مقامات دولت ترامپ از تعهد به اعمال فشار بر تهران سخن می گویند

نگرانی متحدان آمریکا درباره ادامه سیاست های ضدایرانی واشنگتن

۰۵ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۴:۰۰ کد : ۱۹۸۱۲۷۹ اخبار اصلی آمریکا خاورمیانه
مقامات کاخ سفید در حال گردش در منطقه خاورمیانه بوده اند و اظهارات شدیدالحن علیه جاه طلبی های ژئوپلیتیک ایران را که به امضای دولت ترامپ تبدیل شده اند، تکرار می کردند. اما وعده ادامه حمایت مستقیم ایالات متحده کاملا با گفته های رئیس جمهوری دونالد ترامپ در تضاد هستند. ترامپ در ماه دسامبر در توئیتی اعلام کرد که تصمیم دارد همه سربازان آمریکایی را از سوریه خارج کند؛ این در حالی است که مقامات دولت او این کشور را کلیدی برای اعمال فشار بیشتر علیه ایران می دانند.
نگرانی متحدان آمریکا درباره ادامه سیاست های ضدایرانی واشنگتن

نویسنده: ناتاشا توراک

دیپلماسی ایرانی: چند هفته گذشته برای متحدان آمریکا در خاورمیانه به شدت گیج کننده بوده است. مقامات کاخ سفید در حال گردش در منطقه خاورمیانه بوده و اظهارات شدیدالحن علیه جاه طلبی های ژئوپلیتیک ایران را که به امضای دولت ترامپ تبدیل شده اند، تکرار می کردنند. اما وعده های آنها مبنی بر پشتیبانی مداوم و مستقیم ایالات متحده با آنچه رئیس جمهوری دونالد ترامپ در جدیدترین توئیت خود درباره خروج همه نیروهای آمریکایی از سوریه اعلام کرده، تناقض داشتند. بسیاری از مقامات دولت ترامپ پیشتر سوریه را کلید وادار کردن ایران به عقب نشینی توصیف کرده بودند.

فرد کمپه رئیس «شورای آتلانتیک» در ابوظبی در مصاحبه با هادلی گمبل، خبرنگار «سی ان بی سی» گفت: «پس از چند ماه که با متحدانمان در جهان عرب و همکاری ها بین وزارت امور خارجه و دفاع کار کرده بودیم، ناگهان رئیس جمهوری توئیتی درباره خروج نیروهای آمریکایی از سوریه منتشر کرد و ناگهان همه چیز تنها با یک توئیت عوض شد.»

تصمیم ماه دسامبر ترامپ با انتقادهای گسترده قانون گذاران و کارشناسان امنیتی همراه شد و بسیاری درباره این مساله هشدار دادند که داعش در کشور جنگ زده سوریه هنوز به طور کامل شکست نخورده و خروج ناگهانی نیروهای آمریکایی به مثابه رها کردن شرکای ایالات متحده در میدان جنگ است. از این رو، مایک پومپئو وزیر امور خارجه و جان بولتون، مشاور امنیت ملی به منطقه اعزام شدند تا به متحدان آمریکا درباره تعهدات آن در منطقه اطمینان دهند؛ اما احتمالا برای کاهش ترس و نگرانی آنها دیر شده است.

پومپئو در سخنرانی خود در قاهره در تلاش برای بیان دیدگاه آمریکا به خاورمیانه گفت زمانی که آمریکا عقب نشینی می کند، عمدتا به دنبال آن هرج و مرج رخ می دهد و هنگامی که آمریکا دوستانش را نادیده می گیرد، آنها را مضطرب می کند. اما تناقض در دیدگاه پومپئو با تصمیم سیاسی ترامپ از چشم ناظران و متحدان آمریکا دور نماند.

کمپه در این باره گفت: «همه مضطرب و نگران هستند؛ برخی می خواهند پیام (پومپئو) را باور کنند. اما ابراز نگرانی های بیشتر مقامات خاورمیانه درباره قابل پیش بینی شدن آمریکا به مرور زمان، را شاهد هستیم. آنها می خواهند باور داشته باشند که این تغییر در ارتباط با مقابله با ایران به جای متحدان دائمی است؛ نشانه های زیادی دال بر این مساله وجود دارد، اما تصمیم درباره نیروها در سوریه آنها را عصبی کرده است.»

اعتبار خدشه دار شده مقامات دولت ترامپ

مقامات منطقه ای در کشورهایی که به شدت تحت تاثیر سیاست های ایالات متحده قرار می گیرند، در خفا درباره شرایط در واشنگتن ابراز نگرانی می کنند. هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه پیشین عراق در ماه دسامبر به «واشنگتن پست» گفت: «تغییرات ناگهانی ترامپ در سیاست گذاری ها برای همه ما که متحدان آمریکا در خاورمیانه هستیم، نگران کننده است... مساله اعتماد در میان است. این سبب می شود بسیاری دولت ها درباره اتحاد خود با ابرقدرتی که می تواند ناگهان آنها را رها کند، تجدیدنظر کنند.»

ترامپ بارها و بارها با انتشار توئیت هایی از موضع خود دفاع کرده و اخیرا در پیامی نوشته است: «پایان دادن به حضور طولانی مدت از سوریه را در حالی آغاز می کنیم که در حال ضربه زدن به اندک باقی مانده خلیفه ارضی داعش هستیم.» او افزوده: «روسیه، ایران و سوریه بزرگ ترین ذینفعان از سیاست بلندمدت ایالات متحده در نابودسازی داعش در سوریه بوده اند. ما هم از این مساله سود برده ایم، اما زمان آن رسیده که نیروهایمان را به خانه بازگردانیم. جنگ های بی پایان باید متوقف شوند!»

در همین حال کارشناسان منطقه ای و همچنین مقامات اسرائیل نگران خلاء قدرتی هستند که در سوریه پیش می آید و ایرانی ها آن را پر می کنند. آماندا اسلوات، مشاور سابق هماهنگ کننده کاخ سفید در امور خاورمیانه و شمال آفریقا و از اعضای موسسه بروکینگز می گوید نبود یک روند سیاسی منسجم در دولت ترامپ، عواقب واضحی داشته است: «این مساله بر دیپلماسی و ادراک متحدان آمریکا تاثیر می گذارد. ترامپ به جای اتکا بر گفت و گوهای بین آژانس ها، از توئیت یا اعلامیه استفاده می کنند و پس از آن کارکنان دولت برای اجرای تصمیم های او به شیوه ای منطقی به تقلا می افتند. مقامات ارشد و فرستادگان آمریکا دیگر نمایندگانی معتبر به شمار نمی روند، زیرا رئیس جمهوری بارها و بارها آنها را در اظهارات خود تضعیف کرده است.»

با این حال، مقامات دولت همچنان سعی دارند اثبات کنند که پیامی شفاف را ارسال می کنند. برایان هوک مشاور ارشد پومپئو به «سی ان بی سی» گفت: «ماموریت تغییری نکرده است. راه های زیادی برای انجام این ماموریت وجود دارد و ما قصد داریم به آن ادامه دهیم.»

منبع: سی ان بی سی / مترجم: طلا تسلیمی

کلید واژه ها: سیاست ترامپ در قبال ایران خروج نیروهای آمریکایی از سوریه سفر پومپئو به خاورمیانه نگرانی متحدان آمریکا از سیاست های ترامپ بی اعتمادی متحدان به آمریکا


( ۱ )

نظر شما :