با استناد به گزارش خبرگزاری فارس

اسنادی که ثابت می کند برجام ایران را قدرتمند کرده است

۳۰ آذر ۱۳۹۷ | ۱۰:۰۰ کد : ۱۹۸۰۷۲۲ اخبار اصلی پرونده هسته ای
به طور کل، می توان گفت به گواه این گزارش به اذعان طرف های مقابل به خصوص دشمنان ایران، برجام باعث تقویت جایگاه ایران شده و نه تنها ایران را تضعیف نکرده و از برنامه هسته ای اش دور نکرده بلکه برعکس به جایگاه بین المللی ایران استحکام بخشیده است.
اسنادی که ثابت می کند برجام ایران را قدرتمند کرده است

دیپلماسی ایرانی: چندی پیش خبرگزاری فارس گزارشی را به نقل از نیویورک تایمز منتشر کرد که مجموعه‌ای از تلگراف‌های دیپلماتیک و مکاتبات محرمانه اتحادیه اروپا بود. برخی موارد مرتبط با ایران که در این اسناد به آن‌ها اشاره شده، عبارتند از: حمایت سعودی‌ها از آشوب در ایران، تلاش نماینده رژیم صهیونیستی برای تحریک کشورهای اروپایی علیه ایران، خواست چین از اتحادیه اروپا برای ایجاد ساز و کاری برای حفظ منافع مالی ناشی از توافق هسته‌ای با ایران، تعجب اتحادیه اروپا از ساقط شدن جنگنده اف – 16 رژیم صهیونیستی بر فراز جولان و گزارشی از نشست وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا پس از حصول برجام. 

در این گزارشی که خبرگزاری فارس منتشر کرده، برخی نکات قابل توجه است که جای توجه ویژه دارد. مثلا در جایی از این گزارش، گزارش وزارت امور خارجه اسلواکی آمده که درباره دیدار مدیر کل سیاسی وزارت امور خارجه این کشور با همتای اسرائیلی‌اش در قدس اشغالی، به اتحادیه اروپا ارسال کرده است. آن طور که از این گزارش برمی‌آید، «الون یوشپیز»، مدیر کل وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی، بخش اعظم این دیدار را به ایران اختصاص داده و تلاش داشته تا اروپایی‌ها را به پیوستن به موج تحریمی علیه ایران، متقاعد کند. آلون یوشپیز همچنین در سفری که به اسلو داشته از توافق هسته‌ای با ایران انتقاد کرده و آن را عامل گسترش فعالیت‌های منطقه‌ای ایران معرفی کرده است. یوشپیز درباره اظهار نظر خود این گونه جمع بندی می کند که برای بیرون راندن ایران از منطقه به تلاش جمعی نیاز است. وی می گوید: «این کار به تنهایی از عهده اسرائیل، روسیه یا ایالات متحده برنمی‌آید.»

در جای دیگری از این گزارش به نشست غیررسمی خود اروپایی ها اشاره شده است. آنها درباره برجام می گویند: «برجام «در بهترین سناریو» ایران را در وضعیت «آستانه هسته‌ای»، یعنی وضعیتی مشابه برنامه هسته‌ای ژاپن قرار می‌دهد.»

این موارد شاید بهترین گواه باشد برای این که مشخص شود برجام چه میزان بر اقتدار منطقه ای ایران افزوده است. و نیز این که برجام به هیچ عنوان مانعی بر سر راه برنامه هسته ای ایران ایجاد نکرده و حتی به اذعان طرف مقابل، در بهترین سناریو ایران را مشابه ژاپن در آستانه دسترسی حتی به سلاح هسته ای حفظ کرده است. 

البته برخی موارد نه چندان مثبت نیز در مورد چین در این گزارش آمده است. مثلا دیداری که میان «لی که چیانگ»، نخست‌وزیر چین با «دونالد توسک»، رئیس شورای اروپا برگزار شده، طرف چینی بر لزوم حفظ توافق هسته‌ای با ایران تأکید کرده است، اما در عین حال گفته پکن اقدام یکجانبه‌ای برای دور زدن تحریم‌های ایران انجام نخواهد داد و "از اروپا انتظار دارد به نحوی منافع چین در ایران را حفظ کند." از این اظهارات چندان برداشت مثبتی نمی شود.

به طور کل، می توان گفت به گواه این گزارش به اذعان طرف های مقابل به خصوص دشمنان ایران، برجام باعث تقویت جایگاه ایران شده و نه تنها ایران را تضعیف نکرده و از برنامه هسته ای اش دور نکرده بلکه برعکس به جایگاه بین المللی ایران استحکام بخشیده است.  

کلید واژه ها: اتحادیه اروپا برجام


( ۱ )

نظر شما :

عین الله ۳۰ آذر ۱۳۹۷ | ۱۴:۱۰
آره واقعا هم شما راس میگی هم خبرگزاری محترم !!!! فارس ما واقعا قوی تر شدیم. فقط نمیدونم چرا پول ملی ما بیشتر از ۳ برابر ارزش خودشو از دست داده ! ما ملت ایران دیگه به خاک سیاه نشستیم آقایان از خواب بیدار شید