گلوبال تایمز چین: نشست شکست خورده ورشو درسی برای آمریکا است

۲۵ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۹۸۱۷۱۳ سرخط اخبار

روزنامه گلوبال تایمز چین از نشست ورشو به عنوان «کنفرانس شکست خورده» نام برد و افزود: این نشست درس عبرتی برای آمریکا است.
به گزارش ایرنا گلوبال تایمز روز پنجشنبه نوشت: نشست ورشو که به میزبانی آمریکا و به منظور فشار بر ایران برگزار شده است با واکنش تلخ متحدان این کشور مواجه شده است، کارشناسان چینی معتقدند که این می تواند یک درس بزرگ برای دولت ترامپ باشد تا در سیاست های خصمانه خود نسبت به ایران تجدید نظر کند.
گزارش می افزاید: مایک پمپئو روز سه شنبه به منظور شرکت در این کنفرانس که با عنوان صلح و امنیت در خاورمیانه برگزار می شود به لهستان سفر کرده و اعلام کرده است که 30 وزیر امور خارجه در آن شرکت خواهند کرد.
گلوبال تایمز می گوید: با این حال، بسیاری از کشورها (تقریبا نیمی از آنها) گفته اند که دیپلمات های بلندپایه خود را به این نشست نمی فرستند، این کنفرانس که ابتدا قرار بود به عنوان یک کنفرانس بزرگ حمایت شده از سوی ایالات متحده برای متحد کردن متحدان اروپایی خود و فشار بر ایران برگزار شود اکنون در میان متحدان آمریکا مورد استقبال قرار نگرفته است.
به عنوان مثال 'فدریکا موگرینی' رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا می گوید که برنامه دیگری دارد و در نشست شرکت نمی کند، فرانسه و آلمان دیپلمات های سطح پایین به نشست اعزام کرده اند، روسیه آنجا نخواهد بود، وزیر خارجه بریتانیا نیز ممکن است خیلی زود نشست را ترک کرد.
'خوالی مینگ' کارشناس مطالعات خاورمیانه و سفیر پیشین چین در ایران به گلوبال تایمز گفته است که 'ایران قبل از سال های 2015 که توافق هسته ای را با دولت اوباما امضا کند یک کشور منزوی بود اما اکنون دولت ترامپ با خروج از این توافق خود را منزوی کرده است.
او گفته است اگرچه ایالات متحده و ایران از سال 1979 نسبت به یکدیگر متخاصم بوده اند، اما فشارهای آمریکا به ایران در مقایسه با دولت های پیشین این کشور خیلی شدیدتر است، با این حال ثابت شده است که ایالات متحده نمی تواند نه شورای امنیت سازمان ملل متحد و نه متحدان اروپایی خود را علیه ایران متحد کند، تنها چند کشور عربی به رهبری عربستان سعودی و اسرائیل از ایالات متحده حمایت خواهند کرد.
'خوا' گفت: این شرایط می تواند برای آمریکا آموزنده باشد زیرا به نظر می رسد که آمریکا نتوانسته حمایت متحدان اروپایی خود را جذب کند.
گزارش از شینهوا می افزاید: در سپتامبر سال 2018 و به دنبال خروج ترامپ از برجام و بازگشت تحریم ها علیه ایران، اتحادیه اروپا یک نهاد قانونی برای تسهیل معاملات مالی با ایران ایجاد کرد، این نهاد قانونی به شرکت های اروپایی اجازه می دهد تا با قوانین اتحادیه اروپا تجارت خود را با ایران ادامه دهند، این ساز و کار می تواند به شرکای دیگر در جهان قابل تعمیم باشد، چین و روسیه همه وعده داده اند از آن حمایت کنند.
'چوی هنگجیان' مدیر گروه مطالعات اروپایی موسسه مطالعات بین المللی چین هم به گلوبال تایمز گفت: از آنجا که یورو دومین ارز برای پرداخت های بین المللی است، اتحادیه اروپا مجاز به ارائه یک سیستم پرداخت ویژه برای مقابله با تحریم های ایالات متحده است.

کلید واژه ها: نشست ورشو


( ۱ )

نظر شما :