژی کاهش تولید ندارد. این وزنه سنگین غیراوپکی هفته جاری هشدار داده ائتلاف اوپک و غیراوپک باید تصمیم محتاطانه‌ای بگیرد تا مطمئن شود در دیدار بعدی تغییر روند ۱۸۰ درجه‌ای نخواهد داشت.

احتمالی‌ترین نتیجه نشست کشورهای اوپک و غیراوپک موافقت با کاهش تولید به میزان ۱.۲ تا ۱.۴ میلیون بشکه در روز است اما مانند همیشه بخش دشوار برای این ائتلاف انرژی، تعیین یک رقم کاهش تولید نیست بلکه نحوه تقسیم کاهش تولید میان کشورهای مشارکت کننده در توافق است.

اوپک مدیریت عرضه نفت با همکاری روسیه و تولیدکنندگان متعدد دیگر را از سال گذشته با هدف پایان دادن به افت طولانی قیمت نفت آغاز کرد.

این گروه که شمار زیادی از اعضای آن‌را تولیدکنندگان خاورمیانه تشکیل می‌دهند حدود ۴۰ درصد از نفت جهان را تولید می‌کند و سابقه طولانی در تنظیم تولید خود برای جهت دهی به بازار انرژی دارد.

اما اقدام این گروه برای محدود کردن تولید، خشم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا را برانگیخته است. وی روز چهارشنبه در توییتی نوشت: امیدوارم اوپک به تولید نفت به همین شکل ادامه داده و آن‌را محدود نکند دنیا به قیمت بالاتر نفت نیازی ندارد.

رئیس‌جمهور آمریکا علنا خواستار پایین ماندن قیمت نفت شده و از عربستان سعودی خواسته است که در آخرین دیدار اوپک در سال جاری قیمت نفت را پایین نگه دارد.

براساس گزارش شبکه سی ان بی سی، عربستان سعودی در حالی به این دیدار آمده که هنوز از پیامدهای رسوایی پیرامون قتل جمال خاشقجی، خبرنگار واشنگتن‌پست مقیم آمریکا، رهایی پیدا نکرده است. ترامپ از متحدانش در ریاض حمایت کرده اما روشن ساخته که خواهان آن است که سعودی‌ها قیمت نفت را پایین نگه دارند.

کلید واژه ها: اوپک


( ۱ )

نظر شما :