اینستکس'آزمونی برای اعتبار بین المللی اروپا است

۱۶ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۲:۲۷ کد : ۱۹۸۱۵۶۴ سرخط اخبار

پایگاه خبری مانی کنترل هند اجرای موفق ساز و کار حمایت از تبادلات تجاری اروپا(اینستکس )را آزمونی برای اروپا دانست و نوشت در صورتی این ساز و کار موفق شود،جایگاه منطقه ای و بین المللی اروپا تقویت می شود.
به گزارش ایرنا، این پایگاه خبری در ادامه اضافه کرد کشورهای اروپایی باید تصمیم بگیرند که آیا می خواهند در جهان درحال تغییر نقشی مستقل ایفا کنند یا اینکه زیر فشار آمریکا،تعهد خود را محدود به مشارکت با ایران در زمینه بشر دوستانه خواهند کرد.
نویسنده در ادامه اضافه کرد در صورتی که ساز و کار مالی اروپا بتواند برای تجارت دیگر کشورها هم مورد استفاده قرار گیرد ،جایگاه اروپا در عرصه بین المللی تقویت می شود.
این پایگاه خبری با طرح این سوال که آیا 'اینستکس' می تواند هند، چین و اتحادیه اروپا را برای عبور از تحریم های آمریکا متحد کند؟ افزود: دهلی نو برای گسترش گزینه های خود در منطقه اوراسیا به ایران نیاز دارد بنابراین ایجاد هرگونه مکانیسم تجاری جایگزین با تهران بسیار سودمند خواهد بود.
درادامه این مطلب اضافه شده است اتحادیه اروپا برای اثبات تعهد به قرار داد هسته ای ایران یا برجام با ایجاد ساز و کار حمایت از تبادلات تجاری گام مهمی برای مقابله با تحریم های آمریکا برداشت.
مانی کنترل در ادامه نوشت ،اگر خریداران بزرگ انرژی ایران یعنی چین، اتحادیه اروپا و هند قادر به ایجاد یک مکانیسم برای دور زدن تحریم ها باشند،رژیم تحریم های آمریکا ممکن است ظرف چند ماه شکست بخورد.
پیش از خروج یک جانبه آمریکا از قرارداد برجام و همزمان با تهدید های دونالد ترامپ، رئیس جمهوری تندرو جمهوری خواه آمریکا کشورهای اروپایی به رهبری اتحادیه اروپا اعلام کردند که راهکاری برای تجارت و حفظ روابط اقتصادی ایران و اروپا پیدا خواهند کرد. راهکار مالی اروپا نه تنها تجارت با ایران را تسهیل خواهد کرد بلکه می تواند راهی برای استقلال مالی اروپا از ایالات متحده باشد.
قرار بود اتحادیه اروپا یک ساز و کار مالی به نام اس پی وی یا Special Purpose Vehicle را راه اندازی کند اما سر انجام سه قدرت اصلی اقتصادی اروپا ساز و کار مالی ای به نام اینستکس یا Instrument in Support of Trade Exchange را ثبت کردند.
اینستکس یا سازوکار حمایت از تبادلات تجاری( ساحات) یک ابزار ویژه مالی است که در ۳۱ ژانویه ۲۰۱۹ توسط آلمان، فرانسه و بریتانیا، برای تسهیل تجارت غیر دلاری با ایران ایجاد شد. مقر اینستکس در پاریس، فرانسه و ریاست آن بر عهده پر فیشر آلمانی، از مدیران پیشین کومرتس‌بانک، است. هدف اصلی از ایجاد این کانال مالی ویژه، دادن امکانات به شرکت های کوچک و متوسط اروپایی است تا بتوانند مجاری متعارف مالی خود با ایران را حفظ کنند.
فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت:سازو کار مالی ویژه، مکانیسمی است که ادامه تجارت مشروع و قانونی با ایران در راستای توافق هسته ای را ممکن می سازد. بنابراین ما به طور کامل از آن حمایت می کنیم.
اگرچه شرکت های اروپایی پیش از این می توانستند به تجارت خود با ایران در زمینه کالاهایی که شامل تحریم های آمریکا نشده بود ادامه دهند اما اکثر بانک ها که با سیستم مالی آمریکا در ارتباط بودند از تجارت با ایران خودداری می کردند.
اما ساز و کار جدید به اتحادیه اروپا و احتمالا به شرکت های سایر کشورها این امکان را خواهد داد تا به تجارت خود با ایران ادامه دهند.

کلید واژه ها: اینستکس


نظر شما :