ماهان ایر: در حال بررسی موضوع تحریم آلمان هستیم

۰۳ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۳:۵۸ کد : ۱۹۸۱۳۰۸ سرخط اخبار

در پی لغو مجوز شرکت ماهان ایر برای فعالیت در آلمان، مسافرانی که پیش از این بلیط خریداری کرده‌اند، دچار سردرگمی شده‌اند. روابط عمومی ماهان ایر در گفت‌وگو با DW فارسی گفت این شرکت در حال بررسی است و هنوز تصمیمی نگرفته است.

دفتر حمل و نقل هوایی فدرال آلمان مجوز پرواز و توقف در فضای آلمان را برای هواپیماهای شرکت هوایی ایرانی "ماهان ایر" از روز دوشنبه اول بهمن ( ۲۱ ژانویه)  به فوریت به حالت تعلیق در آورد.

در پی فشارهای شدید بر برلین برای مقابله با تهران از سوی آمریکا، وزارت خارجه آلمان تصمیم به لغو مجوز ماهان ایر گرفت. 

وزارت خارجه آلمان دلیل این اقدام را حمل ونقل سلاح و پرسنل به سوریه و سایر مناطق جنگ‌زده خاورمیانه  از سوی تهران اعلام کرده است 

کریستوفر برگر، سخنگوی وزارت خارجه آلمان ، به نشریه آلمانی هندزبلات گفت، این اقدام در جهت "تضمین منافع خارجی و امنیتی آلمان" اخذ شده است. 

اداره حمل و نقل هوایی فدرال آلمان روز دوشنبه دستور لغو همه پروازهای مسافری ماهان ایر از ایران به آلمان و برعکس را  برای دفتر مرکزی ماهان ایر در تهران ابلاغ کرد.

شرکت هواپیمایی "ماهان ایر"، که پس از "ایران ایر" دومین شرکت خطوط هوایی بزرگ ایرانی‌ست، در هفته چهار بار میان تهران و شهرهای دوسلدورف و مونیخ پرواز دارد.

واکنش شرکت ماهان ایر

بیژن جیرسرایی، سخنگوی روابط خارجی فراکسیون دموکرات‌های آزاد آلمان (FDP)، در مصاحبه‌ای با DW فارسی (دویچه وله) اظهار داشته است که تصمیم آلمان برای لغو مجوز پروازهای "ماهان‌ایر" در پی فشارهای دولت آمریکا اتخاذ شده است.

جیرسرایی می‌افزاید تعلیق "ماهان‌ایر" به دلیل حمایت این شرکت از سپاه پاسداران و حمل سلاح به سوریه بوده است. او تاکید می‌کند که ایران تابه‌حال نقش این شرکت هواپیمایی در حمل سلاح و سرباز به مناطق جنگی از جمله سوریه را تکذیب نکرده است.

در رابطه با واکنش "ماهان ایر" به این تعلیق، روابط عمومی این شرکت هواپیمایی در تماسی تلفنی به DW فارسی گفته است که این شرکت هنوز در حال بررسی ماوقع است و هنوز تصمیمی برای تسلیم شکایت و یا اقدام دیگری نگرفته است.

روابط عمومی "ماهان ایر" می‌افزاید سایر پروازهای این شرکت به دیگر مقاصد اروپایی برقرار است و در مورد به‌خطر افتادن مجوز سایر پروازها گزارشی مخابره نشده است.

تکلیف مسافران ماهان ایر

از ‌آنجایی که دستور لغو مجوز "ماهان ایر" در آلمان ناگهانی ابلاغ شد، مسافرانی که پرواز رفت خود را به ایران یا به آلمان با استفاده از خطوط هواپیمایی ماهان انجام داده‌اند و پرواز برگشت آنها لغو شده است، سرگردان شده‌اند.

هم‌چنین مسافران دیگری هستند که برای تاریخ‌هایی جلوتر، از ماهان ایر برای سفر به ایران از آلمان و یا برعکس بلیط خریداری کرده‌اند.

حسن فلاح از آژانس مسافرتی نیو پلن واقع در شهر بن در گفت‌وگویی به DW فارسی می‌گوید: «مسافرانی که با ماهان ایر برای تاریخ‌های آتی بلیط تهیه کرده‌اند، بلیط آنها کنسل می‌شود و کل بهای بلیط را پس می‌گیرند و می‌توانند بلیط دیگری تهیه کنند. مسافران دیگری که یک طرف پرواز خود را با ماهان انجام داده‌اند، با مراجعه به آژانس صادرکننده، بلیط جایگزینی از شرکت دیگری دریافت خواهند کرد، کما اینکه برای مسافران زیادی که الان ایران هستند از" ایران ایر" بلیط جایگزین تهیه شده است.»

خانم هما یکی از ایرانیان ساکن آلمان می‌گوید برای یکی از بستگانش که از آلمان بلیط "ماهان ایر" خریده بوده، ایمیلی آمده است مبنی براینکه پرواز او لغو شده است و بهای بلیط به حسابش واریز خواهد شد.

کلید واژه ها: هواپیمایی ماهان آلمان


( ۱ )

نظر شما :