بلغارستان می‌خواهد به ایران نزدیک شود

۲۴ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۱:۵۷ کد : ۱۹۸۱۶۸۷ سرخط اخبار

بلغارستان از ایران درخواست کرد روابط دوستانه دو کشور به همکاری‌های دو جانبه تبدیل شود. معاون وزیر گردشگری بلغارستان گفت: دو کشور برای این تغییر راه سختی در پیش دارند و باید کارهای زیادی به خاطر آن انجام دهند.

به گزارش ایسنا، لوبن کانچر (Lyuben Kancher) که در رأس هیأتی به دعوت ایران برای حضور در دوازدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری به تهران سفر کرده است، در دیدار با معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به سطح ضعیف تعاملات گردشگری دو کشور اشاره کرد و افزود: تعداد کمی از گردشگران ایرانی به بلغارستان سفر می‌کنند، این اتفاق درباره سفر بلغاری‌ها به ایران نیز افتاده است. فکر می‌کنم وقت آن رسیده که دو کشور برای بهبود این وضعیت فکری کنند.

او سپس به جاذبه‌های بلغارستان و تجربه‌های این کشور در گردشگری اشاره کرد و گفت: وجود ۱۶۰۰ چشمه آب معدنی که درمان‌گر بیش از ۲۰۰ نوع بیماری است بلغارستان را به دومین مقصد آب‌های معدنی در اروپا تبدیل کرده است. همچنین چند سالی است که در گردشگری آشپزی و نوشیدنی‌ها تمرکز زیادی داشته‌ایم، تقریباً ۱۲ مقصد برای این نوع گردشگری تعریف شده است. ۷ مقصد فرهنگی و تاریخی نیز در بلغارستان وجود دارد که کیفیت گردشگری در این نقاط رو به افزایش است.

معاون وزیر گردشگری بلغارستان که تمایل زیادی برای به اشتراک گذاشتن تجربه‌های کشورش در امور گردشگری با ایران داشت، گفت: سال گذشته ۹ میلیون و ۲۲۷ هزار مسافر خارجی به بلغارستان سفر کرده‌اند که یک و نیم درصد بیشتر از جمعیت ساکن در این کشور بوده است. آرزو می‌کنیم این اتفاق در ایران هم رخ دهد.

او ادامه داد: بلغارستان به لحاظ اقتصادی و سیاسی کشوری قابل پیش بینی است. عضویت در اتحادیه اروپا این امکان را بوجود آورده که در اقتصاد و زندگی اجتماعی به استانداردهای بالایی دست یابیم. بیکاری در این کشور زیر سه درصد است. همه اینها بلغارستان را به کشوری جذاب برای گردشگری تبدیل می‌کند.

کانچر اضافه کرد: بیشترین گردشگرانی که به بلغارستان سفر می‌کنند از همسایگان این کشور هستند، از جمله رومانی، یونان، ترکیه، مقدونیه و صربستان و البته آلمان که کمی از ما فاصله دارد. علت این استقبال تنوع محصولات گردشگری در بلغارستان است.

معاون وزیر گردشگری بلغارستان سپس به جایگاه این کشور در اتحادیه اروپا و ابتکار عمل‌هایی که در گردشگری حوزه بالکان داشته‌اند اشاره کرد و افزود: نقشه‌ای از منطقه اروپا تهیه شده که در آن ۴۰۰ نقطه تاریخی مشخص شده است. هر که از این نقشه بازدید کند، کارت هدیه دریافت می‌کند. این نقشه انگیزه‌ای برای سفر گردشگران به بلغارستان شده است. همچنین بین ۱۱ کشور حوزه بالکان، مسیرهای مشترک گردشگری طراحی شده که به جذب مسافران بیشتر کمک می‌کند.

وی بیان کرد: اگرچه وظیفه وزارت گردشگری بلغارستان طراحی یک مسیر توریستی است، اما مستلزم این کار وجود یک اراده‌ای سیاسی در کشور است، اگر از دولت مرکزی حمایتی نباشد این اتفاق‌ها هم رخ نمی‌دهد.

او با تاکید ضرورت استفاده از همه امکانات دو کشور برای تقویت روابط گردشگری، خطاب به ایران گفت: باید لجستیک عمل کرد در کنار آن باید مدیری باشد که همه امور و برنامه‌ها را درست هدایت کند.

کانچر همچنین با ابراز علاقه برای سرمایه گذاری ایران در بلغارستان، پیشنهادهای در راستای توسعه همکاری‌های گردشگری دو کشور ارائه کرد و افزود: می‌توان شهرهایی از دو کشور را خواهرخوانده نامید. برای اجرای این ایده می‌توان نخست به شهرهای گردشگری دو کشور فکر کرد. باید خط هوایی مستقیمی بین ایران و بلغارستان ایجاد شود، ارتباط تهران با صوفیه که مرکزی مهمی در بالکان است، می‌تواند به ایران کمک کند. همچنین لازم است کارگاه‌های مشترکی بین دو کشور شکل بگیرد. این موضوع در موافقت نامه ایران و بلغارستان که سال ۲۰۰۸ امضا شد، ذکر شده است.

معاون وزیر گردشگری بلغارستان سخنان خود را با این جمله که جهانگردی قشنگ‌ترین دیپلماسی است، به پایان برد.

ولی تیموری، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز در ادامه این سخن، بیان کرد: گردشگری قدرت جادوگری دارد. اگر جادوگر باشید گردشگری ابزار خوبی برای رسیدن به خواسته‌ها است.

معاون وزیر گردشگری بلغارستان در ادامه به مزاح گفت: آیا در ایران چوب جادو می‌فروشند که من آن را بخرم.

تیموری پس از این سخنان از پیشنهادهای بلغارستان برای توسعه همکاری‌های گردشگری استقبال کرد و گفت: با توانمندی این کشور در حوزه آب درمانی و اسپا کاملاً آشنا هستم. دو کشور در حوزه‌های مختلفی برای همکاری ظرفیت دارند که می‌توان آنها را تقویت کرد. تفاهم نامه گردشگری دو کشور که در سال ۲۰۰۸ امضا شده اکنون منقضی شده است، ولی می‌توانیم با حرکتی میانبر هم تفاهم نامه را تمدید کنیم و هم سند اجرایی برای امضای یادداشت تفاهم آماده کنیم. در کنار آن نیز کارگاه مشترکی بین بخش خصوصی ایران و بلغارستان تشکیل شود. در قالب یک برنامه زمان بندی شده می‌توان چند محور مهم را برای همکاری‌های دو کشور تعیین کرد

وی با بیان اینکه شناخت مردم دو کشور از یکدیگر به بیشتر شدن تعداد گردشگران کمک می‌کند، افزود: در سال حدود ۲ میلیون ایرانی به ترکیه سفر می‌کنند، اگر ارتباطات و تعاملات ایران و بلغارستان بیشتر شود، ممکن است تعداد سفرهای ایرانی‌ها به بلغارستان نیز افزایش یابد و برعکس این اتفاق در ایران رخ دهد.

معاون گردشگری از آمادگی ایران برای برگزاری تورهای آشناسازی خبر داد و حتی از هیأت وزارت گردشگری بلغارستان که به بهانه نمایشگاه گردشگری به ایران سفر کرده‌اند دعوت کرد در تور مشابهی شرکت کنند و در ادامه گفت: این آمد و شدها حتماً به حرکتی اجرایی در توسعه گردشگری دو کشور منجر خواهد شد.

دو مقام مسؤول با وجود ابراز نارضایتی نسبت به تعداد گردشگران دو کشور، هیچ آماری در این خصوص اعلام نکردند، اما آخرین آمارهای وزارت گردشگری بلغارستان و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری حاکی از این است که در سال ۲۰۱۷ جمعیتی بالغ بر ۳۶ هزار و ۴۳۶ نفر ایرانی به بلغارستان سفر کرده‌اند و یک هزار و ۱۹۶ نفر از این کشور به ایران وارد شده‌اند.

معاون وزیر گردشگری بلغارستان در پایان این دیدار صنایع دستی کشورش را به معاون گردشگری ایران اهدا کرد. کانچر همچنین ملاقاتی با علی اصغر مونسان، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری داشت که به خبرنگاران اجازه حضور داده نشد.

طبق اعلام برنامه نمایشگاه بین المللی گردشگری قرار بود در نخستین روز، پس از مراسم افتتاحیه، دیدارهای جداگانه‌ای بین مسؤولان گردشگری و سفیر انگلستان در ایران، معاون وزیر فرهنگ و گردشگری افغانستان و رایزن فرهنگی و اقتصادی سفارت عمان در ایران انجام شود که همه آنها لغو شد.

کلید واژه ها: بلغارستان


( ۱ )

نظر شما :