عراقچی: ثبت کانال ارتباطات مالی قدم اول تعهدات اروپا به ایران است

۱۱ بهمن ۱۳۹۷ | ۲۳:۲۹ کد : ۱۹۸۱۴۷۰ سرخط اخبار

معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: ثبت کانال ارتباطات مالی قدم اول در مجموعه تعهداتی است که اروپایی ها در قبال ایران متعهد شده اند که امیدواریم به صورت کامل ایجاد شود و ناقص نباشد.
به گزارش امروز پنجشنبه خبرنگار سیاسی ایرنا، سیدعباس عراقچی که در بلغارستان حضور دارد، در خبر ساعت 14 شبکه یک صداوسیما درباره ثبت کانال ارتباطات مالی ایران و اتحادیه اروپا گفت: این یک ساز و کار ویژه مالی است که اروپایی‌ها چندین ماه به دنبال ایجاد آن بودند. 
وی اظهار داشت: هدف از این ساز و کار آن است تا مجموعه دریافت‌ها و پرداخت‌های ایران که با اروپا صورت می‌گیرد، یعنی صادرات و واردات ما و همه آنها وارد این سازوکار مالی بشود و از طریق این ساز وکار تبادلات دوطرف صورت بگیرد. 
عراقچی افزود: قرار است تا سازوکار مشابه‌ای هم به این منظور در ایران تشکیل شود تا بتوانند تبادلات ریالی را برای طرف‌های ایرانی انجام دهد. 
وی گفت: در حقیقت سیستمی را ایجاد می کند تا شرکت‌هایی که مایل باشند با ایران کار تجاری انجام دهند، تبادلات مالی خود را از طریق این سازوکار صورت دهند.
معاون سیاسی وزیر خارجه گفت: این سازوکار وقتی برای ما منفعت کامل را خواهد داشت که برای کشورها و یا شرکت‌های غیراروپایی نیز در دسترس باشد که ظاهرا فاز بعدی آن خواهد بود که در این صورت است که مجموعه خریدهای بین‌المللی ما می‌تواند زیر نظر این سازوکار انجام شود.
وی افزود: اینکه دقیقا این سازوکار چگونه کار خواهد کرد منوط به جلسات کارشناسی است که ما با طرف‌های اروپایی خواهیم داشت، بانک مرکزی ما با این مکانیزم باید وارد گفتگو شود و شکل انجام کار را مشخص کند.
معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان همچنین گفت: اینکه چقدر شرکت‌های اروپایی مایل باشند با این سازوکار وارد عملیات تبادلات با ایران بشوند البته موضوع بعدی است که باید اطلاع‌رسانی کامل صورت بگیرد.
عراقچی گفت: آن طور که ما مطلع هستیم اروپایی‌ها این سازوکار را به شکلی طراحی کرده‌اند تا شرکت‌های می‌خواهند با ایران کار بکنند مشمول تحریم‌های آمریکا نشوند، البته فشار آمریکا نیز سرجای خودش هست. 
وی تصریح کرد: آمریکایی‌ها تهدید کرده‌اند که با این سازوکار مقابله خواهند کرد، اینکه طول کشید تا اروپایی‌ها این سازوکار را تعیین کنند برای این بوده که بتوانند راهکارهایی را پیدا کنند تا این تحریم عملیاتی نباشد. 
عراقچی گفت: البته این سازوکار اصولا برای کالاهای تحریمی طراحی شده و اینکه برخی گفته‌اند که این سازوکار برای کالاهای غیرتحریمی طراحی شده مانند مواد غذایی و از این قبیل...، ممکن است که شروع کار با این کالاها باشد تا یک مکانیزمی برای پرداخت‌ها شکل بگیرد ولی اصولا این سازوکار برای کالاهای تحریمی مفید خواهد بود و هدف سازوکار هم برای کالاهای تحریمی است. 
عراقچی اظهار داشت: از نظر ما این قدم اول است از مجموعه تعهداتی که اروپایی‌ها در قبال ایران متعهد شده‌اند، در بیانیه ماه می 2017 که بین وزرای خارجه ایران و سه کشور اروپایی (آلمان، انگلیس و فرانسه) تدوین شد در آنجا مجموعه‌ای از تعهدات را اروپایی‌ها پذیرفتند و این قدم اول است که با ایجاد یک کانال بانکی بقیه فعالیت‌ها هم می‌تواند آماده شود.
وی اظهار اظهار امیدواری کرد که این کانال مالی بطور کامل اجرا شود و ناقص نباشد و همه کالاها را در بر بگیرد.
معاون وزیر خارجه گفت: هدف اصلی این سازوکار این است از شرکت‌‌هایی که می‌خواهند با ایران وارد تعاملات تجاری شوند حمایت کند، اینکه این شرکت‌ها چقدر رغبت کنند تا وارد این کار بشوند منوط به این است که سازوکار به درستی طراحی شده باشد و به درستی هم به شرکت‌ها معرفی شود، که البته این گام بعدی است که باید انجام شود. 
عراقچی افزود: قرار است در این راستا جلسات کارشناسی صورت گیرد و اطلاع رسانی شود تا شرکت ها علاقه مند شوند و در این زمینه کار کنند. 
وی تصریح کرد: هدف این سازوکار این است که کاری کند تا شرکت‌هایی که با ایران کار می‌کنند توسط آمریکا تحریم نشوند.
عراقچی اظهار داشت: البته آمریکا تهدیدهای خود را کرده است ولی ما امیدوار هستیم اروپایی ها فکر همه جزییات را کرده باشند و این که چگونه می توانند با تحریم های آمریکا مقابله کنند.
وی افزود:اروپا وارد یک طراحی شده که برای ایران این امکان را ایجاد کند که در مقابل تحریم های آمریکا بایستد از نظر سیاسی ارزش خود را دارد ولی از لحاظ فنی باید ببینیم چه مقدار عملیاتی می شود.
معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت: امروز بعداظهر این موضوع رسما توسط سه کشور اروپایی اعلام خواهد شد، بیانیه ای در این زمینه خواهند داشت، شاید یکی دو ماه دیگر طول بکشد تا کارهای مربوط به آن انجام شود ولی ما امیدواریم در این زمینه اروپایی ها تعجیل کنند و وارد بازی های تاخیری نشوند و عملیاتی شدن این ساز و کار را شاهد باشیم.

کلید واژه ها: سازوکار ویژه اروپایی‌ها برای حفظ برجام سید عباس عراقچی


نظر شما :